auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel 0: Radiateur vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI

De radiateur van mijn astra g 2.0 dti was lek,deze heb ik vervangen bij de eerste proefrit om het systeem te ontluchten ging het motor management lapmje aan? het valt me ook op dat met de nieuwe radiateur de temperatuur meter veel later uit begint te slaan pas na 3 of 4 kilometer,verder koelt hij prima tussen de 80/90 graden presies zoals voorheen.
Het vreemde is dat het storings lampje niet brand met het wegrijden met koude moter,dat gaat later pas aan,en soms met optrekken gaat het ook weer uit,tot de motor op temperatuur is dan blijft het constant branden,verder rijd m`n auto stukken minder als voorheen hij trekt stukken minder.

Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn? ik heb geen stekkers van de ventilatoren er uit gehad of zo!

Alvast heel erg bedankt

Geplaatst door

webman110011 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koelvloeistof bijvullen tot het merkteken "KALT" op het koelvloeistofexpansievat.

Na het afsluiten van het koelsysteem de motor laten warmdraaien tot de thermostaat opent (ca. 92 °C koelvloeistoftemperatuur).

Motor laten afkoelen en koelvloeistofpeil controleren, evt. koelvloeistof tot aan het merkteken "Kalt" op het expansievat bijvullen.

Aanwijzing: Het koelsysteem ontlucht zich tijdens de warmloopfase van de motor.


neem aan dat het zo is gebeurt
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Hartelijk dank kleijn voor de snelle reactie.

Zoals u beschrijft zo heb ik het exact gedaan,slangen aan gesloten en bij vullen tot aan de markering kalt,ik heb de moter laten lopen tot de normale waarde op mijn temperatuur meter,want 93 graden? dat haalt hij eigenlijk nooit? maar ook niet met de oude radiateur.
Hij stond altijd een paar milineter voor het streepje van 90 gr,en nu ook.het viel me wel op dat na het onluchten het vliestof peil nauwlijks gezakt was,ik heb nog een halve liter of zo moeten navullen.

Als ik na een ritje in de slangen knijp dan zie ik dit ook in het expansie vat en de raditeur en slangen zijn ook gewoon warm,dus de termostaat moet toch open gaan zou je zeggen.
Ik snap hier ook niks van meer als de raditeur vervangen heb ik niet gedaan,en ervoor liep de auo nog perfect,ik weet ook niet goed waar ik het nog moet zoeken nu?
Ik heb afgelopen weekend nog een paar honder kilometer gereden naar de ardennen,de temperatuur meter moet toch kloppen anders was ik nooit zover gekomen toch,allen zo vreemd dat de meter nu zo laat op komt en dat het storings lampje erbij komt?

Ik hoor het graag als u een tip heeft.

webman110011 0

15 jaar

als je koelvloeistof van en naar de radiateur
zo,n beetje je dezefde temperatuur hebben
zou het goed moeten zijn is de slang vanaf de thermostaa koud of lauw
zal je thermstaat dicht blijven zitten.
slaat je ventilateur wel aan ?
dat slechtte optrekken zou eventueel aan je lmm ( luchtmassa meter ) kunnen liggen
zou dat even navragen
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Ik heb net nog even gevoeld aan de slangen en deze zijn toch overal flink warm,of de ventilators aanslaan ik heb geen idee,die heb ik ook met de oude radiateur nog nooit horen aanslaan of zien draaien,die moeten bij ongevoor 93 gr aanslaan,zo warm heb ik m`n meter nog nooit zien staan zelfs niet in een file? vorige week na het inbouwen en een proefrit heb ik de motor die op temperatuur was nog zeker 15 minuten laten draaien om te kijken of ze aan gingen,maar de temperatuur liep nauwlijks op de temp bljft net onder de 90 graden.

Bedankt voor je tips ik laat toch de storing maar eens uitlezen en mischien komt daar de luchtmassa meter wel uit? ben er benieuwd en laat nog weten wat het is.

Bedankt

webman110011 0

15 jaar

Wat je ook eens kan proberen,is als hij op temp is,dan te stoppen en hem een tijdje met verhoogt toerental laten draaien,dan moet de temp wel oplopen en de ventilator aan springen,maar zo te lezen is het oke..je kunt dit proberen om de fan te testen.

Maar eerst maar even laten uitlezen en kijken wat daaruit komt.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.