Deze auto heeft problemen met aanslaan. De auto heeft de laatste jaren stil gestaan en voordien ook erg weinig gereden. Gecontroleerd en hersteld is de benzinedruk. Deze is nu weer +/- 2,7 bar. Onsteking is er ook volop.
Met de 1e keer starten slaat de motor niet aan. Laat je dan de sleutel los en start je meteen nog 'n keer, slaat de motor acuut aan maar slaat ook na 2 tellen weer af. Op het 1e moment zou je denken aan een defecte voorschakelweerstand van de ontsteking. Echter heeft deze auto dat niet. Ook blijft er spanning op de benzinepomp en ontsteking staan totdat de motor weer afgeslagen is.
Als (!) de motor aanslaat, loopt deze wel goed op alle 4 cilinders. Zelf zit ik te denken aan de aansturing van de injectors door de ecu.
Is misschien nog iemand die er (nog) meer kaas van gegeten heeft?
Een schema met de penbezetting van de ecu zou mij misschien ook al een stuk verder kunnen helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na montage van een andere kabelboom tussen ecu en motor slaat de motor wel aan en blijft deze ook doorlopen. Echter blijft het toerental hangen op 2500 tpm. De vraag is nu waar en hoe de stelmotor aangestuurd wordt.
Iemand een idee?
Alle raad is nog steeds welkom...........
Heb even in de oude doos gezocht en heb het een en ander gevonden.
Mail even je email adres dan stuur ik je het.
Gr Ron
Inmiddels de mail ontvangen. Waarvoor dank.
Inmiddels zijn we een stuk verder. De motor slaat wel goed aan en blijft ook doorlopen maar nog niet op de manier zoals het hoort. Voor het goed aanslaan dient de temp. sensor losgenomen en doorverbonden te worden - anders verzuipt de motor. Als de motor dan loopt, loopt deze veel te hoog stationair. Rond de 2500 tpm. Neem je de stekker los van de omloopregelaar, dan kun je het netjes terug krijgen op 800 tpm. Vermoedelijk is dus de regelunit voor de stationair regeling defect. Een andere hiervoor is onderweg.
Er ligt ook nog een 5-polige ronde stekker ( op de foto op de klepdeksel ) met de draadkleuren groen, groen/zwart, geel, blauw en zwart/wit. Deze 5 draden verdwijnen in de kabelboom naar de regelunit voor de ontsteking. De groene draad is een signaaldraad voor het toerental. Maar heeft iemand een idee waar die overige 4 draden voor bestemd zijn?
[url=http://img14.imageshack.us/i/stekker.jpg...][img]http://img14.imageshack.us/img14/9779/st...[/img][/url]
Gebleken is intussen dat de afgebeelde stekker een aansluiting is voor andere regelunits bij andere uitvoeringen voor Zwitserland en Zweden. Heeft vermoedelijk te maken met de mogelijk koudere omstandigheden daar en/of emissie-eisen aldaar.
Een andere stationairregelaar heeft helaas geen verbetering opgeleverd v.w.b. de afregeling van het stationair toerental. Wel zijn we er achter gekomen dat wanneer we bij die stationairregelunit het signaal van de temp.sensor beïnvloeden middels een potentiometer, het toerental wel naar normale waarden gaat. Ook slaat de motor warm dan weer goed aan en zijn de 4-gas waarden dik in orde. De temp.sensor zelf is wel goed. De waarden vallen zowel koud als warm binnen de gestelde waarden. Het lijkt er nu dus op dat het temp.signaal vanuit of in de ecu niet goed verwerkt wordt naar de stat.regelunit.
We zoeken nog even door en als iemand nog andere ideeën heeft: graag!
probeer maar eens een ander brandstofpomp relais 9 van de 10 problemen ontstaan hieruit.
gr.Peter.
Bij de 2liter motoren zit bij de bobine een ELZ kast die zorgde voor iets vervroeging bij belasting, het is wel de zellfde stekker maar bij de 2 liters was het een 3 poot dat kastje kon je er tussen uit halen en de stekkers doorverbinden misschien is dat bij deze ook.
Is de temp sensor wel goed.
Gr Ron
Dit vindt ik nou een mooi probleem voor een opleiding autotechniek....
Heb je in de buurt geen opleidingscentrum waar de toekomstige monteurs dit als uitdaging kunnen gaan oplossen, een soort praktijk examen opdracht?
Kost het je zelf geen tijd meer...
;-) ;-) ;-)
gr
Peco Power
Allemaal bedankt nog voor de suggesties.
PH performance: pomprelais is de oorzaak niet. De auto rijdt en trekt verder als een speer. Als het temp.signaal geforceerd aangepast wordt, start de motor ook goed. Ook warm.
Ron: dat van die ELZ hadden we ook al uitgevonden op het aansluitschema. En wat betreft de temp.sensor: daar is inmiddels hier ook al twijfel over gerezen. De meetwaarde tussen de 2 aansluitpennen van de sensor zelf is oke, zowel koud als warm maar we meten ook weerstand vanaf de aansluitpen naar massa.......en dat lijkt ons niet goed. We zijn inmiddels op zoek naar een andere sensor maar die blijkt bij Opel niet meer te bestaan in het magazijn. Wel bij andere merken maar daar kost datzelfde ding 3 keer zoveel.......
Peco: de grap is dat deze auto enkele jaren lang als examenvoertuig dienst heeft gedaan op een technische school in Duitsland......... Ik vermoed dat die er ook niet meer uit kwamen.......... En zulke problemen oplossen is soms gewoon een uitdaging.
Ik zal maandag kijken of ik er nog 1 heb.
Laat het je weten.
Gr Ron
Al vast bedankt. Het is een zwarte, Bosch. Op de rand staat 6 2 en Bosch. Zet maar op de mail.
Het heeft even geduurd maar het probleem is er uit bij deze auto.
Nadat we de goeie schema's te pakken hadden, alles doorgemeten van het injectiesysteem maar niets kunnen vinden. Aangezien er geen haast mee was, is de auto een tijdje aan de kant gezet totdat onlangs een 2e gelijke auto was die wel goed was.
Toen beide auto's naast elkaar gezet en alle aansluitingen los gemaakt van zowel het injectiesysteem als ook de ontsteking, voedingen, sensors enz. en vergeleken op aansluitpunten, meetwaarden enz. Geen verschil.
Nadien alles weer aangesloten en het probleem was er uit!
Vermoedelijk dus toch ergens een slechte verbinding geweest maar waar is nog steeds de vraag.
Ook na enkele weken gebruik van de auto is de storing nog niet weer opgetreden.
Dank aan ieder die heeft meegedacht.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar