Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een vectra GTS gekocht hier wat gegevens:
bouwjaar- oktober 2006
Km: 36000
versie: 1.9 CDTI 120 PK diesel
Er komen uit de auto enkele geluiden best wel sterk naar boven. Ik twijfel of dit normaal is of niet. Ik probeer hieronder zo goed mogelijk te beschrijven:
1. Er komt, bij voornamelijk het indrukken van de koppeling, een ratelende soms in combinatie met een zoemende geluid naar boven. Dit is alleen hoorbaar als je in de auto zit. als je de motorkap opent en luisterd is kan je hierover niets horen. nu begint het geluid ook af en toe in zijn vrije stand. onder het rijden is het niet hoorbaar (misschien door rand geluiden), wel soms als je in zijn 2 op trekt. Je kan het geluid soms verhelpen door koppeling in te drukken en je pook tegen de versnelling aan drukken maar niet echt in de versnelling zetten. soms gaat het geluid van zelf weg maar is frequent aanwezig. koud of warm motor lijkt niet veel uit te maken, wel overigens met koud motor is het volume wat hoger.
2. Wanneer ik gas geef, maakt niet uit in welke versnelling of snelheid, komt er van links voren voor de passagiers stoel een zuigende geluid naar binnen. Ik zat zelf aan te denken aan de luchtfilter of Turbo maar het geluid is echt vrij goed te horen, dus ik weet niet of dit normaal is. ook bij constante snelheid is er een lichte zuig geluid te horen. als je het gas loslaat dan gaat het geluid weg.
3. voornamelijk met koude motor krijg ik fluitende geluid naar binnen bij gas geven. ik denk dat dit ook te maken heeft met de Turbo??? als de motor warm is gelopen lijkt het geluid weg te gaan.
Ik heb het meest moeite met punten 1 en 2. Ik denk dat dit niet normaal is, zeker punt 1. Het lijkt er op dat de performance niet onder lijdt alleen dit kan ik niet bepalen omdat dit mijn eerste vectra is, ik heb simpel weg geen referentie punt.
Ik heb punt 1 laten luisteren aan een monteur van de dealer en iemand anders van een garage. Beide kwamen onafhanelijk van elkaar tot de conclusie dat het aan de 2 massa vliegwiel kan liggen. dat dit de ratelende geluid maakt. wel een dure grap (1500 euro!). Wat denken jullie?
Overige punten heb ik nog niet kunnen laten horen.
Graag jullie hulp!!!!
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is toch garantie denk ik dus terug naar de dealer
Waarschijnlijk particuliere aankoop met kilometer die terug gedraaid is. Met 12000 km per jaar koopt eerste eigenaar geen diesel. Verkoper verantwoordelijk stellen.
14 jaar
lijkt mij ook maar het kan natuurlijk altijd
14 jaar
Probeer dit eens: start de auto en zet de versnelling in vrij koppeling los, geef alleen een dot gas. Hoor je bij het terugvallen naar stationair een ratel dan is het je vliegwiel, dit heb ik helaas ook gehad maar bij mij gebeurde dit na 175000 km. Reparatie is een dure grap (ca. 2000,- vliegwiel, koppeling en druklager). Omdat ik voor reparatie zeker wilde zijn dat het mijn vliegwiel zou zijn heb ik het internet afgestruind naar informatie, die staat op mijn site (klik links naast dit tekstvak).
Dat fluiten en zuigen zou ik me niet zoveel zorgen om maken, de 1.9 cdti 's zijn niet de stilste turbodiesels maar laat wel de turboslangen goed checken op lekkage.
Mocht je nog garantie hebben dan moet je echt terug met de auto!
14 jaar
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het gekocht bij een mazda dealer die ook ex lease auto's verkoopt. ik heb de geschiedenis via nap en rdw gecheckt. km stand lijkt te kloppen. auto heeft 1.5 jaar als voorraad binnen gestaand. vandaar de lage km stand.
ik heb het vandaag terug gebracht naar de garage waar ik het heb gekocht alleen bij het afdingen had ik geen garantie genomen om een betere prijs te krijgen :( nu is de vraag wie de kosten gaat betalen. ze willen eerst het probleem achter halen en dan de prijs bepalen. hierna gaan ze kijken wie de prijs gaat betalen, garage of ik.
Longdude, goede info op je site, thanx!
mochten jullie meer ideeen hebben, graag!!
greetszzzz
14 jaar
Vandaag mijn auto terug gekregen van de garage. ze hebben aangegeven dat ze de vliegwiel hebben vervangen. in de eerste instantie leek het geluid van punt 1 weg was, maar nadat ik thuis was begon het weer. wanneer je de koppeling indrukt. nu weten we helemaal niet meer waar het vandaan kan komen. kan het iets hydraulisch van de koppeling? zoemend, ratelend geluid komt wanneer je de koppeling in trapt.
help, help, help!
14 jaar
druklager druk groep dat van dat vlieg wiel vervangen is duurder dan de koppeling
denk dat hjet een smoes is
14 jaar
Hebben ze niet eerst even gebeld om je in te lichten ? Of hebben ze gelijk de bak eraf getrokken en zonder enige moeite 'even' het vliegwiel vervangen ?
14 jaar
Ik heb 2 dagen er achteraan gezeten en uiteindelijk hebben ze gezegd dat de vliegwiel zouden vervangen op hun kosten. nu hebben ze donderdag volgens hun de vliegwiel vervangen. ik heb niets betaald terwijl ik de auto zonder garantie had gekocht. eerst dacht ik goede service maar nu twijfel ik ook aan hun integriteit en eerlijkheid. dus jullie denken dat het toch nog aan de vliegwiel ligt? kan ik op een of ander manier achter komen of ze de versnellingsbak hebben geopen of niet? en stel dat mijn probleem door vliegwiel komt, hoe schadelijk is dit voor de auto?
14 jaar
Misschien kan je vragen of je het oude vliegwiel kan zien...
14 jaar
guys wordt een moeilijk verhaal, oorzaak van geluid kan nog steeds niet achterhaald worden, zowel door verkopende partij als mijn eigen garage. advies is om zo mee door te rijden en kijken of het erger wordt. dan proberen de oorzaak achter te halen.
mocht het toch de vliegwiel zijn, wat voor schade kan dit opleveren voor andere onderdelen?
14 jaar
is jouw eigen garage een opel dealer want die zullen er toch echt wel uit komen wat het is
14 jaar
Ik heb niet zo'n vertrouwen meer in alle Opel garages meer hoor. Een kleine garage die niet of nauwelijks dit soort problemen eerder heeft meegemaakt zit ook eerder met vraagtekens in de ogen. Ik weet dat ze protocollen hebben en bellen met importeur of andere specialisten, maar ik heb echt een hele andere ervaring (en niet alleen met mijn vliegwiel).
Maar even terugkomend op de laatste vraag, je kan er mee doorrijden. Echter mocht het wel je vliegwiel zijn dan wordt het wel steeds vervelender, bochten door in de 3e versnelling ging bij mij op het laatst ook niet meer net zo als optrekken in de 2e versnelling bij zo'n 1200 toeren (file). De auto gaat dan hevig bokken.
In het ergste geval slaat de boel vast en kan je niet meer verder. Maar....zover ben je nog lang niet. Mocht je besluiten om door te gaan rijden, leg het in ieder geval vast op papier.
Succes! Arjan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar