ik heb een opel manta B CC die niet goed meer loopt, ik heb het probleem reeds meer dan een maand
het begon met stotteren en slecht trekken van de auto.
ik heb de ontsteking reeds helemaal nagezien, contactpunten, condensator, verdelerkap, bougies en kabels allemaal vervangen, centrifugaalvergroeging schoongemaakt, ontsteking afgesteld
ook heb ik de carberateur schoongemaakt.
mijn bougies slaan ook telkens helemaal zwart uit (ik heb ze al 3 keer vervangen, telkens loopt hij even goed.
de bougies vonken nu weer niet (zijn helemaal zwart uitgeslagen
co is op 2,5 % afgesteld
wat zou dit kunnen zijn (toen de auto van de week nog liep kwam hij niet boven de 4000 toeren uit) met plankgas
de kleppen zijn trouwens ook al gesteld en de compressie is gemeten (is voldoende)
ik verdenk de carberateur ervan maar ik zou niet weten wat het kan zijn (is al helemaal schoongemaakt, en ik heb niks kunnen vinden)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pik zwart slaan van de bougie's is meestal een teveel aan brandstof!
Kan ook het stotteren en slecht lopen verklaren..
Je moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat de ontsteking 100% is en goed staat afgesteld.
Werkt de vacuumvervroeger wel ?
Luchtfilter nog zomer/winterstand ?
Welke bougie's (merk/type) zitten er in ?
En wat voor brandstof zit er in ?
Uitlaat mischien verstopt ?
En plaats eens een superbobine.
Suc6. Gr. Harry
afstelling van of versleten carburateur, hierdoor krijgt hij te veel brandstof.
hang hem eens aan een co meter.
marc
14 jaar
mijn bougies waren alweer kapot (terwijl ik ze al 3 keer vervangen heb)
wat kan dit veroorzaken dat mijn bougies telkens kapot gaan?
vacuumvervroeger werkt (getest met een vacuum pomp)
luchtfilter staat op de winterstand, bougies heb ik al mee geexperimenteerd (en 2 keer op laten zoeken)
ik rijd normaal op benzine 95, en heb de laatste keer shell v power benzine getankt
als ik een sterkere bobine gebruik gaan mijn bougies toch nog eerder kapot lijkt het mij?
Tom
kan het zijn dat hij teveel benzine krijgt waardoor de bougies onder de benzine komen en door de warmtewisseling kapot gaan?
de kapotte bougies vonken allemaal langs de elektrode en sommige vonken in de schacht
14 jaar
Meet je benzinepomp druk eens dit moet 0,2 bar zijn . Want er zijn ook pompen die 0,3 geven maar die zijn voor diesels .(carburateur loopt over) Wat heb je als ont. punt genomen toch wel kogeltje/pijltje !bij het vliegwiel. STellen bij een zo laag mogelijk toerental en zonder vacuumslang . Ook belangrijk wat is je merk van ontsteking ? Bij bosch let op het massadraadje en bij AC delco zorg dat de condensator goed vast zit en doe wat kogellagervet op de vierkante nok. Gebruik geen weerstandsbougies Maar alleen kabels of doppen met lage 1K ohm . Succes .
[quote=tom2020]mijn bougies waren alweer kapot (terwijl ik ze al 3 keer vervangen heb)
wat kan dit veroorzaken dat mijn bougies telkens kapot gaan?[/quote]
Als je goed gelezen had in het eerste bericht dan kwam je daar zo achter!
Je kan nog wel 20x de bougie's vernieuwen, maar je moet de oorzaak achterhalen en oplossen! Het probleem is dat hij veels te veel brandstof krijgt, daarvan worden ze zwart of slaan ze vet waardoor je ze weg kan gooien.
14 jaar
Je kan eens kijken of de nokkenas niet versleten is, dan heb je namelijk wel compressie maar geen goede vulling of afvoer van de verbrandings gassen, dat ik ook een veel voorkomend probleem bij deze motoren. Verder het vlotterniveau controleren en inderdaad eens een CO meting doen, liefst met HC zodat je weet waar je naar moet gaan zoeken.
succes Nico.
en deze motor is beslist niet geschikt voor euro 95, is het een 1.6 n of een 1.6 S?
de S had vaak nokkenasproblemen en een uitgeslagen as van de ontsteking. Je CO staat trouwens met 2,5 ook op de maximaal toegestane waarde, die zit normaal tussen 1,4 en 2,5
gr
Peco Power
[quote=ernst2884]Je kan eens kijken of de nokkenas niet versleten is, dan heb je namelijk wel compressie maar geen goede vulling of afvoer van de verbrandings gassen, dat ik ook een veel voorkomend probleem bij deze motoren.[/quote]
Meestal achteraan het blok de meeste slijtage. Werd indertijd vaak opgelost door een kort buisje in de olieafvoer van de cilinderkop te slaan waardoor het oliepeil onder de nokkenas iets hoger kwam te staan en zodoende de nokken wat beter smeerde.
Paarde middel maar ja, in die tijd kon je nog iets met "hamer en beitel"........
De S motoren haden indertijd Superbenzine nodig, de N motoren deden het op Normale benzine.
Maar ja, toen was er nog gelood.............
14 jaar
Weet je verder al wat meer? of heb je door het slechte weer nog geen kans gehad om verder te kijken?
Ik ben toch wel benieuwd wat het is.
Nico.
PS het verhaal van Santa klopt, achterin de kop wordt een busje gemonteerd om een verhoogd olienieveau in de kop te krijgen, dit om de slijtage van de nokkenas tegen te gaan.
Loopt hij alweer goed?
Gr. Harry
nadat er achterin de kop een buisje is geslagen loopt ie weer zo goed dat de topicstarter vol gas richting noorderzon is vertrokken...............
en bedankt maar weer, heren van het forum..
gr
Peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar