close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: opel corsa c ---3 cilinder

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000

Hallo ik sta op het punt om een corsa c uit 2002 te kopen een 1.0--- 3cil heeft iemand hier ervaring mee ,loopt zoiets goed en betrouwbaar B.V.D

Geplaatst door

anoniem-1573996169 (0)

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bron : www.autotrader.nl

Opel heeft zijn Corsa in ’97 niet alleen een ietsje-pietsje gefacelift, maar ’m bovendien uitgerust met een zuinige driecilindermotor. Die versie mag in deze test gaan bewijzen of drie werkelijk beter is dan vier.

Opel bracht vorig jaar voor de Corsa een 1,0-litermotor uit. Op zichzelf niet zo bijzonder, want in de compacte klasse zijn er al aardig wat merken, die zo’n kleine motor leveren. Wel ongebruikelijk is ’t feit dat dit een driecilinder is. Zijn constructie met drie cilinders heeft in de eerste plaats minder wrijving en is daardoor zuiniger. Verder is hij niet alleen compacter, maar ook lichter dan een viercilinder; Opel stelt dat de gewichtsbesparing ruim 12 kg oplevert. De 1.0 Corsa-motor heeft een buitengewoon goede indruk gemaakt. Zijn vermogen van 54 pk ziet er op papier niet bepaald uitnodigend uit, maar hij gaat er uitstekend mee om, met een actief rijgedrag. Uiteraard valt de sprintwaarde niet in de categorie sportief, want 18 s duren vaak lang. Dat geldt ook voor de tussensprint van 80 tot 120. Wie veilig rijdt, moet op provinciale wegen zo nu en dan geduld uitoefenen en achter een slomere voorligger blijven zitten. Maar verder? In de stad rij je met gemak de meeste mensen voorbij en ook op de grote weg heeft de Corsa er geen probleem mee om verboden snelheden te rijden. De door ons gemeten topsnelheid komt trouwens exact overeen met de fabrieksopgave: 150 km/h.

Lekker stil
Maar het mooiste komt nog: met 68,5 en 71,5 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h is deze Corsa lekker stil. Dat is in de compacte klasse niet zo vanzelfsprekend. We hebben ’t nog even opgezocht: de Corsa 1.2 Eco produceert 70/73,5 dB.
Verder moet je wat wennen aan de kleine trillingen die je voelt als de motor stationair loopt, of met hele lage toeren draait. Ze zijn een gevolg van de motorconstructie, maar onderweg merk je er niets meer van. En die zuinigheid, waar Opel zo trots mee pronkt? Kunnen we volmondig beamen. Hoewel we de opgave van 1:17,2 niet halen, is ons verbruik met 1:15,7 heel netjes en door de metingen plus onze stevige rijstijl zelfs aan de lage kant. Voor wie een hekel heeft aan tanken, is ’t in ieder geval een luxe om pas na 700 km een benzinestation binnen te rijden.
Het onderstel is voor de prestaties duidelijk overbemeten; het is immers berekend op motoren met meer vermogen. Je kunt ronduit snel door lange bochten rijden en wie te hard gaat, merkt een lichte mate van onderstuur. Hierbij moeten we wel even opmerken dat de standaard Michelin Energy-banden, die een extra steentje bijdragen aan het lage brandstofverbruik, goed op spanning moeten worden gehouden. Bij ons was dat niet het geval, waardoor de testauto behoorlijk onstabiel werd. De kleine Opel heeft een prima afstelling: niet te zacht en niet te hard en lekker comfortabel voor de inzittenden. Maar op korte ribbels en straatklinkers is hij behoorlijk stoterig. Een gedachte als ’oei’ of ’au’ schiet daarbij steeds door je hoofd en dat is niet iets dat bij een Corsa normaal is.
Wie overigens stuurbekrachtiging wil, moet uitwijken naar een duurdere uitvoering. Dan krijg je bovendien in kleur gespoten buitenspiegels. Overigens is die elektrische (!) bekrachtiging zo geprogrammeerd, dat het vooral werkzaam is bij lagere snelheden. Wie in de stad woont, zal niet lang hoeven nadenken, want al stuurt de Corsa zonder bekrachtiging heus niet zwaar, bij krap inparkeren is zo’n hulpje wel fijn. De besturing blijft lekker direct. Wat schakelen, koppelen en remmen betreft voldoet de Corsa aan de verwachtingen. Geen negatieve, maar ook geen ophemelende berichten, gewoon zoals ’t hoort.
Binnenin is het goed toeven. De ruimte is heel behoorlijk, geen moment voel je je bekrompen. Op de achterbank is er voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar. Het zitmeubilair is uitstekend. De stoelen zijn van een volwassen formaat, beter dan van menige middenklasser.
Het dashboard heeft een vriendelijke vormgeving. Het reflecteert een beetje de indruk die de vorm van de carrosserie geeft: rond en speels.
Over de uitrusting kunnen we kort zijn: in orde. Zo is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en is de achterbankleuning in twee ongelijke delen neerklapbaar.

Conclusie
De Corsa 1.0 heeft een vrolijk interieur en aangezien je meer binnenin zit dan van buiten naar je eigen auto kijkt, is dat zeker van belang. Belangrijker aspect is de heerlijk stille motor, die nog lekker zuinig is bovendien.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

Nou,hier heb ik nog 's wat aan bedankt voor je moeite,wat ik hier uit haal is best wel positief.

Klinkt inderdaad mooi en er valt niets op af te dingen.
1 vraagje betreffende het onderhoud.
Moet van deze Corsa de kleppen af en toe niet gesteld worden???
Wat ik een nadeel vind.

popey

popey 0

17 jaar

ik weet het niet zeker , maar aangezien Opel al een tijdje hydraulische klepstoters toepast , zal dat in deze motor ook wel zitten.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

Deze motor heeft ook hydrolische klepstoters. Geen stelwerk dus.
Verder 'n aardig artikel, alleen jammer dat het over de B-Corsa gaat en niet over de C-Corsa. Maar voor het motorische deel maakt het niet uit.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.