Opel Calibra: problemen met starten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 v16 Ecotec

Beste mensen,

Ik heb een Opel Calibra, bouwjaar 1997, 2.0 16 v en Ecotec Moter. Mijn auto start heel moeilijk reden hiervan weet ik niet. De Moter loopt soms vast en als ik een paar keer probeer te starten dan loop de moter perfect enkel bij 4500 toeren begint de moter te haperen. Ik heb de bougies gecontroleerd, tijdens starten duurt het ongeveer 40 seconden voor dat er stroom gegeven wordt en het moterlampje blijft constant branden.

Wie kan mij hierbij helpen, alvast bedankt voor jullie medewerking.


Met vriendelijke groeten,

Sam

mohamed01

Geplaatst door mohamed01 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

tijne (0), 15 jaar geleden

Als ik het zo lees lijkt het er op dat je distrubutie riem niet goed op tijd staat. laat dit controleren voor dat je kleppen verbranden.

gr tijne

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

Hey Tijne,

Distrubutie riem heb ik laten nakijken en die staat op tijd.

gr. Sam

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Geen motorstoring.

de motor toerental sensoren van de X20XEV motoren willen wel problemen geven.

Geeft deze verkeerde informatie dan kan ook de motor worden tegen gehouden door verkeerde ontstekings timing.


Check eerst de Distributie riem of deze op tijd staat.

Willem

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

BESTE WILLEM12089

ik heb de distrubitie gecontroleerd mij lijkt het dat ie op tijd staat, maar ik twijfel dus ik vraag jouw of je een foto hebt waar op staat de merktekens van 2.0 16V ecotec motor. ik heb nog een vraag als ik de motor draai
in de draai positie dan komen de merkt tekens goed uit een als ik de motor iets naar achteren draai dan is de distrubitie riem te slap is dat normaal? en als de motor loopt dan wordt de pluspol van de accu heel erg heet
en bij het gas geven gaat de motor langzaam naar 4.500 toeren en dan houdt ie in



groetjes sam

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

je kan op de spanner zien of ie strak genoeg staat.

als de motor op tijd (merketens) staat dan moet de spanner op het strppje staan.

ik heb hier geen tekening van de distri streepjes.

maar kan je wel uitleggen hoe hij hoort te staan.

Nokkenassen

boven in de achterkap van de distributie zitten 2 inkepingen (boven iedere nokkenas 1

daar moet het merkteken van de nokkenas op staan

Krukas (multisnaar poelie

onderop steekt rechts van de krukas poelie (Multisnaar poelie) een pennetje uit.

daar moet het peiltje op staan die op de krukaspoelie zit

Krukas (distri poelie)

in de krukas zit een inkeping die gelijk moet staan met een merkstreep onder de poelie op blok.

Willem

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

beste WILLEM

ik heb precies gedaan zoals je gezegd heb
heb ook de distrubitie riem vervangen plus spanroller
maar helaas zelfde probleem
is er mischien wat anders het geval ?
alvast bedankt groetjes sam

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

BESTTE WILLEM

sorry voor de overlast maar kan je me vertellen waarvoor de krukas sensor dient?
een waarvoor dient de nikkenas sensor

groetjes sam

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

> Krukassensor:

deze controleerd de timing van de motor, deze geeft door welke bougie er moet vonken en welke cilinder brandstof nodig heeft.

deze controleert ook het motortoerental


> Nokkenas sensor:

Deze is voor de fijnafstelling van de ontsteking en inspuiting. deze zorgt dat de ontsteking (mede door andere sensoren) op tijd vervroegd of verlaat, of er eerder of later ingespoten moet worden.

Willem

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Je zegt dat de + pool van de accu heet wordt, Controleer dan de bevestiging van de plus en de massa- kabels, eventueel blank schuren, ook die aan de carrosserie!

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

BESTE WILLEM ik kom der niet meer uit de distrubitie staat op tijd maar zelfde probleem
moelijk starten tijdens het starten lijkt het net of de motor vast loopt een als de motor eenmaal loopt traag naar de 4500 toeren en dan begint hij in te houden
HELP HELP HELP HELP wat kan het zijn behalve de distrubitie


BESTE BERENDONCK OVER de dynamo ik heb het gecontoleerd zelfde probleem binnen de dynamo klokje geeft 16 volt er is mij verteld dat de dynamo teveel stroom geeft is dat waar?

groetjes aan willem en berendonk
sam

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja, laat hem even testen.

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

BESTE BERENDONCK ik kwam tot de ontedeking dat me klop sensor los is weet je waar die aan vast moet de kant dat rond is moet ergens op vast geschroefd worden maar waar?

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Klopsensor zit onder het inlaat-spruitstuk, op het blok, tussen de derde en de vierde cilinder.

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

beste BERENDONCK idd hij zit tussen de derde en de vierde cilinder maar de andere kant van de klopsensor die is los een de vraag waar moet hij vast zitten? ik bedoel de ronde kant die moet ergens vast geschroefd worden
groetjes sam

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Daar moet gewoon een bout-gat zitten, of hij moet afgebroken zijn, maar dat moet je ook wel kunnen zien.

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

beste BERENDONCK heb gekeken nergens wat te zien als die ronde kant op massa moe dan maak ik gewoon massa is het wel de massa of niet
groetjes sam

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Een klopsensor werkt met een piezo, als de motor pingelt, wijzigt hij het ontstekings-tijdstip.

Willem: Ik krijg het gevoel dat we aan het lijntje worden gehouden, het begint met slecht starten, dan heeft de dynamo 16V, dan krijgt hij van jou uitleg over een krukas- en nokkenas- sensor, nu hangt de klopsensor los, ik weet het niet wat er met deze motor is gebeurd, maar ik stop er mee!

Gr. Harry.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik vraag het mij af Harry, ik weet het ook niet, probeer het nog eens.

als de klopsensor los hangt, zal hij ook bijna niet te rijden zijn.


Klopsensor:

er zit een schroefdraad tussen cilinder 2 en 3 op het onderblok dus onder het inlaat.

daar MOET de klopsensor op komen, deze meet de motorklop namelijk, daar stel hij de ontsteking mee af.

metalen kant moet met 25NM niet meer en niet minder gemonteerd worden.

zorg dat er borg vloestof op de bout zit anders trilt ie weer los.

als de klopsensor al een keer te vast is gedraait kun je m weggooien.

Willem

mohamed01 (0), 15 jaar geleden

BESTE WILLEM BESTE BERENDONCK

ik hou jullie niet aan het lijntje ik vraag alleen om hulp dat is alles
een de auto heb ik zo gekocht met dat probleeem

een idd de accu pol wordt warm als de motor draait een zoals ik zei tijdens het starten krijg ik een terugslag dat de motor een klein beetje de verkeerde kant op draait toen heb ik de bougies los gemaakt heb ze alle 4 op de klependeksel gezet iemand is gaan starten een de stroom kwam op de bougies na 45 seconden heb ze schoon gemaakt starten zelfde probleem een als de motor start loopt de motor netjes 1000 toeren maar bij 4.500 toeren houdt de motor in een 2 dagen geleden ben ik de klopsensor tegen gekomen die los zat en kon niet vinden waar hij aan vast moet
daarom vroeg ik jullie dat
een ik weet idd ook niet wat de vorige eigenaar mee heeft uit gespookt
maar ik wil jullie bedanken voor jullie moeite
een ik hou niemand aan het lijntje
groetjes sam

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

(Tja tis zelfs voor ons een lastig te volgen onderwerp, omdat dit niet al te vaak voorkomt)


Accu pool warm: Leg eens een goede massa van de - van de accu naar de motor, en leg een van het dynamo steuntje naar de motor, en leg eentje van de - van de accu naar de carroserie.

Willem

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.