Hallo allemaal,
Momenteel ben ik aan het stoeien met het volgende probleem :
Nadat ik de inlaat sectie van de motor heb schoongemaakt ( zat helemaal dichtgekoold) heb ik alles weer teruggebouwd. In diverse posts van andere gebruikers op dit forum had ik al gelezen dat het ontluchten van een zafira diesel een flinke klus kan zijn en inmiddels kan ik hierover meepraten. Ik ben nu wel zover dat de motor loopt, maar alleen als ik hem tijdens het starten help door druk op de tank te zetten. Als de motor eenmaal loopt dan blijft hij ook wel lopen, totdat ik het gas loslaat, dan slaat de motor af. Ik heb de motor een minuut of 5 laten lopen, dus de lucht zal nu wel uit het systeem zijn, de vacuumslangen heb ik vervangen, en voor het schoonmaken had ik geen brandstofproblemen. Mijn conclusie is dat de pomp in de tank het loodje heeft gelegd, maar misschien dat iemand een simpele manier weet om dit te controleren of andere suggesties? Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
liep de motor van tevoren wel gewoon goed? Vacuumslangen goed gemonteerd? Deze motoren hebben ook veel last van de verstuiverringen... google maar eens.
Remco ;er zit geen pomp in de tank! Zorg dat de aanvoer leidingen en de overloopslangetjes 100% dicht zijn.
Je bent niet de eerste en ook nog niet de laatste die daarmee aan het stoeien is .
Dat die motor stil valt bij stationair is wel het bewijs dat er nog lucht in de pomp komt hoe dan ook .
Zie ook andere topics.
Succes.
Bedankt voor jullie reacties. Na veel ontluchten start de motor inmiddels met behulp van remmenreiniger.
Als ik het toerental langzaam laat zakken dan blijf de motor stationair draaien. Maar het stationair toerental zakt af en toe wel iets in en gaat dan wel weer omhoog. Ik heb de motor 2 uur stationair laten draaien, dus de lucht zal nu wel uit de pomp zijn. Ik ben een rondje gaan rijden maar de auto reageert slecht op het gas, en zodra ik het gas loslaat dan slaat de motor af om daarna niet meer uit zichzelf te starten. Zoals eerder gezegd is de auto rijdend weggezet, het brandstoffilter en retourslangetjes zijn vernieuwd. Er hebben inmiddels meerdere mensen naar gekeken maar de opties worden steeds minder. Ra ra?
11 jaar
Zet er een doorzichtig stukje slang tussen ,om eventueel lucht in de aanvoer te kunnen zien!!.
Ook een vacuumpomje is een hulpmiddel om een lek op te sporen .
Het vernieuwen van die slangetjes wil niet zeggen dat alles dicht is ! Er wordt wat af geprutst.
Ik heb er genoeg gerepareerd om ook naar de kleinste lekkages te zoeken .Ook die T stukjes scheuren ,wat bijna niet te zien is .
Wat over blijft is een andere pomp , maar als later blijkt dat de oude toch goed was. #$^@* enzo meer.
Succes.
Hallo punt, dat was een goede tip, ik heb doorzichtige slangetjes gemonteerd op de retourleiding ter hoogte van het filter en op de retourslangetjes. Bij het filter kwam er diesel en lucht retour en bij de slangetjes alleen maar lucht, ik ga dus eerst maar eens de t stukjes vervangen en dit gedeelte afpersen. To be continued.
11 jaar
T stukjes vervangen en druktest uitgevoerd, 1 van de verstuivers blijkt te lekken. Ook na het verwijderen van het kleppendeksel nog een keer getest, en ook toen begon het vrolijk te bubbelen. Eerst maar de verstuiverringen vervangen dus. In de vraagbaak verwijzen ze naar speciaal gereedschap dat je nodig zou hebben voor het verwijderen van de verstuiver. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het ook zonder?
11 jaar
Die ringetjes zorgen er ook voor dat bij lekkage motorolie bij de brandstof komt.
Overdrijf je niet met die druk er staat normaal een licht vacuum op .
Zelf heb ik die ringetjes nooit vervangen en ook verstuivers niet gedemonteerd.
We hadden meerdere klanten met 5 ton op de teller .
Groeten.
Hallo punt, met de druk valt het wel mee hoor, je zet maximaal 1 bar op de retourslangen en dan kijk je of de druk wegvalt of niet. Inmiddels zijn de verstuiverringen vervangen en is de boel weer in elkaar gezet, daarna nog steeds hetzelfde probleem: lucht. Ik was er na enkele weken wel klaar mee en heb de auto bij de garage afgezet. Zij hebben ook flink moeten zoeken, maar uiteindelijk bleek er een plug aan de onderzijde van de pomp lucht te pakken. Dit zagen ze pas toen de auto op de brug stond, en die heb ik niet. Maar goed, het heeft wat geld gekost, probleem opgelost en een ervaring rijker. Iedereen bedankt voor het meedenken!
11 jaar
AAngzien je de inlaatkanalen moeten reinigen hebt, mag je bijna zeker zijn dat de EGR klepopen staat vandaar ok steeds het stilvallen.
Dus zeker nazien.
Dirk
Dirk zet eens een vacuummeter aan die klep. Je kan dan zien dat de EGRklep, met de motor warm, ALTIJD tot 3000t/min geheel of gedeeltelijk open staat.
Daarboven is alle zuurstof nodig voor een goede verbranding dus dan blijft de klep dicht.
Groeten.
Mooi geschreven @punt, vandaar dat ook ik denk dat de EGR klep open blijft staan, mechanisch vastlopen door vervuiling
Dirk
Jullie hebben een vooruitziende blik heren; inmiddels alweer flink wat kilometers binnendoor gereden, zonder problemen, maar na een half uur op de snelweg begon de ellende weer: vermogen valt weg, en motormanagement lampje aan. Ik heb net de inlaatdruksensor en de egr klep schoon gemaakt. Is er een manier om de egr klep uit elkaar te halen om schoon te maken? Ik ben bang dat ik de plastic deksel sloop, daarom heb ik nu alleen de buitenzijde schoongemaakt. En is er een manier om de klep te testen zonder vacuummeter? Want die ligt toevallig niet in mijn schuur. :) morgen maar weer eens de snelweg op.
11 jaar
Het lijkt mij beter om de data uit te lezen . Verder kan je de EGR klep reinigen maar dan ook alleen die afsluitklep en dat staafje. Niet dat ding zelf slopen. Je kunt de motor ook zonder die klep laten draaien om te zien en horen of de verbinding met de uitlaat goed open is . Verder zijn er teveel oorzaken dat de motor niet aan z'n vermogen komt.
Bedenk gissen is missen.
Succes.
Hoi punt, ik heb hem inderdaad uit laten lezen, gaf aan dat er een storing in de turbodruk regeling was, verder geen details.
11 jaar
kan je de foutcode meegeven?
Dirk
Vandaag maar eens bij de opel dealer langsgeweest; computer uit laten lezen, nog steeds dezelfde storing ( welke code ben ik vergeten, sorry dirk) en vacuum na laten kijken. De vacuumpomp deed het prima, maar er ging wel vacuum naar de regelklep van de turbo, maar er kwam niks uit, klep vervangen, testrit gemaakt en hij rijdt weer als een formule 1 auto ( nou ja, voor een zafira dan), kan bijna ook niet anders met een schone inlaat, vacuum en dieselsysteem wat het weer doet. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik geloof dat de problemen nu wel over zijn.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar