Ik heb een Opel GT Turbo.
Het motormanagementlampje gaat nu regelmatig branden.
Als ik de OBDII uitlees krijg is P300, P301, P302, P303 en P304 te zien.
Random misfires.
De motor loopt mooi rond, heeft vermogen (behalve als het MMlampje gaat branden, dan heb ik minder vermogen).
Ik heb alle kabels en stekkers nagelopen, ignitioncoils schoongemaakt, nieuwe bougies en dan nog steeds dit probleem.
Waar moet ik gaan zoeken, of weet iemand wat dit is?
Het is een Ecotec motor.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met misfires op alle cylinders ga ik denken aan een verkeerd mengsel, waarschijnlijk te arm.
Dit is eenvoudig te controleren met uitlezen van de zogenaamde Long Term Fuel Trim.
Deze moet rond de 0% zitten, Bij 10% of meer staat de motor te arm, bij -10% of meer staat de motor te rijk.
Beste is om die fuel trim in een aantal situaties te bekijken, stationair, verhoogd toerental en eventueel rijdend (wel 2 personen nodig).
Ik heb de LTFT bekeken, ik zie geen uitschieters, grootste verschil dat ik gezien heb is 1,4%
Short Term Fuel Trim heb ik maximaal 8% gezien.
Ik heb ook de sensoren laten loggen en bank1 sensor1 zegt Torque bij dat hij niet available is.
Als ik heb bekijk in realtime zie ik een vaste golfvorm staan.
Het is de lambdasonde voor de kat, aan de motorkant dus.
bank1 sensor2 (dus die achter de kat zit) geeft wel waardes door.
Ik denk dat ik dus een probleem heb met de lambdasonde, ik vraag me alleen af waarom ik dan wel een golfvorm zie.
Geeft de ECU dan een defaultwaarde of zo?
GJ
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Gt of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar