Gisteren ging plots het olielampje bij 120 km/hr branden, toen ik gas terugnam ging het weer uit, maar kwam er een raar ratelend geluidje in de motor. Toen ik wat meer gas gaf, verdween dit, maar brandde het lampje weer. Gestopt, oliepeil gemeten, teveel olie.
Nu staat ie bij de garage en hij beweert dat door teveel olie de oliedruk te hoog is geworden en dat daardoor de oliepomp kapot is gegaan.
Wil ik best geloven maar probleem is dat de garage voor het laatst de olie ververst heeft, 10.000 km terug. Hij zegt dat bij teveel olie de problemen al veel eerder komen en dat wij of iemand anders dus de olie hebben ververst.
Misschien interessant is dat we sinds 10.000 km ook nieuwe distributieriem hebben.
Weet iemand wat het probleem is en of ik de garage kan vertrouwen/geloven??
bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na 10.000 km kan je niet echt meer aannemelijk maken dat het de fout van de garage is.
Je mag verwachten dat een autobezitter regelmatig de vloeistof peilen checkt, en dan had het hoge oliepeil je moeten opvallen en dan meteen terug moeten gaan.
Ik peil prive de vloeistoffen wekelijks, en de algemene staat van de auto, zoals verlichting op werking, banden op schade en spanning etc.
Proberen nu nog iets te verhalen zal erg moeilijk zijn, als consument heb je ook een zorgplicht en de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen, in elk onderhouds en instructie boekje van een auto staan deze vermeld.
Met op tijd checken ha je het nu ontstane probleem dus kunnen ontdekken en schade kunnen voorkomen.
Wrang, maar waar, en daar zal et ook wel op uitlopen, elke coulance van de garage is meegenomen, maar niet verplicht.
Cor
Of door te hoog oliepeil de oliedruk te hoog wordt betwijfel ik sterk en hoeveel olie was er te veel in, een oliepomp kan ook stuk gaan zonder dat daar iets moet a
16 jaar
OLIEPOMP STUK:
Ligt er inderdaad aan hoeveel olie er teveel in gezeten heeft.
MaX een liter te veel, mag niet schadelijk zijn.
Oliepomp zal niet zomaarr stuk gaan.
TE VEEL DRUK DOOR TE VEEL OLIE:
In het olie systeem van de motor zit een ventiel dat de druk regelt van de motor olie
Deze moet ten alle tijden zorgen dat de druk niet boven een ongeveer 5 bar uitkomt.
Dat moet ie nog steeds doen als de olie een beetje (max 1 liter) te veel is.
We hebben hier de kadett van mij zus gehad
Na een service beurt de olie lekker schoon
had zij de peilstok niet goed gelezen (lastig zien trouwens met schone olie)
had er veel te veel olie in gegooit (stom eigenlijk) (liter of 4 te veel bleek achteraf)
De oliedruk was hierbij gewoon in orde (niet boven de 5bar (oliedruk meter aanwezig))
motor rookte wel (Lichtblauw) door een overdaad aan carterdruk, deze drukte de olie het inlaat in)
Alleen was de carterdruk STERK toegenomen en had de nokkans kering eruit gedrukt, en klepdeksel pakking gesloopt.
Na aftappen van olie
nieuwe keerring plaatsen
en een nieuwe klepdekselpakking kon ze weer verder rijden.
De auto (kadett 1.6i '90) heeft het nog een paar jaar uitgehouden daarna en is gesloopt toen ie 410.000km weg had ivm een slechte carroserie.
Willem
Heet je nu Gaby23 of Blub?
Of 2 problemen?
http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...
Zo gaat de lol er wel een beetje af door anderen twee maal een antwoord te laten tikken voor jan met de korte achternaam.
Gr.
oh sorry begreep het systeem niet helemaal!
16 jaar
[quote=Gaby23]oh sorry begreep het systeem niet helemaal![/quote]
Geeft niet.... gezien je eerste vraag(en) kan dit gebeuren.
Gr. paul
Nou bedankt Paul, sorry maar zo dom probleem vind ik het niet gezien het feit dat de garage het ook raar vindt!
En weet inderdaad zeer weinig van auto's
16 jaar
Heb je al gepeild met uiterst koude motor??
Willem
Beetje late reactie, sorry:
Ja ik heb ook met koude motor gepeild, bleef hetzelfde en de monteur heeft het ook geobjectiveerd. Nu weten ze alleen niet zeker of dit de oorzaak is of niet. In ieder geval is de pulley (schrijf je dat zo?) er af gelopen en vandaar dus het ratelende geluid en wrsch is de motor ok omdat ik meteen gestopt ben.
krijg hopelijk vandaag meer te horen
Zou het nog aan de distributieriem kunnen liggen, hoorde dat bij vervanging je dan ook vaak de oliepomp moet evrvangen door veranderde spanning hierop????????
16 jaar
niet de oliepomp moet vervangen worden bij distributieriem wissel,maar de waterpomp..
Inderdaad de WATERPOMP dient (aangeranden) vervangen te worden indien er een distributie wordt vervangen.
De oliepomp wordt direct door de drukas aangedreven, en zit dan ook deels IN het onderblok gemonteerd
Willem
Tenzij het hier om een Y1.7DT (isuzu) gaat... Dan wordt de oliepomp wel degelijk direct door de distributieriem aangedreven.
Bovendien lopen de oliepomp-tandwielmoeren er best wel eens vanaf, met alle narigheid (en klacht van topicstarter) tot gevolg.
En tenslotte zit bij dit type motor de waterpomp BUITEN de distributie om...
Henk
Jupz, nog niet wakker Henk.
haha ging even te snel uit van een OPEL motor.
De isuzu heeft inderdaad de oliepomp via de Distririem.
en de bouten lopen er wel van los
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar