close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Opel Astra is erg lui.!!!!!!!

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6l

Hallo,

Mijn Opel Astra uit 1994 heeft schijnbaar veel vermogensverlies. De klachten zijn verschillend, dus ik som ze maar ff op:

- Slaat soms af en is voor gedurende half uur niet meer aan te krijgen.

- Heeft moeite om zijn snelheid (80km/u in 4 of 5) te behouden met lichte aanhanger, of bergop.

- Op de autoweg, bij vol gas in 4 duurt het een eeuwigheid voordat je op de 120 bent.

- Als de motor koud is, moeite met optrekken in eerste versnelling. Dan schokt ie 9 van de 10 keer, of hij slaat helemaal af.

Bij de eerste 2 versnellingen trekt ie vrij aardig, krijg je werkelijk alles van zijn plaats getrokken, maar vanaf de 3 heeft ie (grote) moeite met accelereren. De locale vakgarage zegt dat er niks aan de hand is, maar hij bezuinigt toch ergens op. Een kennis heeft dezelfde gehad, maar die was zo veel fitter. Die bleef maar gaan, had geen moeite met zwaardere aanhangers en heuvels. Terwijl als ik mijn auto vol heb met personen, dat ie amper de 80 haalt in zijn 5.

Herkent iemand de problemen, en weet er oplossing voor? Ik heb een onderhoudsboek van het ding, maar daar komt het probleem niet in voor.!

Mvg Stefan

Geplaatst door

OpelAstra1994 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogenlijke oorzaken:

- Katalysator verstopt
- EGR defect (X16SZ) deze afdoppen dmv dichte plaat ertussen maken
- Injector vervuild
- Valselucht via inlaat pakking of injectiehuis pakking
- vervuild luchtfilter
- verstopt brandstoffilter
- tempsensor defect
- Lambda sonde defect.

en eventuele andere mogenlijkheden

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Jezus, dat is een hele waslijst

Helpt het ook als ik de stekker van de EGR eraftrek.? Maar als de EGR toch defect is, moet het Motor Managment Lampje dan niet verschijnen.?

En verder heb ik ergens vernomen dat mijn Astra nog zonder Kathalysator mag rondtuffen. Klopt dit?

Valse lucht heb ik al tijdje terug eruit gehaald, de defrosterslang was meer gatenkaas dan rubber. Toen is het een tijd stukken beter gegaan, maar het ding is toch weer terug gevallen in dat patroon. Luchtfilter heb ik onlangs schoongeblazen.

Hoe kan ik meten of Lambda Sonde of Temp Sonde nog functioneert als behoren.? Verder zal ik brandstoffilter eens nakijken.

OpelAstra1994 0

16 jaar

Nope als de EGR Niet goed functioneerd zal dat bij deze motor niet echt opgemerkt worden (ouder systeem al en de kinderschoenen van de elektrische EGR klep)

Stekker eraf is lampje branden.

Deze EGR klep effe eraf

Plaat staal op maat knippen (ik heb een oud stuk spantbord van een kadett gebruikt)

gaten boren van de bouten

EGR monteren met de plaat ertussen

Stekker er weer op doen

Dit is de beste oplossing

nieuwe klep is duur en niet echt nodig technisch gezien

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Heeft dat geen effect op je CO2 uitstoot dan.? Zogenaamde schone verbranding, maar helpt wel je motor om zeep.!

OpelAstra1994 0

16 jaar

Sensoren contorleren:

Lambda kan met test apparatuur getest worden of met een uitlaatgas meter

temp zender kan evt met een weerstand meter gecontroleerd worden

waarden temp sensor:

0gr. = +/- 5600 ohm
20gr. = +/- 2450 ohm
40gr. = +/- 1180 ohm
60gr. = +/- 650 ohm
80gr. = +/- 320ohm
100gr.= +/- 180 ohm


Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Die Lambda zal dan wel goed zijn, de auto is in Januari voor de APK geweest. Is er goed doorheen gekomen

OpelAstra1994 0

16 jaar

egr klep afdichtingen met een plaatje van staal of rvs , geen aluminium , kan gaan smelten door de hoge temp. van de uitlaatgassen .
ik heb een plaatje gemaakt van een overig stukje rvs afzuigkap ;)

Gasklephuis schoonmaken en inderdaad bovenstaande punten nakijken .

gr maurice

morris26 0

16 jaar

Ik heb het luchtfilter vervangen, nou trekt ie iets beter.! Maar het is nog lang niet wat het zijn moet.!

Als ik het gaskleppenhuis eraf haal, moet ik dan perse alle pakkingen vernieuwen.? En zo ja, wat kosten die dingen.? Want van de andere kant is het zonde om het ding uit elkaar te trekken, en de oude pakkingen laten zitten met het risico dat ze stuk gaan.

Kan iemand mij een foto'tje posten van een X16SZ motor, waar de EGR-klep op te vinden is? Het onderhoudsboek is hier erg vaag over, nergens een foto van het ding te vinden.!

Alvast Bedankt.!!!

OpelAstra1994 0

16 jaar

Voor een beter plaatje kun je ook in de bibliotheek eventueel een reparatieboek van Olyslager lenen.
Johan

JHV 0

16 jaar

Trek die complete luchtfilterbak er eens af en rijd dan nog even een rondje. Kijken of het nu beter is

sebring 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.