Wat moet ik aanpasen om helemaal op zonnebloem/sla olie te rijden
Ik rij nu op 40% zonnebloemolie en 60% diesel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo jaap,
ik heb ook een combo en er niks aan omgebouwd. Ik rij op 60% zonnebloemolie, en 40 diesel. Ik merk bij een warme motor niks, bij koude motor is ie stationair wat onrustiger.
Ik ben van plan binnenkort ook een ombouw te gaan doen, hiervoor zijn een warmtewisselaar en een of twee 3/2 kleppen nodig (afhankelijk van hoe je wil ombouwen). Je rijdt dan eerst warm op diesel, en bij warme motor kan de koelvloeistof de zonnebloemolie verwarmen. Meer info vind je op onderstaande sites
http://www.fmso.de/
http://www.u-xperience.com/forum/
http://www.vwcaddyforum.nl/forum/
succes
groeten henri
hahahahaha, is wel lucratief. werkt zoiets ook met benzine??
betaal me scheel aan de pomp.
gr.
martin
19 jaar
ik heb ergens gelezen dat in argentinie ofzoiets suiker wordt omgezet in alcohol, en dat wordt in een benzineauto gegooid. Ik weet niet of er ombouw aan de auto nodig is.
bij diesel scheelt het momenteel al 40ct per liter (zonnebloemolie bij lidl is 59 ct, diesel aan de pomp gaat al over de euro)
misschien toch maar een dieseltje kopen?
groeten henri
19 jaar
ik zit er hard over te denken.
ik vraag me alleen af vanaf wanneer diesel goedkoper wordt dan benzine, het omslagpunt.
gr.
martin
19 jaar
Hallo henri
Heb jij nog geen last van een lekkende brandstofpomp
Ik heb gehoord als meer mengt dan 50% gaat hij lekken.
gr.jaap
19 jaar
Hallo Martin
Het omslag punt is ongeveer 12000Km
Gr.
Jaap
19 jaar
mijn pomp lekt niet. Het schijnt wel zo te zijn dat een Lucas pomp eerder gaat lekken. Ik heb een Bosch pomp, en nog geen problemen (afkloppen)
Binnenkort ga ik wel een warmtewisselaar inbouwen, en een extra tank. starten en warmrijden op diesel, en bij warme motor overschakelen op verwarmde zonnebloemolie. Dan heeft de pomp in elk geval minder te verduren.
groeten henri
19 jaar
als je al!! die aanpassingen moet gaan doen!
ben je dan uiteindelijk wel goedkoper uit ?
lekker diesel blijven tanken! de prijs aan de pomp valt best wel mee! (ben je het met de brandstof prijs niet eens!)
FIETSEN IS OOK EEN OPTIE!
je bent nog strafbaar ook! ( sla olie wordt immers nog niet gezien als een off, brandstof soort )
paul,
de aanpassingen vallen wel mee, als je zelf een beetje handig bent. voor zo'n 150 tot 250 euro heb je al een eenvoudige ombouw. De dieselprijs ligt nu zo'n 40 ct hoger als de zonnebloemolie. Bij een verbruik van 1:14 (en dan neem ik het vrij schadelijk, ik haal zelf 1:15) en ombouwkosten van 250 euro betekent dit dat het na een kleine 9000 km terugverdiend is. Voor de gemiddelde dieselrijder is dit dus binnen een paar maanden. Bovendien is het zo dat je de ombouw kunt hergebruiken wanneer je een nieuwe diesel aanschaft.
Ook is het mogelijk om met een goede ombouw op wvo te rijden, dus gebruikte olie van de friet/vis/oliebollen. Dit is toch al afval.. wie wil er nou niet een auto die op afval rijdt..
Officieel is het strafbaar, dat klopt, maar het wordt over het algemeen wel gedoogd. Ik heb nog van niemand gehoord dat ze er een boete voor gekregen hebben. Als het allemaal veilig wordt geinstalleerd is er bij de APK niet eens een probleem.
Verder is het natuurlijk een stuk milieuvriendelijker, je rijd co2 neutraal. De co2 die de zonnebloemen nu uit de lucht haalt, die wordt volgend jaar in mijn auto weer in de lucht geblazen. het wordt dus een kringloop. Bij een roetmeting scoort een auto op zonnebloemolie zelfs stukken beter als een gewone diesel. De roetuitstoot is stukken minder op zonnebloemolie.
groeten henri
19 jaar
gaat dat ook met een 1.3 CDTI motor?
18 jaar
Ik zou er niet aan beginnen, die commonrail systemen zijn daar veel te storingsgevoelig voor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar