Opel Omega: Rand aan schijfremmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X25XE

Aan de schijfremmen voor van mijn Omega X25XE zit een vrij grote rand, die uitsteekt t.o.v. de schijf. Als ik fors rem, hoor ik een schurend geluid. Waarschijnlijk komt dat van die rand. Betekent dit dat ik schijven en blokken moet gaan vervangen, of kan ik die rand gewoon wegvijlen of slijpen. Als dat kan, met welk gereedschap kan ik dat dan het beste doen?

Martijn7427

Geplaatst door Martijn7427 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dikte van de schijf opmeten
dacht dat 21 mm voor geventileerde en 12 voor enkele schijven de minimum maat is
anders even wachten komt t antwoord wel hier te staan van iemand die de auto data kan raadplegen

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Minimale schijfdikte voorzijde geventileerd: 25 mm. Achter: massief: 10 mm.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

nou
bijna goed met mijn geheugen

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Daar is nog weinig mis mee, inderdaad.......[img]http://img301.imageshack.us/img301/2403/...[/img]

miraltje (0), 14 jaar geleden

je kunt schijven alleen afdraaien indien de schijf nog voldoende dik is, vijlen of slijpen zal resulteren in onbalans van de schijf.

wat je je wel af moet vragen wat is goedkoper, een schijf afdraaien (kost ook geld)of vervangen door een nieuw stel remschijven, kosten voor demontage/montage en nieuwe remblokken ben je ook bij het afdraaien al kwijt.

een stel nieuwe geventileerde schijven voor kosten voor de omiga 90 euri, ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zou persoonlijk voor een fris setje gaan en geen gedonder willen hebben met afgedraaide schijven dat is op termijn goedkoper en veiliger.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en met afdraaien kom je alsnog(bijna) aan de minimum maten en moet je alsnog vervangen
ook zullen (te dunne)afgedraide schijven eerder krom trekken en moet je ook vervangwen
dus afdraaien is een optie die vaak(binne heel korte )sneller tot vervanging leid
en dan moet je ook de net ingeremde blokken weer vervangen

Martijn7427 (0), 14 jaar geleden

Ik hoor het al. Vervangen is het beste. Ga ik doen.
Kunnen er geen andere onderdelen (bijv. remklauw) beschadigd raken van die rand, zolang ik er nog mee rondrijd?

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

"Kunnen er geen andere onderdelen (bijv. remklauw) beschadigd raken van die rand, zolang ik er nog mee rondrijd?"

nee..alleen de remblokken en de schijven slijten steeds verder af, tot je ijzer op ijzer remt (en dat remt niet!)

Martijn7427 (0), 14 jaar geleden

OK, maar voordat ik op het ijzer zit, hoort er wel een rood lampje te gaan branden op mijn dashboard toch?

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

als er remblokslijtage indicatie op de auto zit, wel.
(mits de juiste remblokken gemonteerd zijn)

Martijn7427 (0), 14 jaar geleden

OK, iedereen bedankt voor z'n reactie.
Ik ga die schijven en blokken vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.