close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Teveel olie??

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 tdi

Gisteren ging plots het olielampje bij 120 km/hr branden, toen ik gas terugnam ging het weer uit, maar kwam er een raar ratelend geluidje in de motor. Toen ik wat meer gas gaf, verdween dit, maar brandde het lampje weer. Gestopt, oliepeil gemeten, teveel olie.
Nu staat ie bij de garage en hij beweert dat door teveel olie de oliedruk te hoog is geworden en dat daardoor de oliepomp kapot is gegaan.
Wil ik best geloven maar probleem is dat de garage voor het laatst de olie ververst heeft, 10.000 km terug. Hij zegt dat bij teveel olie de problemen al veel eerder komen en dat wij of iemand anders dus de olie hebben ververst.
Misschien interessant is dat we sinds 10.000 km ook nieuwe distributieriem hebben.
Weet iemand wat het probleem is en of ik de garage kan vertrouwen/geloven??
bedankt

Geplaatst door

Gaby23 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Na 10.000 km kan je niet echt meer aannemelijk maken dat het de fout van de garage is.

Je mag verwachten dat een autobezitter regelmatig de vloeistof peilen checkt, en dan had het hoge oliepeil je moeten opvallen en dan meteen terug moeten gaan.

Ik peil prive de vloeistoffen wekelijks, en de algemene staat van de auto, zoals verlichting op werking, banden op schade en spanning etc.

Proberen nu nog iets te verhalen zal erg moeilijk zijn, als consument heb je ook een zorgplicht en de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen, in elk onderhouds en instructie boekje van een auto staan deze vermeld.

Met op tijd checken ha je het nu ontstane probleem dus kunnen ontdekken en schade kunnen voorkomen.

Wrang, maar waar, en daar zal et ook wel op uitlopen, elke coulance van de garage is meegenomen, maar niet verplicht.

Cor

Cor1822 0
badge

16 jaar

Of door te hoog oliepeil de oliedruk te hoog wordt betwijfel ik sterk en hoeveel olie was er te veel in, een oliepomp kan ook stuk gaan zonder dat daar iets moet a

Roger10 0

16 jaar

OLIEPOMP STUK:

Ligt er inderdaad aan hoeveel olie er teveel in gezeten heeft.

MaX een liter te veel, mag niet schadelijk zijn.

Oliepomp zal niet zomaarr stuk gaan.

TE VEEL DRUK DOOR TE VEEL OLIE:

In het olie systeem van de motor zit een ventiel dat de druk regelt van de motor olie

Deze moet ten alle tijden zorgen dat de druk niet boven een ongeveer 5 bar uitkomt.

Dat moet ie nog steeds doen als de olie een beetje (max 1 liter) te veel is.


We hebben hier de kadett van mij zus gehad

Na een service beurt de olie lekker schoon

had zij de peilstok niet goed gelezen (lastig zien trouwens met schone olie)

had er veel te veel olie in gegooit (stom eigenlijk) (liter of 4 te veel bleek achteraf)

De oliedruk was hierbij gewoon in orde (niet boven de 5bar (oliedruk meter aanwezig))

motor rookte wel (Lichtblauw) door een overdaad aan carterdruk, deze drukte de olie het inlaat in)

Alleen was de carterdruk STERK toegenomen en had de nokkans kering eruit gedrukt, en klepdeksel pakking gesloopt.

Na aftappen van olie

nieuwe keerring plaatsen

en een nieuwe klepdekselpakking kon ze weer verder rijden.

De auto (kadett 1.6i '90) heeft het nog een paar jaar uitgehouden daarna en is gesloopt toen ie 410.000km weg had ivm een slechte carroserie.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Heet je nu Gaby23 of Blub?
Of 2 problemen?

http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...

Zo gaat de lol er wel een beetje af door anderen twee maal een antwoord te laten tikken voor jan met de korte achternaam.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

oh sorry begreep het systeem niet helemaal!

Gaby23 0

16 jaar

[quote=Gaby23]oh sorry begreep het systeem niet helemaal![/quote]
Geeft niet.... gezien je eerste vraag(en) kan dit gebeuren.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Nou bedankt Paul, sorry maar zo dom probleem vind ik het niet gezien het feit dat de garage het ook raar vindt!
En weet inderdaad zeer weinig van auto's

Gaby23 0

16 jaar

Heb je al gepeild met uiterst koude motor??

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Beetje late reactie, sorry:
Ja ik heb ook met koude motor gepeild, bleef hetzelfde en de monteur heeft het ook geobjectiveerd. Nu weten ze alleen niet zeker of dit de oorzaak is of niet. In ieder geval is de pulley (schrijf je dat zo?) er af gelopen en vandaar dus het ratelende geluid en wrsch is de motor ok omdat ik meteen gestopt ben.
krijg hopelijk vandaag meer te horen
Zou het nog aan de distributieriem kunnen liggen, hoorde dat bij vervanging je dan ook vaak de oliepomp moet evrvangen door veranderde spanning hierop????????

Gaby23 0

16 jaar

niet de oliepomp moet vervangen worden bij distributieriem wissel,maar de waterpomp..

arie549 0
badge

16 jaar

Inderdaad de WATERPOMP dient (aangeranden) vervangen te worden indien er een distributie wordt vervangen.

De oliepomp wordt direct door de drukas aangedreven, en zit dan ook deels IN het onderblok gemonteerd

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Tenzij het hier om een Y1.7DT (isuzu) gaat... Dan wordt de oliepomp wel degelijk direct door de distributieriem aangedreven.
Bovendien lopen de oliepomp-tandwielmoeren er best wel eens vanaf, met alle narigheid (en klacht van topicstarter) tot gevolg.
En tenslotte zit bij dit type motor de waterpomp BUITEN de distributie om...

Henk

Jupz, nog niet wakker Henk.

haha ging even te snel uit van een OPEL motor.

De isuzu heeft inderdaad de oliepomp via de Distririem.

en de bouten lopen er wel van los

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.