Hoi Hoi mensen,
Ik heb een astra 1.6 uit 1992 met startproblemen, en we komen er niet meer uit misschien dat jullie nog een optie weten.
Het probleem is dat de astra in 1e instantie steeds meer startproblemen kreeg in de zin van moeilijk starten.
De eerste weken wou deze nog wel starten met spray maar naar een tijdje ook niet meer. Toen moest er een andere auto(accu lukte niet) bij komen om de astra te starten. Later wou dit zo nu en dan ook niet lukken en kregen we hem wel gestart door de auto aan te trekken.
Echter wou hij gedurende deze periode geregeld ook wel " normaal" starten, meestal als deze al warm was. Al werd dat steeds minder.
Nou zijn we echter bij het punt aangekomen dat de astra totaal niet meer wilt starten. Toen ik een keer stilviel na overstarten hebben we de anwb erbij gehad en die vertelde dat de monopoint klep vastzat en door tikken weer loskwam. Echter toen we daarna de auto thuis hebben neergezet wou die daarna weer niet starten.
Wij hebben toen de monopoint klep een dag laten weken in injector reiniger en toen starte die met moeite weer wel. Tevens trok de motor een beter als dat ie had gedaan.En dat was meteen ook de laatste keer dat ie tot nu toe gelopen heeft.(na normaal uitzetten overigens)
De motor slaat totaal niet meer aan, niet door overstarten of slepen. De startmotor geeft meer als genoeg vaart dus daar ligt het niet aan. Nu hebben we de volgende dingen gedaan.
- Nieuwe verdelerkap incl rotor
- 2e hands rotorhuis(dat ding waar de verdelerkap opzit) gemonteerd. oude ging erg stroef "nieuwe" gaat soepel
- 2e hands bobine. oude werd gloeiend heet, de "nieuwe" op een gegeven moment ook.
- boegies vervangen(nog in de tijd dat de auto liep)
- brandstof filter vv
- accu omgewisseld door een goede
- bij lopende motor hadden we circa 14V laadspanning
- x contact bij contact sleutel was al eerder vervangen
hiermee kregen we geen leven in de motor, we hadden geen inspuiting en geen vonk.
nu hebben we ook de module uitgewisseld met een 2e handse (ook nog met een van een 1.4 maar dat schijnt zowiezo niet te werken)
echter nu hebben we wel inspuiting maar nog geen vonk, echter als we de oude module terug plaatsen dan blijven we inspuiting houden. Dus de module was niet de oorzaak van de inspuiting, misschien heeft de monopoint toch goed vastgezeten?
Nu hebben we de voltages gemeten bij de bobine, bij de kabel vanaf de module kregen we bij beide module's 13,68V (terwijl deze aan de startkabels hing bij een 2e auto 1.9d dus power zat) deze zakt bij starten terug naar circa 11.2V
Tevens kregen we stroom op de uitgang van de bobine(geen idee hoeveel, meting met duspel) echter meten we deze niet als we dit aan de andere kant van de kabel meten. Niet met de orginele bobine-verdelerkabel en ook niet als we deze uitwisselen met een boegie kabel.Boegies geven ook geen vonk naar de motor of naar een massapunt op de carroserie.
Gedurende de problemen gaf de auto onregelmatig een motorstoring aan, bv bij starten motorstoring motor uit en aanzetten en weg motorstoring.
En nu zijn we dus aan het einde van onze kennis, wij staan voor een raadsel.
Iemand een idee waar het in kan zitten? We hebben de auto nog niet laten lezen, hopelijk reageren jullie nog voor morgen zodat we dat nog kunnen proberen voor we de auto naar een garage afslepen.
zijdeling hebben we nog een probleem gehad met de knipperlichten(niet knipperen)maar dat bleek op te lossen door een stukje papier tussen de noodlichtknop in de zetten(al vaag genoeg).
alvast dank als je de puzzel weet te kraken!
Grtz Sandra
En sorry voor al dat leeswerk, hopelijk is het nu wel duidelijk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hopeloos!
Door al die onderdelen te vervangen door 2de hands onderdelen en deze niet af te stellen of in te lezen, kost het de garage veel meer tijd, moeite en geld om het probleem op te zoeken.
Normaal stellen we eerst een diagnose en dan vervangen we het onderdeel. Blijkt de meest efficiënte en goedkoopste manier te zijn.
Voor uw probleem met de wagen zou ik denken aan de BDP sensor, maar laat hem eerst uitlezen. Met de originele onderdelen erop.
Ik snap de reactie voor wat betreft de 2e hands onderdelen. echter dat zijn alleen de bobine, rotorhuis en module.
De verdelerkap, x-contact, en de rest zijn vervangen voor nieuw, met als reden dat deze toch al aan vervanging toe waren en in dermate staat waren dat deze zeer goed de oorzaak konden zijn. zo was de verdelerkap van binnen vochtig, zwaar verroest en was het contact punt naar de rotor volledig weggesleten.
Voor wat betreft de actie van het vervangen van de bobine, rotorhuis en module die zijn gebaseerd op overleg met diverse monteurs. Zo hebben we de module uitgewisseld op bassis van monteurs ervaring dat deze vaak kapot gaan. Hiervan hebben we ook nog de originele en kunnen we zo terugplaatsen.
We gaan de astra i.d.g. laten uitlezen en we laten hier nog weten wat ervan de uitkomst is.
In iedergeval alvast bedankt voor de reactie!
grtz Sandra
16 jaar
lees de auto zelf uit door de bovenste 2 punten van de diagnosestekker (naast je zekeringen) aan elkaar te verbinden bijvoorbeeld dmv een paperclip of stukje stroomdraad.
dan gaat je motorlampje branden, snel knipperen is tientallen
langzaam hierna knipperen is eenheden
maar aan de andere kant,. rij ff naar de dealer en voor 20,- weet je meer
laat uitlezen op aanwezige foutcodes, en op de waardes van de sensoren
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar