Hallo,
Wij hebben een Opel Astra G 1.6 uit 1998. Wij vinden dat onze auto slecht trekt, nu weet ik ook wel dat dit geen kracht patser van een motor is, maar ik heb het idee dat de auto bij een koudere motor sneller reageert en trekt. Bij een warme motor heb ik het idee dat je het gaspedaal verder moet in trappen om wat sneller uit de startblokken te komen, met niet zo veel resultaat.
want ik zelf, merk het verschil niet zo zeer tussen half gas en vol gas, heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ook hebben wij een keer een ongeluk gehad en sinds dien zit er een andere radiateur in, nu naar mijn idee lijkt het als of de auto warmer draait eerst bleef de meter altijd in het midden staan en nu gaat hij over het midden en als de ventilator aanslaat zakt hij terug naar het midden. hoort dit bij die nieuwe radiateurs?
ook hebben wij sinds kort een nieuwe vacuümpomp erop moeten laten zitten omdat deze een lek had en het motormanagement lampje brande, sinds dien rijd hij weer iets sneller maar nog niet helemaal...
ik heb ook al het een en ander op dit forum afgelezen...
en tot zover ben ik achter de volgende problemen gekomen;
EGR vervuild
Gasklep vervuild
LuchtMassaMeter
Lambda Sonde
Eventueel ECU?
nu was mijn vraag waar kan ik deze onderdelen vinden? (ik heb er werkelijk geen verstand van en heb eigenlijk ook net me rijbewijs)
ik heb ook iets gelezen dat de ECU's uit die astra's niet goed waren ofzo, tussen een bepaald serie nummer, 8001 t/m 9nogwat... ik vroeg mij dus ook af waar deze ECU zich bevindt... is dat dat GM AMP kastje onder de motorkap?
dus nogmaals, wat denken jullie dat het kan zijn, en waar zitten die onderdelen die het kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=DJP]Hallo,
Wij hebben een Opel Astra G 1.6 uit 1998. Wij vinden dat onze auto slecht trekt, nu weet ik ook wel dat dit geen kracht patser van een motor is, maar ik heb het idee dat de auto bij een koudere motor sneller reageert en trekt. Bij een warme motor heb ik het idee dat je het gaspedaal verder moet in trappen om wat sneller uit de startblokken te komen, met niet zo veel resultaat.
want ik zelf, merk het verschil niet zo zeer tussen half gas en vol gas, heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ook hebben wij een keer een ongeluk gehad en sinds dien zit er een andere radiateur in, nu naar mijn idee lijkt het als of de auto warmer draait eerst bleef de meter altijd in het midden staan en nu gaat hij over het midden en als de ventilator aanslaat zakt hij terug naar het midden. hoort dit bij die nieuwe radiateurs?
ook hebben wij sinds kort een nieuwe vacuümpomp erop moeten laten zitten omdat deze een lek had en het motormanagement lampje brande, sinds dien rijd hij weer iets sneller maar nog niet helemaal...
ik heb ook al het een en ander op dit forum afgelezen...
en tot zover ben ik achter de volgende problemen gekomen;
EGR vervuild
Gasklep vervuild
LuchtMassaMeter
Lambda Sonde
Eventueel ECU?
nu was mijn vraag waar kan ik deze onderdelen vinden? (ik heb er werkelijk geen verstand van en heb eigenlijk ook net me rijbewijs)
ik heb ook iets gelezen dat de ECU's uit die astra's niet goed waren ofzo, tussen een bepaald serie nummer, 8001 t/m 9nogwat... ik vroeg mij dus ook af waar deze ECU zich bevindt... is dat dat GM AMP kastje onder de motorkap?
dus nogmaals, wat denken jullie dat het kan zijn, en waar zitten die onderdelen die het kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Dennis[/quote]
zoek het niet zo moeilijk laat hem een keer uitlezen bij de dealer voor dat je allerlei dingen koopt wat ??? niet nodig is wat je temperatuur betreft geen zorgen maken je fan werkt groietjes wim
"Wij vinden dat onze auto slecht trekt" .........maar doet deze dat dan ook of is het verbeelding?
Ik denk zelf het laatste. Het zijn van huis uit geen sprinters met die 75 pk maar wel erg betrouwbaar.
Als je toevallig rijles hebt gehad in bijv. een Golf Tdi met 125 pk, dan zal deze Astra inderdaad langzaam optrekken voor je gevoel.........
Een EGR-klep zit er wel op maar indien deze niet (goed) werkt, gaat de storingslamp branden op het dashbord. Ditzelfde geldt ook voor de lambdasonde.
Vervuilde gaskleppen hebben deze geen last van. Hoogstens van een vervuilde stappenmotor, maar die heeft geen invloed op de trekkracht.
Een luchtmassameter heeft deze motor niet.
En wat betreft de ECU: de 1e series uit '98 en '99 zijn allemaal via een terugroepactie of bij een servicebeurt vervangen in de jaren 2000 en 2001.
Een "vacuumpomp" zit alleen op de diesel-versie en is nodig voor de rembekrachtiger maar ik neem aan dat je iets anders bedoeld? Een stuurpomp misschien? Die gaan nog wel eens stuk.
Gr.
nou over het uitlezen,
dat is het nou juist. De auto heeft het al sinds die vacuümpomp en daarvoor ook al vanwege dat gaatje, en hij is toen met het vervangen van die vacuümpomp uitgelezen en toen hadden ze niks anders gevonden dan die vacuümpomp. Of ze hebben daar niks over gezegd.
Dus zo doende!
Dennis
16 jaar
Euhm nee ik heb les gehald in een Astra G 1.7DTI dus opzich moeten die gelijk waardig optrekken.
maar het is toch wel gek dat je bij de auto weinig verschil merkt tussen half vol en vol gas? en dat er verschil zit bij koud/warm qua respons van het gas?
Edit:
over het vervangen onderdeel, op de bon staat een voetpakking...
Edit2:
De auto is eerst van mijn opa geweest die had hem nieuw gekocht in 98, hij heeft nu nog niet eens 70.000 gelopen... en ik denk niet dat als zo'n terug roep actie is geweest dat mijn opa daar geweest is... ik zou het eigenlijk niet weten.
16 jaar
[quote=DJP]Euhm nee ik heb les gehald in een Astra G 1.7DTI dus opzich moeten die gelijk waardig optrekken.
maar het is toch wel gek dat je bij de auto weinig verschil merkt tussen half vol en vol gas? en dat er verschil zit bij koud/warm qua respons van het gas?
Edit:
over het vervangen onderdeel, op de bon staat een voetpakking...
Edit2:
De auto is eerst van mijn opa geweest die had hem nieuw gekocht in 98, hij heeft nu nog niet eens 70.000 gelopen... en ik denk niet dat als zo'n terug roep actie is geweest dat mijn opa daar geweest is... ik zou het eigenlijk niet weten.[/quote]
laat even naar de timing kijken van de ontsteking een graadje voor of na scheelt enorm
16 jaar
[quote=kleijn]laat even naar de timing kijken van de ontsteking een graadje voor of na scheelt enorm[/quote]
Die vlieger gaat dus niet op: er valt echt helemaal niets aan te verstellen aan de ontsteking. Dat wordt allemaal door de ECU geregeld.
En wat betreft de voetpakking: ook die heeft geen invloed op de trekkracht. Wel op het stationair toerental. Maar dat zal nu wel weer goed zijn.
1 Ding zou nog over kunnen blijven: indien de distributieriem al eens is vervangen: deze zou een tand verkeerd kunnen staan. Dat heeft wel invloed op de trekkracht. Dat is voor een monteur vrij snel te zien.
Gr.
en als dat zo is bij de distributie riem, gaat er natuurlijk geen lampje branden toch? (okeej nu voel ik me helemaal een leek :P)
euhm... trouwens, wat is het interval van het vervangen van zo'n distributie riem? 120.000 km of 4 jaar toch?
want als het om de 4 jaar moet gebeuren, dan wordt het hoog tijd voor ons!
Alvast bedankt
Dennis
16 jaar
De garage waar de auto altijd in onderhoud is geweest zal je ook kunnen vertellen of de riem al eens is vervangen.
Volgens mij is de interval voor deze 90000 km. en/of 6 jaar ( uit m'n hoofd).
Maar maak je geen zorgen: als deze breekt en/of anderwijze stuk gaat, is het een kwestie van een nieuwe er op met een nieuwe spanrol en verder rijden. Deze motoren krijgen geen inwendige schade daardoor.
Rij zelf ook met een 16i uit '99 met 135000 km en de 1e riem zit er nog op........
Voor de 16i 16V is het een heel ander verhaal..........
Gr.
oooh gelukkig! nja wij kunnen het zelf zien wanneer deze vervangen is... ze hebben het er met krijt op de behuizing geschreven (lol), in iedergeval in 2003 is dat geweest, kilometerstand toen, nja dat weten wij dan natuurlijk weer niet, maar dat kan nooit meer dan 90.000 km zijn natuurlijk haha
In ieder geval bedankt!
16 jaar
[quote=DJP]Hallo,
Wij hebben een Opel Astra G 1.6 uit 1998. Wij vinden dat onze auto slecht trekt, nu weet ik ook wel dat dit geen kracht patser van een motor is, maar ik heb het idee dat de auto bij een koudere motor sneller reageert en trekt. Bij een warme motor heb ik het idee dat je het gaspedaal verder moet in trappen om wat sneller uit de startblokken te komen, met niet zo veel resultaat.
Dennis[/quote]
Een 1.6 8V heeft 75 pk om zo'n 1250 kilo weg te trekken. Dat het dus geen straatracer is moge duidelijk zijn.
Koude lucht is veel compacter dan warme lucht, daardoor zijn er meer zuurstofdeeltjes voor de verbranding, wat (ietsje) meer vermogen geeft.
[quote=Petje57]Een EGR-klep zit er wel op maar indien deze niet (goed) werkt, gaat de storingslamp branden op het dashbord.
Gr.[/quote]
Een defecte EGR klep is geen garantie voor een MM lampje ! Er zijn voorbeelden zat te noemen waar een andere melding in het systeem naar voren komt terwijl het een defecte EGR klep is.
Gr. Arjan
16 jaar
[quote=juffer1][quote=DJP]Hallo,
Wij hebben een Opel Astra G 1.6 uit 1998. Wij vinden dat onze auto slecht trekt, nu weet ik ook wel dat dit geen kracht patser van een motor is, maar ik heb het idee dat de auto bij een koudere motor sneller reageert en trekt. Bij een warme motor heb ik het idee dat je het gaspedaal verder moet in trappen om wat sneller uit de startblokken te komen, met niet zo veel resultaat.
Dennis[/quote]
Een 1.6 8V heeft 75 pk om zo'n 1250 kilo weg te trekken. Dat het dus geen straatracer is moge duidelijk zijn.
Koude lucht is veel compacter dan warme lucht, daardoor zijn er meer zuurstofdeeltjes voor de verbranding, wat (ietsje) meer vermogen geeft.
[quote=Petje57]Een EGR-klep zit er wel op maar indien deze niet (goed) werkt, gaat de storingslamp branden op het dashbord.
Gr.[/quote]
Een defecte EGR klep is geen garantie voor een MM lampje ! Er zijn voorbeelden zat te noemen waar een andere melding in het systeem naar voren komt terwijl het een defecte EGR klep is.
Gr. Arjan[/quote]
mm storing is alleen bij elektronische storing geen mechanische ik zou hem een beurtje laten geven
16 jaar
" mm storing is alleen bij elektronische storing geen mechanische"
Dat zou wel aardig zijn als die bewering zou kloppen............Ook een mechanische storing(en) kan wel degelijk leiden tot het gaan branden van de motordiagnoselamp. Maar daar ging de vraag van de TS niet over......
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar