close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Rekord: Oude Opel-motor 2.0s 4 cil

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0s

Ik ben met een zeer langdurig project bezig: Mijn B-kadett uit 1968 (origineel 1500-motor) heeft nu een 2.0s.
Ik weet niet hoe de ontstekingsvolgorde is. Is deze 1423 ? Zo ja, is de cilinDer 1 dan vooraan (dus aan de distributie-kant)?
iK heb één "speik-auto": Een c-kadettje met een 1.2s motor. De lay-out van deze motor is echter zo anders dan die van de 2.0s dat ik niet met zekerheid kan zeggen of het exact hetzelfde moet...

In welke stand zou het verdelerhuis ongeveer moeten staan?
Bestaat er een mogelijkheid dat ik het verdelerhuis 180 graden verkeerd heb gemonteerd?
Welke aansluiting van de 4 bougiekabels is dan voor cil 1 ?

Ter illu: Als je voor de neus van de auto staat, en je kijkt naar de motor, dan zit de verdelerkan rechts aan de voorkant van het blok. Die motor heb ik.
Bij de 1.2s zit deze links van het blok, en bijna helemaal tegen het brandschot aan.

Is er een ervaren sleutelaar die me dit even uit kan leggen?

Boel veel bedankt!

Marco

Geplaatst door

Meester_Bach (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het niet 1-3-4-2?
Welk is het typenummer van de motor?
Cilinder 1 is bijna zeker distributiekant. Als je het klepdeksel wegneemt kan je aan de hand van de sluiting van de kleppen de ontstekingsvolgorde uitzoeken. Als de stroomverdeler open is kan je zien aan destand van de rotor welke kabel stroom krijgt. Je kan eens proberen of je de stroomverdeler verkeerd kunt zetten, hij kan ook een of meer tandjes verkeerd staan op de nokkenas.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

je zet het zaakje in compressiestand eerste cilinder,dus kleppen dicht en zuiger boven dan moet die bougie een vonk krijgen dus moet de rotor richting deze punt op wijzen van de verdelerkap waar de bougiekabel inzit van de eerste cilinder een klein beetje ernaast zitten is niet erg dat kun je bijregelen door de ontsteking wat te verdraaien dan verder is het 1-3-4-2,en al heb je je verdelerhuis 180 graden verkeerd dan zet je gewoon de bougiekabels om,en meestal staat er op het verdelerhuis een kleine inkeping waar de rotor heen moet wijzen eerste cilinder

Het exacte BDP-punt kun je vinden aan de rechterzijde van de motor als je onder het uitlaatspruitsuk kijkt.
Daar bevindt zich in de achterzijde van het blok een kijkgat waar je het vliegwiel kunt zien. In dat kijkgat bevindt zich ook een soort van "punt" in de vorm van een driehoek. Op het vliegwiel bevindt zich een op 1 plaats een kogeltje. Wanneer je nu de krukas zodanig draait dat het kogeltje tegenover de punt staat en de rotor in de stroomverdeler naar de inkeping op de rand ervan wijst, staat de motor op ontsteken van cil. 1.
Onstekingsvolgorde is inderdaad 1-3-4-2. De 1e cilinder zit aan de distributiezijde ( voorkant).

moderator 0
badge

15 jaar

even een stoboscoop lamp op het gat van je starter krans richten
daarvandaan kun je zien of je goed of fout zit.

kleijn 0

15 jaar

[quote=kleijn]even een stoboscoop lamp op het gat van je starter krans richten
daarvandaan kun je zien of je goed of fout zit.[/quote]
Zolang de motor niet loopt, heb je daar weinig aan.........

moderator 0
badge

15 jaar

bijdehand van me oke
maar hoe krijgt de ontsteking dan stroom
als die niet loopt ?
om aan te slaan

kleijn 0

15 jaar

wat moderater schrijft klopt.
wat voor versnellingsbak en achteras heb je er onder verwerkt?

harnak 0

15 jaar

En als hij dan toch loopt zet je de ontsteking op 5 Graden voor het BDP ( 825 rpm )

stefan84 0

15 jaar

Bedankt heren, ik heb nu concrete info.
Ik zal sowieso even nieuwe bobine & bougiekabels monteren.
Dan ga ik kijken of de ontsteking niet 180graden verkeerd om zit.
Voor geïnteresseerden: Er zit een standaard 4 bak onder, en ik vermoed dat mijn hele cardan plus achteras van een Rekord of zo afkomen; het is althans geen standaard chassis.
De B-kadett was origineel een 1500s, nogal zeldzaam. Ik ben nog niet van alle aanpassingen op de hoogte; ik heb er echter jarenlang gekeurd en al in gereden!
Ik hou u op de hoogt, nogmaals bedankt!

Meester_Bach 0

15 jaar

[quote=Meester_Bach]Er zit een standaard 4 bak onder, en ik vermoed dat mijn hele cardan plus achteras van een Rekord of zo afkomen; het is althans geen standaard chassis.
De B-kadett was origineel een 1500s, nogal zeldzaam. Ik ben nog niet van alle aanpassingen op de hoogte;
![/quote]
Welke aanpassingen bedoel je?

moderator 0
badge

15 jaar

Met aanpassingen bedoel ik het verschil tussen de 1.1, 1.2 en de 1500-serie. De carrosserie is bijvoorbeeld van voren anders dan bij de 1.1 en 1.2 modellen, ivm de radiateur. Het zou zomaar kunnen zijn dat deze auto bijvoorbeeld de achteras van een Rekord of zo heeft, ivm de zwaardere motor...

Meester_Bach 0

15 jaar

Deze achterassen zaten ook onder de Manta A en de Opel GT. Het front is inderdaad iets anders i.v.m. de radiateur. Zo'n 1500/1600/1700/1900/2000 motor is toch iets langer dan een 1100/1200. Ook de bodemplaat is iets anders i.v.m. het grotere koppelingshuis en versn.bak.
Deze modellen hebben ook een zwaardere vooras - ook uit de Manta en GT - en standaard rembekrachtiging en remschijven. Tevens 13 inch wielen met 165-13 banden.
Om het geluid te dempen zijn ze standaard ook voorzien van een afdekking aan de onderzijde van het hele dashbord in de auto.

moderator 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.