Weten jullie of het mogelijk is om de reservewiel van een Astra F onder de auto te hangen, in plaats van in de reserve wielbak. Dit in verband met het feit dat bij mij deze bezet is met een ringtank.
Het valt mij namelijk op dat deze auto namelijk redelijk hoog staat en het daarom geen probleem lijkt om een reserve wiel onder de auto te hangen (met de juiste bevestiging natuurlijk).
Wat zijn de APK regels omtrent de carroserie hoogte ten opzichte van het wegdek en mag je zo maar een reserve wiel onder je auto hangen?
Als iemand iets weet dan hoor ik het graag.
Soms zie je ook mensen die hun auto verlaagd hebben, zij gebruiken dan ook stuggere veren, etc., maar omdat deze auto opzich al vrij hoog staat is dat dan nog steeds nodig?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je wilt, en er is genoeg bodemvrijheid mag je natuurlijk een wiel aan de bodemplaat monteren, zolang dit deugdelijk vastzit is dit geen probleem voor de apk.
veel peugeot en citroen modellen hebben dit standaardt, kijk eens op de b.v de sloop hoe zo'n reservewiel rekje vastzit.....en neem desnoods het complete rekje van een peus of citroen mee en verbouw dit totdat dit past onder jouw astra...alles is mogelijk met de juiste linkerhanden.
en hebben ze problemen bij apk dan pak je het er toch gewoon even onderuit
16 jaar
Arie549, jij hebt het over citroens en peugeot, maar weet je misschien ook welke modellen dit precies hebben, zodat ik snel bij de sloop kan zien of ze die modellen hebben en hoe het dan zit. Ik vind dat idee namelijk wel heel erg goed, dan heb je namelijk direct ook een goed bevestigingssysteem.
Robby10030 heeft natuurlijk gelijk dat je het wiel er zo onderweg kunt halen en dan kunt laten keuren, maar soms heb je ook controles langs de weg (veel verstand zullen die mensen er wel niet van hebben).
Ik vind het eigenlijk vreemd dat andere mensen die op LPG rijden en een ringtank hebben dit nog niet bedacht hebben, althans ik heb het zelf nog nooit gezien (valt natuurlijk ook niet op) of gehoord/gelezen. Het is toch een stuk beter om een reserve wiel bij je te hebben dan zo'n spuitbusje.
16 jaar
peus 205/106/206/306/partner
citroen zx/xsara/berlino
deze hebben zowiezo het reservewiel er onder hangen..
Neem ook het gewicht in ogenschouw, een benzinetank plus de gastank plus het reservewiel, dat word achterin wel erg zwaar.
Dan komt er nog weleens bagage bij plus inzittenden.
Hoe vaak komt het nog voor, een lekke band.
Ik rij al een aantal jaar op lpg, heb nog nooit de band zo kapot gehad dat tie helemaal leeg was.
De keer dat het gebeurde zat er een schroef in, waar ik misschien wel weken mee heb rond gereden.
Het simpelst is gewoon een spuitbusje
16 jaar
zijn indd simpele busjes, wel na de tijd het ventiel graag vervangen..na een tijdje met die zooi gereden te hebben zit je ventiel fijn dicht, blijft een noodoplossing zo;n busje.
pak eens een stoeprandje, leuke jaap in je wang..kun je spuiten wat je wilt met zo;n busje..het enige wat er dan mee gevuld wordt zijn je neusgaten als je te dicht bij het lek zit.
ik kan het me voorstellen dat topicstarter liever een gewoon wiel mee heeft, je zal maar ergens bij nacht op de ruimte staan en je komt er achter dat het niet lukt met het busje.. of je moet uit maastricht nog naar huis en je woont in grongingen. dan heb je indd meer aan een gewoon wiel.
is er nergens een thuiskomertje te scoren wat je achter in de bak kan gooien? nemen aardig minder ruimte in dan een gewoon wiel, en hier is nog wel een knappe afstand mee te overbruggen...
[quote=arie549]zijn indd simpele busjes, wel na de tijd het ventiel graag vervangen..na een tijdje met die zooi gereden te hebben zit je ventiel fijn dicht, blijft een noodoplossing zo;n busje.
pak eens een stoeprandje, leuke jaap in je wang..kun je spuiten wat je wilt met zo;n busje..het enige wat er dan mee gevuld wordt zijn je neusgaten als je te dicht bij het lek zit.
ik kan het me voorstellen dat topicstarter liever een gewoon wiel mee heeft, je zal maar ergens bij nacht op de ruimte staan en je komt er achter dat het niet lukt met het busje.. of je moet uit maastricht nog naar huis en je woont in grongingen. dan heb je indd meer aan een gewoon wiel.
is er nergens een thuiskomertje te scoren wat je achter in de bak kan gooien? nemen aardig minder ruimte in dan een gewoon wiel, en hier is nog wel een knappe afstand mee te overbruggen...[/quote]
hoe vaak heb je nog een lekke band elke auto met een gas tank rijdt met een flesje rond
16 jaar
dus moet topicstarter ook maar een flesje rondrijden? als er geen mensen zijn zoals topicstarter...hadden we ook geen gloeilampen gehad...
Inderdaad is een flesje een oplossing voor een aantal zaken, maar waarom niet gewoon een reservewiel proberen te monteren mocht dat mogelijk zijn, dan heb je en LPG en een fatsoenlijk reservewiel? Dat lijkt mij de beste combinatie, maar misschien blijft het een utopia, vanwege de maximale afstand van de carroserie ten opzichte van de grond?
Arie549, ik heb een thuiskomertje, maar die neemt nagenoeg net zoveel ruimte in als een normaal wiel en omdat het een hatchback is heb ik al weinig kofferbak ruimte, maar goed daar kies je dan natuurlijk ook voor.
Nu heb ik bijna altijd een reserve wiel mee (de auto wordt met name gebruikt voor grote afstand, naar duitsland, groningen (vanuit het zuiden van NL, etc, dus dan wil ik niet met een tijdelijke oplossing zitten) en dat neemt toch veel kofferbak ruimte in beslag.
Ik zal tzt kijken hoe dat reservewiel systeem bij die auto's zit die jij doorgegeven hebt.
Heel erg bedankt voor jullie ideeen!
16 jaar
succes vinnie..
laat je het even horen als het gelukt is?
Ik weet niet op hoe zo'n termijn dat wordt, maar ik doe mijn best.
16 jaar
Ik denk eerlijk gezegd dat de bodem vrijheid te klein word, er zit immers al een bak van het reservewiel, alleen zit daar nu de gastank in.
maar die uitstulping zit gewoon aan de onderkant, daaronder moet dan nog een korf met reservewiel?.
Blijft niet veel bewegingsvrijheid over denk ik.
16 jaar
Misschien past er een van een Zafira-A.
Even alles opgemeten en onder de auto heb ik 21-22 cm vrij vanaf de grond. Een normaal wiel heeft een breedte van 20 cm, dus dat wordt lastig. De thuiskomer die ik heb heeft een dikte van 16 cm, dus dat zou om en na bij 5-6 cm ruimte geven. Dit lijkt mij erg weinig. Als je een drempeltje over rijdt dan zit je daar toch vrij snel aan? Zijn er misschien dunnere reservewieltjes te krijgen? Of is er iemand die zegt dat 5 cm met rustig rijgedrag over drempels wel genoeg zou moeten zijn?
16 jaar
Je kan ook nog een paar zwenk-wieltjes van een winkelwagentje onder je reserve-wiel monteren, kosten EURO 1
Ik zie dat in Belgie 11 cm bodemspeling verplicht is. Dus dat houdt in dat ik het maar niet ga proberen.
@berendonck. Dat kan natuurlijk ook, maar die zwenkwieltjes zullen denk ik niet heel lang mee gaan, dat wordt dus 50 cent stukken sparen :D (waarom die van 1 euro nemen als ze er ook al zijn van 50 cent???).
16 jaar
Kan je hem niet rechtop tegen de zijkant plaatsen, met een hoes er om, dit heb ik wel vaker gezien.
En wat die wieltjes kosten weet ik niet, ik kom nooit in een supermarkt.
Gr. Harry
Ja, dat is een mogelijkheid, maar omdat het wiel vrij hoog is blijft de hoedenplank niet in het hangsysteem zitten c.q. de hoedenplank blijft erg hoog hangen op het wiel. Daarom ligt die nu plat in de kofferbak. Ach ook altijd dat gedoe. Misschien toch maar zo'n Slime busje kopen met compressortje als noodvoorziening.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar