auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: probleem wat niet wilt oplossen,

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Ik heb een opel astra uit 2000 1.6 16v.
In het begin toen in deze auto kocht waren er geen problemen.
Echter naar een maand ging na een half uurtje rijden het motormanagement lampje branden.
Ik merkte niks met het rijden als het lampje brandde.
Ben ermee naar de opel geweest, deze heeft de computer uitgelezen en kwam op EGR code
De EGR is vervangen, echter toen ik wegreed ging na 5 min het motor management lampje weer branden.
Ik direct terug naar de opel, daar uitgelezen, weer EGR code.
Zegt de monteur dat het aan de motor stuur aparaat ligt.
Omdat deze bij de opel erg duur was heb ik deze laten vervangen door een andere garage (computer is vervangen door gebruikte werkende computer). Ook hiermee was het probleem niet opgelost.
De motor is geflushed (schoongemaakt), olie gechecked, leidingen en filters zijn vervangen etc etc.
Het probleem is er dus nog steeds.
Nadat de auto van de garage terug kwam kon deze niet meer normaal rijden, de auto schokte alleen maar (volgens de monteur), deze heeft de EGR afgedopt.
Nu rijdt de auto weer een tijdje (maandje of 2) met motor management lampje aan omdat EGR afgedopt is.
Echter nu het wat kouder wordt merk ik dat wanneer ik meer koude wind vang het motor management lampje uit gaat, wellicht vind de computer het koud zat en gebeurt er iets met de EGR waardoor de auto alleen maar hortend en stotend vooruit kom. Wanneer ik wacht en de auto wordt weer wat warmer dan gaat het lampje weer aan.
Dan kan ik weer rijden.
Al met al is het een probleem waar ik aardig van aan het doordraaien ben!!!!
Ik heb al x euro gestoken om het opgelost te krijgen, maar het wordt alsmaar erger.

Dit is wat ik allemaal aan de auto heb laten doen:

brandstofpomp schoongemaakt
systeemrelais vervangen
EGR klep vervangen
Motor ECU vervangen
Gasklephuis gereinigd
Carterventilatie doorvoer hersteld
Pakking gasklephuis vervangen
Gas Treatment ivm vervuiling motor
Motor Flush
Oliefilters vervangen
Inlaatsysteem gereinigd
Carterstopring vervangen
Bougies vervangen
Voedingssignalen motorecu zijn aangepast.

Dit is allemaal door de garage gedaan, probleem blijft.

Geplaatst door

dxnl (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het na het garagebezoek alleen maar slechter is geworden zou ik dat in elk geval bij de garage aangeven.
Het lijkt me niet meer dan logisch om ze op hun kosten in elk geval de auto te laten maken zoals hij tevoren was.

Als hij tevoren normaal reed (met brandend lampje) mag je minimaal verwachten dat hij dat nu ook doet.
Ik vertrouw de gebruikte computer die geplaatst is niet.

Ik zou in elk geval niet meer verschillende garage hierin betrekken dan nodig om het niet nog gecompliceerder te maken.
Kies echter niet voor de goedkoopste maar voor degene waar je verwacht dat de meeste kennis aanwezig is!

Succes!

Peter

Pjotr9136 50

12 jaar

Het plaatsen van oproepen aan “ automonteurs, goedkope(re) en betrouwbare adressen” voor het leveren van onderdelen en/of reparatie cq.onderhoud van een auto is niet de doelstelling van Problemcar.nl en derhalve ook niet toegestaan.

moderator 0
badge

12 jaar

Dit zijn dingen die ik in de praktijk vaker en vaker begin tegen te komen helaas (niet voor mij logischer wijs maar voor de klant), garage's die maar wat op de gok vervangen en de klant met de problemen laten zitten, ja tegenwoordig is het niet eenvoudig om storingen op te lossen maar als je het niet probeert of zomaar wat gaat doen....En dan mag iemand anders het oplossen...

Oke, ten eerste wat is/was de foutcode voordat er allerlei dingen werden vernieuwd/vervangen?

Heb je een X16XEL of een Z16XE motor?Bij een X16XEL motor gaan de motorecu's bijna nooit stuk, de Z16XE willen wel stuk gaan, bij een X16XEL kun je de egr niet uitprogrammeren bij een Z16XE wel (als hij handgeschakeld is).

Egr-klep vernieuwd, na 5 minuten de storing terug, dezelfde storing (nr en tekst?)

Waarom zijn de voedingsignalen veranderd naar je ecu?En welke?

Als je egr is afgedopt kan hij niet meer werken cq open gaan en extra lucht/gassen in de verbrandingruimte terugbrengen, zodat je auto niet meer kan schokken door een overvloed aan lucht/gas bij bijv. optrekken en afremmen hij stikt dan af het waren.

Als je motorstoring aan en uit gaat heb je misschien een andere storing te pakken evt. iets met een Lambda storing?

Heb je alle originele delen nog zodat de auto terug kan worden gebracht zoals hij was de eerste keer dat je de storing had, originele ecu enz.

En idd. ga opzoek bij je in de buurt naar een betrouwbare garage met voldoende kennis en leg hun de problemen voor.

Geef ook aan de garage waar je de reparatie's hebt laten uitvoeren dat je niet tevreden omdat je al 2000 euro hebt afgetikt en nog geen resultaat hebt doe dit schriftelijk bij bovag garage's heb je gewoon 3 maanden garantie op een reparatie namelijk maar goed dat moet je zelf regelen.

De foutcode was en is nog steeds P1405 EGR
Het is een X16XEL motor
Na het vervangen dan de EGR klep kwam na 5 min code P1405 weer terug
Ik weet niet welke en waarom de voedingssignalen naar de ECU zijn aangepast.
Nu het koud weer is, is de auto niet meer rijdbaar, mm lampje gaat niet branden, motor bijft horten en stoten.
Normaliter gaat na het starten binnen 10 sec het mm lampje aan, dan blijft de auto lopen, brand deze niet dan rijd de auto nauwlijks.

dxnl 0

12 jaar

P1405 is meestal de egr klep.

Als je de motor laat draaien en onder motorkap kijkt en luistert hoor je een zuigend geluid?Of zie je evt. Een loszittend of gescheurd vacuumslang zitten?Bekijk je stekkers eens of de isolatie nog aanwezig is.De werking van de egr wordt getest door de mapsensor (drukval in je inlaatspruitstuk.)deze zit tegen je schutbord aan zwart van kleur en met een groene stekker tevens zit hier een vacuumslang op deze slang zit weer op inlaatspruitdtuk vast.Controleer deze goed.
Laat de huidige code evt eens uitlezen ik vermoed nu sowieso p0400 omdat je egr dicht is.
Succes

Heb je misschien een probleem met je "rich of lean" in je SHORTFUELTRIM? Je lambdasondes niet goed? want deze moeten goed werken...
Anders zijn het je brandstof-injectoren? misschien lek of een verkeerde verstuiving?
Heb je een hoger brandstof verbruik? en meer rook achter de auto? olieverbruik?

( Het probleem ondervindt ik zelf ook met het rijden van een koude motor. Het kompleet uitvallen tijdens het ontkoppelen.Maar als de motor warm is , niks aan de hand. Ben al aan het informeren voor het laten reinigen ervan. )

succes!

VincentD 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.