hallo weet iemand raad
ik heb sinds enige dagen het probleem dat mijn auto na een koude start even lekker loopt maar zeer snel erg rauw (als 3 cilinders ) loopt
na een onderhoudsbeurt zijn er andere bougies geplaatst die achteraf niet geschikt waren voor een auto op gas maar na het plaatsen van de goede bougies was het probleem niet verholpen
ik heb het als eens eerder meegemaakt maar na het overschakelen op benzine en de auto opnieuw starten liep hij weer lekker
had dus het idee dat het in het gasgedeelte zat maar nu loopt hij ook op benzine erg rauw
ik heb het idee dat hij rond de 3000 toeren wel weer wat lekkerder gaat lopen maar dat is niet constant
ik kan ook wel normale snelheden bereiken op de snelweg enzo maar merk dat de auto weinig accelereert bij het gas geven
het problem is ontstaan toen ik afgelopen week smorgens mijn auto liet warmdraaien en bij het instappen (na een minuut of 5) ontdekete dat het oranje controlelampje brandde en die is tot op heden ook niet meer uitgegaan
ik heb het ook wel eens gehad dat mijn auto met het nemen van een bocht bij lage toeren spontaan afsloeg maar na het opnieuw starten weer prima reed behalve dat dat controlelampje dan brandde maar na enige dagen weer uitging
dat vermoeden had ik nu dus ook dat het lampje weer zou doven maar dat gebeurt niet want de auto loopt ook niet lekker
ik heb een vermoeden dat er een lek in het uitlaatspruitstuk zit kan dit een reden zijn dat vde auto lijkt te verzuipen of tekort aan brandstof krijgt
zo las ik hier ook nog over een egr klep (bij soortgelijke problemen) waar zit deze en is het noodzakelijk om met dit probleem naar de dealer te gaan
ik hoop dat iemand mij kan helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beide brandstof systemen hebben invloed op elkaar. Dat komt omdat de motor-computer zelf lerend is.
Als de motor op gas te arm staat, dan zal de benzine-computer (die weet niet dat de motor op gas loopt) langer gaan inspuiten om dat te corrigeren. De LPG-computer ziet het langere inspuiten en gaat meer gas inspuiten en dan loopt de motor aardig tot goed.
Echter, de koude start is op benzine en de correctie die de vorige dag is uitgerekend voor LPG wordt nu (onterecht) op benzine toegepast.
Als het lampje brandt dan even de motor laten uitlezen voor de oorzaak. Scheelt een hoop gissen en zoeken.
Is het uitlaatspruitstuk lek, dan moet eerst de uitlaat gemaakt worden, want dat levert inderdaad een hoop problemen op.
De zelflerende functie slaat in dit geval op hol omdat de lamdasonde zuurstof meet die van buiten af komt.
bedankt voor uw reactie
er is me een hoop duidelijk geworden ,ik had het idee dat gas en benzine 2 aparte dingen waren en dit geen invloed op elkaar zou
en had geen idee dat alles via een computer geregeld werd
er zit dus maar 1 ding op om hem uit te laten lezen dus dat laat ik zsm doen om het exacte probleem te vinden
oh ja nog 1 vraagje gaat het gas ook via de injectoren of alleen dmv de verdamper
nogmaals dank
14 jaar
Bedoel je met "de injectoren" de injectoren die Opel er op gezet heeft voor de benzine-inspuiting? Dan is het antwoord nee.
Het gas-systeem heeft zijn eigen injector of injectors afhankelijk van merk en type.
Rijd er niet te lang mee door, want dit kan ook nog je katalysator vernielen en die zijn erg duur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar