Opel corsa C: opel corsa C 1.4NZ bwj 1993 startprobleem

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 NZ

mijn Opel Corsa 1993 C1.4NZ heb ik sinds 1997 met veel plezier gebruikt en staat steeds in de garage gestald wanneer hij niet gebruikt wordt.

wordt elke dag gebruikt, 1e start en korte rit verloopt prima, maar wanneer motor wordt afgezet en ik kom na 30 min terug start hij niet.
ik heb van alles al vernieuwd, de luchtfilterpatroon,bougies,verdelerkap en rotor, en vacuum bochtje aan de slang aansluiting bij de carburateur.

wie heeft een goed advies,??

is het mogelijk een vuile carburateur? en is dit te verhelpen? of is het iets anders? Ik vermoed zelf iets met benzine toevoer. ( tank is vol)


graag een tip

kling

Geplaatst door kling (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo John

Wanneer krijg je hem wel weer aan de praat ? Na een tijd te hebben gewacht of als de motot weer koud is ?

Controleer eens of de bougie's nog vonken op het moment dat de motor niet meer aanslaat,

Het probleem kan een defecte toerental / BDP sensor zijn,bij sommige type's zit deze los op het onderblok ( in de buurt van de versnellingsbak ) en andere hebben deze sensor ( Hall-gever ) in de ontsteking zitten.

Gr Stefan

kling (0), 13 jaar geleden

Stefan,

het gaat als volgt, wanneer ik smorgens de auto uit de garagre rijd start hij normaal en dan rijd ik even een kort stuk +/- 8 min naar het bos om een kleine ochtendwandeling van 25 min te maken. Wanneer ik dan terug kom heb ik sinds kort ( ca 3 maanden) dit startprobleem. Hij slaat gewoon niet aan de motor is nog warm,er is voldoende benzine etc.
Verder heb ik nooit ergens anders met deze auto een startprobleem gehad ook niet wanneer verdeeld over de dag mij op diverse plaatsen in de regio rijd en weer moet starten na bv bezoek aan winkel etc.

Het probleem doet zich alleen smorgens voor zoals boven omschreven. Vandaar dat ik al enkele dinge verwisseld heb. Ik heb zelfs gedacht aan aardstraling omdat ik steeds op de zelfde plek ging staan maar dat heb ik ook al eens uitgeprobeerd met andere lokaties op die parkeerplaats.

Zelf vermoed ik dat het een brandstof toevoerprobleem moet zijn maar weet het niet zeker, en ook niet waardoor het dan komt.

Het is vreemd omdat ik deze auto al jaren met veel plezier gebruik en berijp niet waarom dit nu plotseling gebeurt.

kan zoals gezegd een brandstofprobleem zijn of een defekt aan een kabel of sensor maar daar heb ik geen zicht op vandaar mijn oproep naar ervaren mensen op deze site>

mvg

john

kling (0), 13 jaar geleden

stefan

over jouw tip van vonken van de bougies zal ik moeten doen smorgens wanneer het startprobleem zich voordoet en kan je daarom nu niets over het resultaat vertellen. Dus hierover morgen of overmorgen meer. Oke?

John

rfbroek (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat de ontstekingsmodule de oorzaak is.

Dan start ie koud goed en warm niet meer.

Simpel te vervangen.

Gr Ronald

kling (0), 13 jaar geleden

Ronald,

Hoe kan ik testen of dat zo is? En waar zit die ontstekingsmodule? In de verdeler? Of ergens gewoon aan de buitenkant van de motor.
Ik wil hem pas vervangen als ik zeker weet dat hij de boosdoener is. want ik heb al enkele dingen vervangen.

Gr John

rfbroek (0), 13 jaar geleden

Ik had een Kadett met dezelfde motor, en met hetzelfde probleem.

De module zit (meen ik) onder de bobine. Het is een blok met wat stekkers eraan.

Je zou een bus freeze kunnen kopen (koudemiddel in een spuitbus) en de module koud spuiten bij warme motor. Als ie dan wel meteen start weet je het zeker.

Andere manier om te testen weet ik niet.

Overigens is de module niet zo duur, ik meen 4 tientjes.

Gr Ronald

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij Alle C14NZ motoren zit de Toerental sensor in de ontstekings voet..

Deze gaat vaak kapot.

haal eens een gelijk uitziend exemplaar op de sloop, deze mag van een ander type motor af komen, daar deze op velen types motoren is geleverd, als ze maar hetzelfde is.

Let wel op dat de nieuwe op eenzelfde manier afgesteld dient te staan als de oude.

Dit is m dus:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

kling (0), 13 jaar geleden

willem,

ik ben erg blij met jouw duidelijk advies.en foto kan dus niet missen.
betekend dit dat het onderste gedeelte van het verdelerhuis kompleet vervangen moet worden en uit de motor moet worden gehaald?
of zit de toerental sensor in dit huis en moet alleen deze worden uitgewisseld. ?
hoe komplex is dit kan een beetje sleutelaar zoals ik dat wel doen of moet daarvoor ik speciale kennis in huis hebben?
heb je misschien nog een foto hoe die toentallensensor er uitziet in het verdelerhuis??

dank je nomaals voor deze informatie,

groet

John

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik ozu op de sloop in ieder geval een Comleet huisje halen, is makkelijk te demonteren, 1 boutje dopmaat 13

let wel op de verdraaing teken de oude anders even af voordat je m demonteerd


Willem

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo John,

Ja het onderste deel, dat ook omcirkeld is, moet je vervangen, de sensor zit in het huis, kijk maar eens waar de kabels heen lopen van de stekker..

Je kan hem zo omzetten, alleen erna even met een stroboscooplamp de ontsteking goed zetten, of zoek een vast merkteken dat je aanhoud, trek een streepje op het huis / ontsteking voor je hem eraf haalt,

Overzetten is zo gebeurt, verdeelkap los halen, stekker van ontsteking halen en de 2 boutjes los draaien, dan valt hij ( als je hem niet vast houd ) zo de grond op.

Gr Stefan

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

1 boutje aan de onderzijde, meer niet.

daarmee haal je de klem los die m vast houd.

Willem

kling (0), 13 jaar geleden

beste mensen,

ik heb na al jullie adviezen geluisterd en ben aan de slag gegaan.
bij de eerst volgende startproblemen enkele dagen geleden heb ik de ontsteking gekontroleerd.
hierbij is gebeleken dat dit onderwerp perfekt funktioneerde.
dus ben ik gaan kijken naar de brandstoftoevoer.
ik heb alles goed schoongemaakt ronde de carburateur en luchtfilter. heb achtereenvolgens ALLE slangen die op vacuumtrajekten waren aangesloten gekontroleerd schoongemaakt en doorgeblazen.
Daarna heb ik de boutverbindingen van de carburateur op het inlaatspruitstuk gekontroleerd op loszitten.
Toen heb ik de aansluiting van de centrale inspuiting losgekoppeld en het inspuitstuk erhuit gehaald.
Dit heb ik goed schoongemaakt en inkl de zeefjes en de rubberringetjes vervangen.
De motor enkele keren gestart om het bezineleidingssysteem "door te spoelen".
Weer alles netjes gemonteerd, en achtereenvolgens de motor gestart.
Dit heeft even geduurd omdat het barndsstofsysteem "leeg"was.
Maar uiteindelijk is dat gelukt.
Ik heb na afloop een preofrit gemaakt van 15 km en die is goed verlopen, de mototr trekt weer goed op als vanouds en start direkt.
Op de plek waar ik s'morgens altijd start problemen had is dit nu niet meer het geval. Ik hoop dat dat zo blijft want anders heb ik nog een ander probleem dat aangepakt moet worden maar gelet op de huidige situatie ga ik daar niet van uit.

Dus allen dank voor jullie geweldige steun en adviezen tot een volgende keer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.