Hallo iedereen,
Ik heb me vandaag ingeschreven om een voor mij bijzonder probleem met jullie te delen....
Mijn vriendin heeft een Astra 1.6 8v automaat uit 2000 met 102.000 km op de teller waar we volgens mij met gevaar voor eigen leven in stappen.
Het is een heel fijne auto en ik rijdt er ook regelmatig in maar hij heeft iets heel eigenaardigs, ik zal mijn ervaring omschrijven:
1 - Als de motor koud is start hij goed, loopt mooi stationair en rijdt ook door de automaat vanzelf netjes weg maar als er een beetje gas gegeven wordt komt het regelmatig voor dat het toerental naar ongeveer 2500 toeren gaat. Hij versneld dus vanzelf wat na zo'n 10 seconden weer stopt en dan is alles weer normaal......nou ja, als je net die lantarenpaal hebt kunnen ontwijken
2 - Als de motor goed warm is geweest en je start hem na zo'n half uur weer komt dit ook voor maar niet als je hem na 5-10 minuten weer start......
Zodra het toerental omhoog gaat voel ik ook dat het gaspedaal blokkeert en ik heb nu 3 keer door die blokkade getrapt, ja inderdaad die bekende ezel, en het gevolg is dan dat het pedaal op de bodem ligt en het toerental tot aan de begrenzer stijgt.
Actie.......versnellingspook naar de N, motor afzetten, even wachten, weer starten en meestal is het dan opgelost anders nogmaals afzetten en weer wachten.
Het rare vind ik dat hij normaal geweldig rijdt, het toerental is stabiel hij schakelt als een zonnetje en heeft voldoende vermogen....
Weet er iemand een oplossing?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is deze nog met een kabel , naar de gasklep en de versnellingsbak ?
Hoi kaleido 1,
Ja, er lopen twee kabels naar het gasklephuis.....
Grtz
8 jaar
Als dit gebeurt , kijk dan eens wat er met je gasklep gebeurt , waar de kabel aan zit , desnoods dit met de hand simuleren .
Gebeurt het trouwens ook als hij in zijn N of P staat ?
Ik denk dat de gasklep bij de 2500 een stukje en als hij maximale toeren draait helemaal open staat. Het gaspedaal zit bij 2500 toeren een stuk lager dan normaal en ligt bij maximale op de bodem....
En ja, hij doet het ook in de N en P
Zal morgen overdag eens kijken wat er met de gasklep gebeurd.
Bedankt zover!
8 jaar
Heb vandaag de afdekking van het gasklephuis opzijgelegd en gekeken wat er gebeurd....
Toen ik hem startte nadat hij zo'n 20 minuten had stilgestaan na op bedrijfstemperatuur te zijn geweest zag ik de gasklep een stukje opengaan en ging het toerental naar ongeveer 2500 toeren voor ongeveer 20 seconden.
Omdat ik dacht dat misschien de kabels eraan trokken heb ik gecontroleerd of dat deze strak stonden maar dat was niet zo (er lopen inderdaad twee kabels naar toe waarvan er echter 1 van de cruise control is).
Na een paar pogingen om het effect weer terug te krijgen heb ik de gasklep handmatig aan de motor proberen te verstellen en dat lukte maar ik kon hem alleen maar open zetten en hij bleef daarna hangen op elke stand tot in de toerenbegrenzer. Na z'on 20 seconden liep het toerental weer terug naar normaal.
Het vreemde is ook dat als de motor niet loopt je de gasklep handmatig kunt verstellen maar dat hij blijft hangen in elke stand. Eigenlijk zoals hij het doet als hij zelf in een hoger toerental gaat en het gaspedaal wordt ingedrukt...
Hoe kan het dan dat als de motor loopt hij in zo'n geval na korte tijd weer normaal stationair loopt........wordt er dan aan de gasklep getrokken?
8 jaar
Als je een door de gaskabel bediende gasklep hebt, hoort er normaal gezien een veer de klep terug dicht te duwen. Kan zijn dat die veer los of gebroken is, ofdat de gasklep door vervuiling erg stroef gaat.
Dat hij uiteindelijk terugvalt. Kan komen door het motorvacuum, of op het moment dat het vacuum wegvalt.
8 jaar
We zijn een stuk verder want het bleken inderdaad vervuilde gasklepassen te zijn waardoor hij ook bleef hangen en stroef ging.
Ik heb eerst met remmen reiniger en daarna met WD40 de boel soepel gekregen en ook de stappenmotor maar gelijk naar aanleiding van andere onderwerpen op het forum gereinigd.
Hij gaat weer als nieuw terug (de veren zijn dus goed) en de motor reageert ook veel sneller op het gaspedaal lijkt het, erg welkom met 75pk, haha!
Bedankt kaleido 1 en ofstone!
Het rare is dat toch nog steeds nadat de motor warm is geweest en we na een half uur weer starten het toerental omhooggaat naar zo'n 2500 toeren. Het gebeurd trouwens alleen als je een beetje gas geeft en na 10 seconden is alles weer normaal. Het gaspedaal gaat op dat moment ook zwaar en als je hem doortrapt blijft de motor ook in hogere toerentallen hangen.
Hoe kan dat.....wat duwt of trekt de gasklep nu open?
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar