Forummers,
Hier meldt de afdeling "ik hoor wat, maar weet niet wat het is" weer .... en ik wil jullie professionele mening er over horen:
Mijn auto, Opel Vectra GTS 2003 Z18XE heeft drie vreemde geluiden waarvan twee voor mij amper tot niet verklaarbaar:
1) vreemde suisend geluid, maar blijkt cuppende banden, dus dat wordt opgelost.
2) geluid van klapperend plastic in de voetenbak bij het stuur als ik over dwarsrichels rijd, het lijkt van een kunststoffen plaat te komen die de stuurkolom afschermt van de voeten. Is dit een bekend iets dat deze losser gaan zitten in de loop der tijden beginnen te kraken en klapperen? En is er iets aan te doen (behalve ducktape of schroeven) om dit weer vaster te krijgen?
3) het geluid waarom ik dus eigenlijk deze post schrijf: ik hoor sinds gistermiddag een dieselachtige resonantie als ik vanuit heel lage toeren flink gas geef (kwam zo ineens op).
- Ik hoor het heel goed als ik met raam open rijd langs de vangrail,
- met de ramen dicht hoor ik het eigenlijk niet of ik moet echt heel goed focussen op geluiden (radio uit en zo en geen overig verkeer om mij heen),
- Het geluid is weg als ik de koppeling intrap en
- het geluid is ook weg als ik gas loslaat,
- als ik rustig accelereer, hoor ik het eigenlijk niet,
- als ik boven de 2.000 rpm vol gas geef, hoor ik het amper tot niet,
- Als ik in zijn vrij gas geef, dan hoor ik het geluid niet, dus het lijkt of het uit de transmissie / aandrijflijn komt (of toch iets anders?),
- De auto rijdt goed, er zitten geen foutcodes en de transmissie schakelt nog steeds gewoon lekker, geen overdreven verbruik en ik moet de olie nog controleren, maar hij lekt niet en afgelopen weekend stond de olie nog gewoon tegen de max-streep.
Nu zou ik het geluid kunnen verwarren met een aanzuiggeluid van een open filter, maar die heeft mijn Vectra niet. Wel zit die aanzuigbuis vlak bij de linkerkoplamp achter de grill. Zou die zo'n geluid kunnen maken? Tevens bleek uit de APK dat er een minimale, maar nog niet afkeurenswaardige speling zat op een van de stuurkogels en op de stabilisatorrubbers voor oid. Zou dat kunnen gaan klapperen bij stevig accelereren?
Ik weet dat het moeilijk is geluiden te verklaren zo op een forum, maar misschien is er iemand die in bovenstaande verhaal iets herkent of hetzelfde heeft (gehad)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1)klaar
2)
onder de stuur tegen dashboard slaan om te horen waar het loshangt trilt. deze onderdeel goed vast zetten met bijvoorbeeld tyrip, schroeven of ducktape (zolang het niet trilt meer)
is er een bevestiging kapot dan dit ondedeel vv, eventueel eerst proberen of het met ducktape over is (of onderdeel tijdelijk verwijderen en testen)
3)
wanneer je volgas geeft en onder in zijn toeren zit dan kan een motor inderdaad dieselachtig geluid geven (kloppen)
dit komt omdat de motor zwaar belast wordt en geen(niet genoeg) vermogen heeft om vooruit te komen
schakel je terug en trekt door is het goed
wat ik zelf doe is als ik wil doortrekken is altijd boven de 2000rpm gas geven (zonodig met terugschakelen)
kort gezegt is normaal
auto rond de 1200 volgas in zijn 3 of hoger kom je uit op kloppen
totdat je inderdaad boven de 2000 komt dan wordt het minder
Truckowerner: thanks voor de reply. Betreft punt 3: hebben we het hier dan over pingelen? Ik tank afwisselend RON95 en RON98 en nooit wat gehoord tot gisteren ....
Grtz,
Aad ~ Doix
14 jaar
Nee, is geen (of nog niet) pingelen. Ik noem het protesteren van de motor tegen de mishandeling. Niet echt goed voor je lagers.
oldford heeft de prfecte uitleg dat het niet echt pingelen is
Gelukkig, ik schrok even ..... maar je hebt gelijk .... vroeger Alfa Romeo gereden en deze moest je op toeren houden, maar tussendoor eerst een Fiatje Punto gehad met een 1200 8V die niet boven de 5.000rpm kwam, maar wel lekker reed tussen 1.500 en 3.000rpm en daarna nog een jaar in een turbodiesel gereden en toen overgestapt naar deze Opel Vectra ... het "dieselrijden" of mag ik het het nieuwe rijden noemen? zit er blijkbaar toch nog wat in .......
Ik ga verder met de hier boven gegeven tips ... ik denk dat dit topic wel als opgelost beschouwd kan worden.
Thanks,
Aad ~ Doix
14 jaar
Een nog erg late reactie. Afgelopen week had iik de auto in onderhoud en keek ik mee en viel me twee dingen op die het geluid bij punt 3 hierboven verklaren:
- De kunststof kap op het motorblok zit gemonteerd zonder rubber bevestigingen (enkel schroeven en oliedop), dit geeft bij bepaalde toerentallen een lichte resonantie.
- Het flexibele gedeelte van de uitlaat tussen spruitstuk en het onder de auto liggende uitlaatbuis heeft aardig wat bewegingsvrijheid. Dit resoneert als je van lage(re) toerentallen optrekt ..... totaal onschuldig dus en verklaard.
Thanx en greez,
Aad ~ Doix
14 jaar
onschuldig:
Heb wel een keer gehad dat een resnerend onderdeel op een motorblok de klopsensor deed aanspreken, en vervolgens een storing en vermogensafname veroorzaakte..
zal niet van het kunststof kapje komen waarvan vaker de rubbertjes ontbreken dan er nog op zitten.
maar een uitlaat kan dit wel veroorzaken.
houd dat eens in de gaten.
Willem
Dat is zeker interessant te noemen. Een storing betekent neem ik aan dat er een lampje gaat branden op het dashboard en weten jullie toevallig iets om een dergelijk flexibel uitlaatstuk weer vast te zetten naast uiteraard vervanging?
Thanx en grtz,
Aad ~ Doix
14 jaar
Vervangings flex delen bij de onderdelen boer, om te lassen
of een fijne nieuwe dure veurpijp
Willem
Probleem reeds opgelost.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar