776 bezoekers online

Opel Astra: Plakkende remmen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTi

Soms links-, soms rechtsachter plakken de remmen van mijn Astra.
Is dit een bekend probleem en dien ik de remschoenen te vervangen of is er een andere (goedkopere) oplossing?

Verder zit er vocht in de kabel(s) van de handrem waardoor deze bij vrieskou vast gaat zitten. Is dit eenvoudig te vervangen?

B.v.dank.
-Hansa

hansaplazt

Geplaatst door hansaplazt , lid sinds 9 jaar geleden

16 Reacties

kleijn, 9 jaar geleden

alles vernieuwen
denk dat er spanning op je handrem kabel blijft staan
waardoor rem aan blijft lopen
hand rem kabel zal lek zijn
of wachten op beter weer is het ook over

jan5047 PRO, 9 jaar geleden

remmen goed reinigen van stof en vuil en inderdaad je kan de handremkabels vernieuwen of de hanrem niet gebruiken bij vorst (dit wordt toch altijd afgeraden)

hansaplazt, 9 jaar geleden

Ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest :)
Ik heb 2 remproblemen.

1. Dat er vocht in de handremkabels zit waardoor deze bij koude vastvriest en
2. dat de achterste remschoenen blijven plakken omdat de remblokken niet los van de schijf komen als ik mijn voet van het rempedaal haal.

De oplossing voor het eerste probleem is eenvoudig. Gewoon geen handrem gebruiken bij vrieskou.
Bij het tweede probleem vroeg ik me af of het wellicht beter is de remschoenen volledig te vervangen?

Punt PRO, 9 jaar geleden

Nieuwe kabel monteren .water kan wel maar mag er niet in komen. Achter het stelmoertje van de afstelstang zit een lusvormig verend plaatje . Deze zover open buigen +- 2mm zodat er weer vering in zit. Speling wordt nu niet te krap gesteld. Even wat schuurpapier over de wrijvingsvlakken en wat smering op de scharnierpunten .......... meer kan je niet doen. Succes.

kleijn, 9 jaar geleden

denk dat je beter nieuwe blokken kunt plaatsen
worden de zuigers ook terug gesteld
kun je eigenlijk niet zelf doen .

Remklauwen kun je niet reviseren

jan5047 PRO, 9 jaar geleden

heb er toch al verschillende gedaan en met succes

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

@ Kleijn..

Is helemaal niet moeilijk hoor...mits in redelijke staat zelf makkelijk te doen.

Maar in een bericht word gepraat over remschoenen dus conventioneel met remtrommel ?
Ander bericht over remblokken, dus schijven met handreminrichting?

Welke van de twee heeft deze Astra ?

Chris

hansaplazt, 9 jaar geleden

Ehh...
Met remschoenen bedoel ik dat ding die de remblokken tegen de schijf aan drukt. Bij mij zit zowel het hydraulisch systeem als het mechanisch (handrem) systeem op een blok.

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Oke remblokken dus :D

Remblokken eruit halen, alle glijvlakken van remtang schoonkrabben, met vijl, schoevendraaie, schrapertje enz maakt niet uit... blokken net zo... licht met een staalborsteltje of schuurpapiertje de zijkanten van de blokken schoonmaken, achterzijde ook schoon en aan de zuigerkant voorzien van een laagje kopervet, randen van de blokken ook voorzien van kopervet .
Zuiger met grote waterpomptang terug drukken en blokken monteren.
Op druk pompen ! en dan stukje rijden...
Teven natuurlijk die handremkabels vervangen, is zowiezo APK afkeur als je hem los of open kunt trekken.

kleijn, 9 jaar geleden

ga ervan uit afgaande op de beschrijving
dat wij het hier over rem schijven hebben
en niet over trommels drommels
maar om het makkelijk te maken

laat even weten of je roest achter ziet
of glimt het daar ??
waar je remmen eventueel zouden zitten

en christiaan voor jouw misschien gesneden koek
maar je zult toch een setje moeten hebben om de rem zuiger terug te draaien
denk dat veel mensjes dat niet in de kast hebben liggen

Stanis, 9 jaar geleden

Ben bang dat je de remzuiger achter terug moet drukken / draaien.
Zo ja, speciaal gereedschap nodig!

Groeten Stanis

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Kleijn ik snap nie, je bent beetje warrig :D roest, glimmen, daar waar remmen zitten? de schijven zelf bedoel je?

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Geen speciaal gereedschap voor nodig bij drukken, bij draaien miss wel, maar lukt ook wel zonder, creatief zijn:D

kleijn, 9 jaar geleden

oke iedereen gelijk
ga wel in een discussie serie zitten als ik dit wil


Zuiger tot aan de aanslag terugdraaien.

– Zuiger zover eruit draaien totdat de volgende uitsparing in de remzuiger in een lijn ligt met de opening aan de remklauw (pijlen

hansaplazt, 9 jaar geleden

@klein
Dat roest/glim verhaal snap ik ook niet..

@allen
Zojuist met de garage gebeld. Die vertelde me dat voor dit type auto waarschijnlijk de remklauwen vernieuwd moeten worden. Vind dat niet vreemd aangezien allebei de achterremmen af en toe blijven plakken en dan bedoel ik niet de handrem. Daar ik geen brug heb en ook weinig tijd, wordt dit dus een gevalletje garage.

Dank voor jullie meedenken.

kleijn, 9 jaar geleden

oke leg het wel uit
aan je verhaal te oordelen
heb je er echt geen ervaring mee
dus ik bedoel met roest dan zijn het trommels (WAT IK DUS NIET VERWACHTTE)
en met glimmen bedoel ik je remschijf waar ik dus van uit ging gezien de motor die je er in hebt
dus het was een beetje cijnisch bedoelt mag toch ook wel eens
wat de handrem betreft als die bevriest dan kun je hem er wel af zetten maar staat er nog gewoon spanning op
omdat die bevroren is .
verder de opmerking kun je zelf vergeet het maar tenzij je het gereedschap hebt
waar ik dus niet van uit ga omdat je het verschil tussen trommels en schijven niet kent
en met alle respect jan de klauwen van de achter remmen kunnen niet worden gereviseerd

hoop dat ik niemand hier mee beledig dat is niet de bedoeling




Aanwijzing: De remklauw van de achterwielrem mag niet worden gereviseerd.

Ingeval van beschadigingen moet de remklauw compleet worden vervangen – zie werkzaamheid "Remklauw van de achterwielrem uit- en inbouwen".

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.