Beste,
De astra van mijn moeder, een 1.7cdti gaf een MIL lampje op het dashboard.
Ik heb de wagen dan met behulp van een ELM-327 (bleutooth adapter naar smartphone) kunnen uitlezen en gaf p0105.
storing gewist en eens goed gaan doorblazen, geen storing meer maar auto reed tamelijk tam.
Na ongeveer een kleine week en pakweg 120 km later terug lampje met P0105.
Omdat de wagen eigenlijk zelden op zijn staart werd gedrukt heb ik dan de egr-klep gereinigd, samen met de buis die naar de inlaat gaat.
egr zat half vol, van de 2 openingen zat er 1 volledig dicht.
alles grondig gereinigd en egr bediening gaat zeer vlot zonder haperingen.
auto gestart, terug MIL lampje en terug P0105.
Wagen trekt slecht op en gaat moeilijk boven de 3000 toeren.
wagen aan de kant en gekeken naar lekke vacuumslangen, even herlegd, wat getrokken, niets te vinden.
storing gewist, gestart en auto trekt als een speer!!
geen lampje meer voor ong 5km.
Dag erna, smsje van ons moeder dat het lampje terug brandt vanaf start.
weer P0105, geen freeze frame beschikbaar.
ECHTER!! wanneer ik contact AAN motor UIT de map sensor uitlees, geeft deze 134kpa aan, zo een 1.3bar.
terwijl dit volgens mij rond de 100kpa of 1bar zou moeten liggen.
wanneer de motor stationair draait geeft deze nog steeds hetzelfde (schommelt tussen 133 en 134kpa).
Bij gas geven varieert deze wel maar niet noemenswaardig veel (ong max 150).
Map sensor vervangen?
grtz,
Yoni
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je geeft zelf al min of meer het antwoord.
De map-sensor geeft bij contact aan en motor uit veel te veel aan, net als bij stationair. En ja, die druk moet ongeveer 100 kpa zijn.
Map sensor overleden, zwaar vervuild of bedradings probleem.
Map sensor vervangen, probleem opgelost
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar