Een paar maanden geleden liep ineens de motortemperatuur richting rode veld. Direct gestopt, motor laten afkoelen en koelwater bijgevuld. Er bleef echter koelwater verdwijnen, dus regelmatig bijvullen. Na een tijdje bleek de koelslag tussen motor en radiateur een scheurtje te hebben bij de slangklem. De slang is iets ingekort en opnieuw vastgezet. Echter nog steeds verdwijnt er koelwater (ca. 0,5 liter per week, bij diverse korte ritten, ca. 100 km). Een ander vreemd verschijnsel wat me ongeveer een maand geleden opviel is dat de motortemperatuur bij het rijden onderin het blauwe gebied bleef. Na het monteren van een nieuwe sensor zit hij nog steeds middenin het blauwe gebied. Alleen bij stilstand en wat gas geven loopt hij de 90 graden voorbij. Kan er enig verband zijn met het koelwater probleem.
Als ik verder op deze site zoek is het of een probleem met de afdichting van de waterpomp of een lekkende koppakking. Ik zie echter nergens sporen waar water naar buiten is gekomen. Voor de waterpomp is het denk ik ook moeilijk te zien omdat de poelie ervoor zit. Wie heeft goede tips voor verdere diagnose.
Bedankt,
Teun
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan verschillende oorzaken hebben, als ik goed begrijp is de motor te warm geworden en de slang pas later gaan lekken dus bij warm lopen was de slang niet lek.
Het kan de koppaking zijn die doorlekt probeer een middel tegen lekkage in het koelsysteem dit helpt wel een bij geringe lekkage.
Ook kan een andere radiateur helpen.
wat de temp aangaat zou ik het in de thermostaat zoeken deze blijft wellicht openstaan vervangen enige optie.
succes Jan
je moet het koelsysteem af laten persen bij koude motor alleen dan kun je kleine lekkage opsporen
als de motor alleen 90 wordt als je stilstaat en afkoelt als je gaat rijden is de thermostaat niet goed
Auto is bij de garage geweest. Thermostaat was stuk en helaas was ook de koppakking lek. Omdat ook diverse andere onderdelen aan vervanging toewaren is het een forse reparatie geworden. Nieuwe koppakking, thermostaat, waterpomp, distributieriem en spanrol, multiriem en diverse klein spul, totaal 10 uur arbeid. Rekening incl. BTW 1150 euro. De auto heeft 168.000 km gelopen en ik hoop dat hij nu weer zo'n 60.000 km meegaat.
Jan en Henk bedankt voor de adviezen.
20 jaar
Ik heb dus hetzelfde kloteprobleem. Mijn wagen is warm gelopen (tot juist voor het rood (ca.100°)). Binnen gestoken in de garage. Ze hebben een andere thermostaat gestoken. Hij gaf nadien nog altijd 95° aan. Voordien stond hij ca. op 92°. Terug binnen in de garage. Daar zeiden ze dat dat een normale temperatuur was. Ik mij kwaad gemaakt want dat is geen normale temp. (ik ben daar nu ook geen klant meer). Ze hebben hem nog eens gecontroleerd. Bleek dat hij enkele graden warmer aangaf dan hij werkelijk was.
Sindsdien is hij (vooral als ik in de file stond) regelmatig nog eens naar juist voor het rood gegaan. Maar dan begint hij plots te koelen.
Vorige week is er een darm gesprongen die van mijn radiator naar mijn moter loopt. Die laten vervangen. Enkele dagen was dit goed. Dan begon het lekken. De eerste twee dagen is de helft van mijn reservoir weggelopen, de derde dag (na het opvullen van het reservoir)liep er bijna niks meer uit. Radiatordichting heb ik er dan ingedaan.
Volgens mij lekt hij nu nog, maar heel traag. Ik ga hem regelmatig controleren.
Gisteren merk ik dat er bijna geen warme lucht uit mijn ventilatorgaten komt. Toch alleszins minder dan voordien.
Heb ik nu een problemcar of niet?
Weet iemand wat het is?
Tsjonker
20 jaar
Er zijn twee standen van koeling, de normale stand en de snellere stand. Dit wordt geregeld door een weerstandskastje en die willen nog wel eens stuk zijn waardoor de 1e stand van de koeling niet meer werkt maar pas later begint te koelen op de snelste stand.
Maar je hebt volgens mij ook een lekkage probleem erbij gekregen, advies: koelsysteem bij een garage laten afpersen en controleren op een lekke koppakking
groeten michiel
een 1.6 van 94 heeft 1 stand voor de koeling. ik denk dat je de 17 diesel bedoeld...of een wagen met airco.
Het is inderdaad een 17 TD.
Wat ik er nog vergeten bij vertellen ben is dat sinds die darm vernieuwd is de motor heel slecht op gang geraakt. Hij stottert verschrikkelijk. Het toerental is lager dan 1000, hij rookt verschrikkelijk en na een tijdje is dit gedaan. Dan draait hij weer normaal.
Kzal hem maar eens goed laten nakijken zeker.
Alvast bedankt.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar