close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Recirculatiesysteem of ventilatiesysteem veel vocht op ruite

Bouwjaar: 1999

Beste kenners, ik ben eerder door jullie geholpen, maar de klacht blijft hangen, als het een klein beetje regent of als we met z’n vijven in de auto zitten dan worden de ramen zo vochtig dat je buiten niets meer kunt zien. De luchtverdeling schakelaar heb ik altijd op de ruiten gericht ( ter ontdooiing ), het recirculatiesysteem werkt en staat open. Het microfilter is ook goed en niet vochtig. De auto heb ik 13 maanden en ik heb nooit vochtproblemen gehad. Wat kan het zijn? Alvast bedankt.

groeten Amaiak,

Geplaatst door

Lisamik (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goed, je pollenfilter is dus schoon en droog.
Je recirculatieklep doet het ook...je hoort dus een duidelijk verschil in geluid als ie aan en uit staat? Kan namelijk best zijn dat het servomotortje (achter het dashboardkastje)niet goed werkt. Of helemaal niet of de tandwieltjes draaien langs elkaar zonder de klep aan te drijven.
Dan zou het nog kunnen zijn dat het stalen kabeltje van je draaischakelaar los is geschoten. Dat komt vaak voor als de middenconsole uitgebouwd is geweest. Als je met de standenschakelaar draait en je zet de lucht op de voorruit, voel je dan een duidelijke luchtstroom in de sleufjes bij de voorruit en de bovenste 2 roostertjes aan de zijkanten van het dashboard?
In ieder geval is dat vocht niet normaal (tenzij je zojuist met 5 drijfnatte mensen bent ingestapt).
Loop bovenstaande punten eens na....je weet maar nooit.
Groet,
Ger

wageral 0

19 jaar

Hoi Ger, bedankt voor je uitleg het zit zo, de laatste paar dagen heb ik het dashboardkastje weg gehaald om duidelijk te zien wat er in gebeurt.
1) de klep gaat wel open dicht en dat moet ook altijd open blijven toch? of die werk of niet maakt wel uit? als die maar open is
2) er blaast wel een harde lucht op de voorruit en bovenste 2 roostertjes (4 zijdelingse ventilatieopeningen doe ik dicht).
3) draaischakelaar doet het ook goed, ik voel duidelijke luchtstroom als ik de draaischakelaar gebruik.

Het lijkt of het allemaal goed is, wat kan nog meer zijn ? Groeten Amaiak,

Lisamik 0

19 jaar

Nee Amaiak, die klep moet juist niet altijd openblijven. In de recirculatiestand wel, dan wordt de lucht uit de auto weer terug in de auto geblazen. Als de recirculatie uit staat (normale situatie) gaat die klep anders staan en komt de verse lucht van buiten de auto via de luchtinlaten onder de parafan. Dat jouw klep open blijft staan veroorzaakt dan ook jouw vochtprobleem.......Doe die klep maar eens (handmatig) dicht.
Zoals ik al eerder beschreef kan je de werking van de klep testen door de luchtstroomschakelaar in een willekeurige stand te zetten (behalve op de voorruit van dan werkt de recirculatiestand niet), de aanjager op volle toeren en dan de recirculatieschakelaar aan en weer uit te zetten. De luchtstroom moet dan steeds een heel ander geluid maken. Hoor je geen verschil dan werkt de klep niet.
Succes, Ger
Groet,
Ger

wageral 0

19 jaar

Hallo Ger, als ik de luchtverdeling schakelaar gebruikt gaat dan de recirculatieklep open of dicht, zonder dat ik recirculatieknop gebruik? De mijne doet het niet, pas als ik de de knop indruk, maar nu werkt het ook niet, de eene keer wel en de andere keer niet. Moet ik het hele ventilatiesysteem uithalen om de tandwieltjes of het servomotortje te vervangen. Eventueel wil je uitlegen hoe moet ik het doen of hoe kan ik het beste aanpakken.
Zijn de tandwieltjes of het servomotortje los te koop?
Alvast bedankt en groeten Amaiak,

Lisamik 0

19 jaar

De recirculatieklep wordt alleen bediend door het betreffende schakelaartje. De standendraaiknop heeft hier niets mee te maken. Al is het wel zo dat de recirculatie niet werkt als de luchtstroom op de voorruit is gericht.
Of je de onderdelen van het motortje los kunt krijgen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb het twee keer meegemaakt dat het motortje vastzat. Ik heb het toen weer gangbaar gemaakt en de tandwieltjes ingevet. Toen was het euvel weer verholpen.
Je hoeft de gehele ventilatie er trouwens niet uit te halen; het mechanisme zit gewoon an de voorkant.
Succes, Ger

wageral 0

19 jaar

Beste Ger,ik wil graag nog een ding weten.In het onderhoud boekje staat hoe je het moet gebruiken.
Inschakelen bij stankoverlast van buiten:
dus betekend dat, als ik het knopje indruk, dan moet het klepje opengaan en dat moet ik bij stankoverlast gebruiken en normaal is het klepje altijd dicht?

Groeten Amaiak,

Lisamik 0

19 jaar

Helemaal goed: als je op de recirulatieknop (als de buitenlucht niet naar binnen mag komen)drukt wordt de lucht van buiten afgesloten en gaat het rooster onder het dashboardkastje open. Daar gaat de lucht uit de auto weer de aanjager in en blijft dus circuleren. De lucht wordt dan natuurlijk steeds viezer (en vooral vochtiger). Die recirculatiestand dient dus alleen in noodgevallen gebruikt te worden (stank , uitlaatgassen en dergelijke). En zelfs dan ben je al te laat: als je de lucht ruikt is ie immers al binnen. In de recirculatiestand blijft ie dat dan ook......
Groet,
Ger

wageral 0

19 jaar

Hallo Ger, ik heb hem afgehaald , en ik heb beetje vet gesmeerd, ik kijk hoe goed blijft werken, anders heb ik eenvoudigste oplossing bedacht, de klep doe ik dicht en hal ik het stekertje er af. De stankoverlast heb ik tot nu niet gehad en dat vind ik ook niet erg, wat vind je er van ?
En bedankt voor de goede uitleg.
Groeten Amaiak,

Lisamik 0

19 jaar

Op zich is dat geen gekke oplossing. Zelf heb ik altijd graag dat alles werkt, maar inderdaad, wanneer gebruik je de recirculatiestand nou eigenlijk? Zeker als je bedenkt wat de nadelige effecten zijn (vocht, muffe lucht in de auto e.d.). Alleen als je een tijdje in de file staat achter een stinkende vrachtauto zou het nuttig zijn. Dus afkoppelen vind ik geen gek idee.
Groet,
Ger

wageral 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.