Opel Manta: massaslot?

Bouwjaar: 1976, Brandstof: Benzine, Motorcode: 19 s

Goededag,

Nog een vraag..
Al enige tijd heb ik last dat de accu na een kleine week gewoon leeg is.
Met testlampje blijkt inderdaad dat er lekstroom is.
Nu heb ik werkelijk alle elektrische componenten en zekeren losgehad en afgekoppeld, echter de lekstroom blijft.
Daarom overweeg ik nu een massaslot te monteren.
Maar, ik rijd met de auto wel regelmatig, maar soms staat ie een week stil..
Kan het voor een accu dan kwaad als deze afgekoppeld is?
En zitten er nadelen aan een massaslot?

Groeten, Koen.

koenmichel

Geplaatst door koenmichel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Manta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Voor zover ik weet kan het geen kwaad. Alleen als je een radio met geheugen hebt, zal je steeds je instellingen kwijt zijn.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de accu niet gewoon aan vervanging toe?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij een modernere auto met elektronika zou ik het niet aanbevelen. Daar is een schakelaar in de plus beter.
Hier heb je de keuze. Je kan daarvoor een hoofdstroomschakelaar gebruiken die ook in wedstrijdauto's zitten.
En die kosten niet de wereldprijs. Zie b.v.: https://www.marinestore.nl/m239/Merit/p2...

koenmichel (0), 14 jaar geleden

Oke, ik had al een massaslot in huis.. Wel een hele goede met sleutel ipv een plastic pennetje.
Ik zou zeggen dat het beter is de massa te schakelen dan steeds de hoofstroom te schakelen..
In verband met kortsluiting en brandgevaar?
De accu is gloednieuw en heb ik na laten meten.
Ook de dynamo is nieuw en levert voldoende. Massapunt ook goed naar carroserie...
Dus ik zou het verder niet weten.

Maar Old Ford, je zegt een modernere Auto... Deze is van 76. Ik denk wel dat het een probleem is als je een motormanagement hebt..

Groeten, Koen.

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

dit probleem hebben mijn vader en ik gehad met zijn opel gt uit 1970 daar zat ook een lekstroom in die we niet konden vinden, dus als de auto de opslag in ging trokken we de - pool los van de accu, ging perfect.

maar wij kunnen het niet uitstaan dat we dit soort dingen niet kunnen vinden, dus wij zoeken, en wat bleek..... als het frontje van de radio er op zat trok deze dus een beetje stroom en daarmee ook de accu leeg.

en nu frontje er af en alles gaat veel beter.


ik weet niet of dit jou gaat helpen maar het in ieder geval weer een idee om mee te stoeien.


succes marc

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Slot dat je hebt kan tegen de startstroom van meer dan honderd ampere? Dan is het geen probleem.

Zo gauw er elektronika in de auto zit, is er een risico op elektronika schade bij onderbreken van de massa.
Gebeurt niet vaak, maar ik had niet zo lang geleden een Rally-auto waar de hoofdstroomschakelaar (in de massa) kapot ging.
Alle stroom gaat dan via de aarde van de ecu. Gaat nog goed, totdat je de motor uitzet en opnieuw start, dan fikt er een ecu uit.
Bovendien als je de plus onderbreekt laat je de startmotor buitenom gaan, beter voor de schakelaar.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dynamo + draad bij startmotor loshalen en dan kijken of je nog lekstroom hebt

kleijn (0), 14 jaar geleden

gewoon een hoofdschakelaar plaatsen
en een radio hoeft niet perse zijn geheugen kwijt te raken ??
blijft in geheugen staan via bwv condensator
mvg willem2

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Koen .dat waren nog eens auto's met zo'n eenvoudig systeem dat de accu maar op een paar punten leeg kon lopen. De dynamo (lekke diode) Heb je de rimpel gezien op de scoop? Of het lampje in de kofferruimte , Schakelaar- beugel omgebogen . Zet een lampje tussen massa en min- pool en trek los wat los kan ook de startmotor aansluitingen . Succes Jan.

koenmichel (0), 14 jaar geleden

heren, alvast bedankt voor de tips!
Ja, ik heb in ieder geval alle zekeringen en dashboard componenten losgehad bij gebruik van een testlampje.
Maar, daar zat het probleem niet in.
De Dynamo en startmotor heb ik nog niet geprobeerd, maar dat gaan we binnenkort zeker even bekijken!
Jullie horen het.

Groeten, Koen.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

[quote=kleijn]gewoon een hoofdschakelaar plaatsen
en een radio hoeft niet perse zijn geheugen kwijt te raken ??
blijft in geheugen staan via bwv condensator
mvg willem2[/quote]
Als ik de konstante voeding van m'n radio loshaal ,ben ik direkt alle geprogrammeerde zenders kwijt, Willlem.
Hangt misschien af van type radio?

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja dat zal met het tijpe radio te maken hebben
ik keek naar het bauwjaar en weet nog dat er toen radio,s inzaten met een battery of een condensator
in verband met de slee die je toen nog had
maar da,s lang geleden dus ik had zelf een b ascona met hoofd schakelaar vandaar mijn reactie

maar wat al aangegeven word kofferbak lampje of het lampje in de motor kap mits je die hebt natuurlijk
voor de rest simpel alleen de dijnamo nog een kapotte diode maar dat staat er allemaal al

mvg willem

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

Wellicht het ontstorings condensatortje van de dynamo die defect is en zorgt voor een lekstroom na al die jaren.

koenmichel (0), 13 jaar geleden

Heren,

Na heel wat getob is hier eindelijk de oplossing.
Van de winter niet veel kunnen doen gezien het weer en de kou, maar onlangs ben ik weer aan de manta begonnen.
Het probleem was er nog steeds. Na 4 dagen de accu geheel leeg. Ook al reed ik die dag 200 km, de accu was vol maar liep leeg door lekstroom.
Was niet te vinden.. Alles losgehad, doorgemeten (toch al zo fijn, elektro) niks...
Tot ik op een avond snel even wilde tanken. Weggereden bij het tankstation merkte ik dat mijn Facet brandstofpomp (die ik nodig heb voor mijn weber carburateurs) het niet meer deed. Gewoonweg kapot.
Het thuisfront heeft mij naar huis moeten slepen.
Bij de zaak waar ik m gekocht had zeiden ze dat het onmogelijk was...
Nu heb ik een nieuwe gemonteerd, en nu loopt de accu niet meer leeg.... Heb er meteen een relais tusse gezet en m geschakeld over het contact.

In ieder geval bedankt voor alle oplossingen!!

Groeten, Koen.

P.S het massaslot wil ik toch nog steeds inbouwen...

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Koen, had je die pomp op constant spanning aangesloten? Als ik alles terug lees dan heb je het over van-alles maar die electrische pomp die komt niet ter sprake. Was de originele pomp niet goed genoeg of was de opbrengst te laag. Groetjes.

koenmichel (0), 13 jaar geleden

Hoi Punt,

Nou, is had zo'n pompje nodig omdat de opbrengst inderdaad te laag was van de originele pomp.
Er zat gewoon een schakelaar tussen, en een zwevende zekering, en net voor het starten zette je die om.
Dat ging heel lang goed, vandaar dat ik daar het probleem niet zocht.
Nu heb ik een relais ertussen, over het contact, en de schakelaar ook nog.
Als ik het contact aan wil, zonder de motor te starten blijft de pomp lopen, maar kan ik m met de schakelaar uitzetten.

Overigens, ik ben toch niet te spreken over de facet pomp. Gek genoeg is het de enige fabrikant die pompjes maakt voor carburateurs
(0,5 bar) maar ik vind ze luidruchtig en hij blijft pompen als je m vergeet uit te zetten. Er zit geen retour op. Die oude heb ik uit elkaar gehaald en die had ook een redelijk ingevreten plunjer.
Ik hoop dat deze het langer volhoud. Ik zou niet weten hoe ik het anders op moet lossen.
Ik heb nog een goede injectie set liggen. Ik overweeg die in te bouwen.
Het motorkarakter en het geluid worden wel minder leuk, maar het verbruik is nu ook 1 op 7,5.....

Groetjes Koen.

pe3hmp (0) PRO, 13 jaar geleden

QH verkoopt ook benzinepompen voor carburateurs, maar allemaal maken ze geluid

als je ze een tijdje in gebruik hebt zul je merken dat ze blijven pompen(heel langzaam) ook al wordt er niks aan benzine afgenomen, komt door slijtage waarschijnlijk

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Koen, normaal is 0,2 bar voldoende . Maar een retour kan je er toch wel op maken . Bij de 1900 en groter liep die er al . Gewoon een T aansluiting met in de leiding terug naar de tank een restrictie van bv. 1mm ,dan heb je altijd koele benzine en de druk zakt. Groetjes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.