close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: roetmeting van 8.0

Bouwjaar: 1994

Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden een Corsa 1.5 TD maar daar is de roetmeting 'net' iets te hoog van (k-waarde 8.0)

Is dit een bekend probleem, of heb ik nou gewoon pech? Op dit moment is ie weg om nagekeken te worden, maar ik ben nieusgierig of iemand hier ook ervaring mee heeft.

Ik hoor al verhalen over een nieuw Katalysator en verstuivers, maar ik heb er zelf totaal geen ervaring mee.

Dit is m'n eerste diesel en ik krijg er nou de balen van......

Groeten,

André.

Geplaatst door

prutser9190 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij mij blijft de temperatuur gewoon hetzelfde, hij loopt nooit op, hij blijft altijd mooi temperatuur. (maar ik heb 'm pas sinds november. Maar ik denk dat dat misschien aan de thermostaat kan liggen, misschien is ie versleten of kapot. Niet zo duur in ieder geval.

Groeten, André.

prutser9190 0

19 jaar

niet te somber gooi er eerst eens een toevoeging in de brandstof dan worden de verstuivers gereingd, en als je naar de keuring gaat eerst een planken in zijn 3 zodat de motor lekker veel toeren maakt kan hij alle roetdelen eens lekker uitblazen
en dan zul je zien dat de uitstoot stukken minder zal zijn
succes jan

jan5047 0
badge

19 jaar

Ik heb er (op advies) 4 liter benzine bijgedaan. En al best flink wezen poken. Maar ik las hier links er rechts dat dat ook niet goed is. Morgen gaat ie de snelweg op naar belgie, dus misschien helpt dat ook wel.
Ik wacht eerst maar eens af wat er uit komt vsanavond als ik hem terug krijg......

ps. bij een roetmeting, zit daar ook een gratis 'herkeuring' bij?

André.

prutser9190 0

19 jaar

ook wel eens gehoord dat ze voor de keuring water in de uitlaat spuiten om tijdelijk de roetdeeltjes vast te houden om door de keuring te komen

sjaak10918 0
badge

19 jaar

oh ja is dat waar, daar heb ik nog nooit van gehoord.....en dat werkt???

prutser9190 0

19 jaar

Benzine toevoegen is bij de huidige pompverstuiver/cdti motoren misschien onverstandig, maar bij deze wat oudere TD kan dat volgens mij geen kwaad. Ik heb zelf ook wel eens benzine toegevoegd aan de zomerdiesel van mijn Corsa 1.5TD, toen de auto tijd moest stilstaan (tot in de winter). Ik weet alleen niet of het helpt voor de roetmeting....ik zou eerder Jan's advies opvolgen en een brandstoftoevoeging gebruiken die de motor (en vooral verstuivers) reinigd.

Of er een gratis herkeuring is voor de roetmeting hangt denk ik van de garage af, zijn volgens mij geen standaardregels voor...

kasperht 0

19 jaar

Dat water in de uitlaat spuiten lijkt me niet echt zinvol, in elk geval nooit van gehoord.
Motor wordt goed warmgedraaid voordat de roetmeting wordt gedaan: dan is allang het water uit de uitlaat verdampt lijkt mij....

kasperht 0

19 jaar

Dat lijkt mij dus ook, ja.

Maarehh, kan ik gewoon zo'n blikje/flesje kopen en door de diesel/bezine mix gooien, of moet ik effe wachten tot de meeste benzine weg is. En ik neem aan dat dat bij een volle tank moet?

prutser9190 0

19 jaar

Tussen twee haakjes, mijn corsaatje is van eind 94.

prutser9190 0

19 jaar

Ik geloof dat sommige schoonmaker-middeltjes in een volle tank moeten, terwijl andere juist in een vrijwel lege tank moeten: even op de verpakking kijken.

Ik zou wel eerst benzine/diesel-mix oprijden, maar dit is meer mijn gevoel dan dat ik dat kan beredeneren.

kasperht 0

19 jaar

Ik doe meestal de diesel filter demonteren (evt vervangen) en daar die diesel reiniger in gooien en een blik in de tank.
En effe lekker stukkie snelweg in zijn 3of 4e versnelling.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Je verstuivers zijn gewoon "vies" waardoor de verneveling van de diesel minder is en dus de verbranding een beetje slechter is dan "normaal".

Met een diesel wordt meestal laag in toeren rijden dus gewoon toch een keer een beetje verder dan normaal doortrekken in toeren.

Door de toevoeging worden deze gereinigd en kom je meestal door de roetmeting heen!

Als je motor wat meer Km's heen gemaakt en flink olie gebruikt zou je nog een keer naar de klepstelrubbertjes kunnen kijken...
maar ik zou eerst voor de toevoeging gaan hoor.

MartijnGR 0
badge

19 jaar

water in de uitlaat helpt wel....maar of dit de goede oplossing is....

je kunt ook de roetstop op de pomp terugdraaien.

Opeltje 0
badge

19 jaar

Ik heb wel een reiniger in de tank gegooid, waar ook nog 4 liter benzine bij zat.

Hij heeft nou 250.000km gereden, ik hoorde ook dat de motor (Izuzu) maar slechte motors zouden zijn en dat de Opel motor beter was, maar ik heb het ook weer andersom gehoord. wat is nou waar?

Maandag ga ik voor de zekerheid ook effe de compressie laten meten, aangezien ik 'm niet hoger krijg dan 120-30 km/h. Zo'n 1.5 TD zou toch wel iets harder moeten kunnen??? Ook gaat ie maar heel traag vanaf de 4e versnelling, vind ik tenminste. Maar ja, dit is dan ook pas m'n eerste diesel en dat ze wat trager zijn dat weet ik.

Maar goed, dinsdag weer opnieuw roet laten meten, dan horen we meer.

prutser9190 0

19 jaar

Als jouw blok ook 49kw (67pk) levert net als het "oude" of hetzelfde model blok die in +/- 91 gemaakt is, namelijk ook een 1.5td, zou die un top van 166 km/h moeten hebben...

MartijnGR 0
badge

19 jaar

ik heb het stille vermoeden, dat ik een pech-auto gekocht heb......

prutser9190 0

19 jaar

als het lijkt of je te weinig vermogen hebt zou ik toch als eerste aan de verstuivers denken. Evt laten testen en advies vragen, weet je meer.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Als je remmen aanlopen zonder dat je het door hebt is het ook net of je vermogen mist, das nou net het probleem...
Maar omdat je roetmeeting hoog is zou het idd je verstuivers ook kunnen zijn, het zou beter moeten zijn na reiniging...

MartijnGR 0
badge

19 jaar

ik heb een 1.5TD uit 1996. Deze trek ik zonder al te veel moeite tot boven de 140km/h, dus volgens is er inderdaad iets mis met jou motor, en dat kan dan misschien de hoge roetmeting ook verklaren.

kasperht 0

19 jaar

ja, maar wat?? Daar probeer ik dus achter te komen.
Ik had gehoopt dat iemand hier ook ervaring mee heeft gehad.

Maar iig wel fijn dat er iemand het met mij eens is. Hoewel ik hoop dat je ongelijk hebt natuurlijk, maar ik ben bang dat je gelijk hebt.

Het zouden een aantal dingen kunnen zijn.
1. katalysator (duur)
2. brandstofpomp (duur)
3. verstuivers (duur)
4. compressie (duur)

prutser9190 0

19 jaar

Hallo,

Ik heb goeie zin, want de roetmeting is goed!!!! hij zat rond de 2.

Maar alleen ben nu benieuwd waarom de corsa maar 130km/h gaat en niet 160, zoals MartijnGR zei.

prutser9190 0

19 jaar

Gefeliciteerd maar wat hebben ze dan nog gedaan om die waarde te bereiken
gr jan

jan5047 0
badge

19 jaar

Nou Jan, ik heb gedaan wat je zei. Ik had op advies van de garage 4l. benzine bij de diesel gedaan (volle tank). Daarna heb ik nog een fles reiniger erbij gedaan.

We zijn nog naar Belgie geweest, dus flink wat kilometers gemaakt. toen was ie goed.

Bedankt voor je goeie advies nog.

prutser9190 0

19 jaar

Maar nou ben ik alleen nog benieuwd hoe het kan dat ie zo traag is....binnenkort maar effe de filtertjes vernieuwen. Ik hoop dat het helpt, motorisch is ie in ieder geval goed.

prutser9190 0

19 jaar

Hmm raar dat je top nog steeds aan de lage kant is, net zoals Kasper zei wilde zijne +140km/h. Ik neem aan dat de motor niet meer inhoud in zijn 4de versnelling zoals eerst?

Zou ik het toch eens in je bandenspanning en vrijloop cq remmen gaan zoeken, als het blok verder goed loopt en trekt.

MartijnGR 0
badge

19 jaar

komt de gashevel wel helemaal open
als ie maar 3/4 openkomt is ie ook traag en haalt ie z'n top niet ff kijken naar de afstelling

gr

webro 0
badge

19 jaar


webro 0
badge

19 jaar

juist in de 4e en 5e gaat hij niet zo vlot meer, maar hij houdt niet in. Het lijkt er meer op dat het dan gewoon 'op' is.

Misschien ook maar eens naar de remmetjes kijken. De bandenspanning is goed, er liggen wel brede banden op. Het tenslotte maar een 1.5 diesel.

prutser9190 0

19 jaar

Paul,

Hoe controleer ik of die gashevel goed open gaat? Ik weet niet eens wat dat is. Ik neem aan de 'gashendel'? Met de roet meting kwam hij tot over 5.000 toeren, dan moet hij toch goed opengaan, of??

prutser9190 0

19 jaar

Al bij boven de 5.000 toeren maakt ligt het niet aan de motor zou je zeggen... ook is de roettest goed dus is de verbranding aardig in orde.

Hij bedoelt idd de gashendel op de brandstofpomp, gaat deze maximaal open bij maximaal gas geven?

Het is wel een 1.5TD.... deze levert aardig wat meer vermorgen dan een gewone diesel. Ook die van Kasper gaat boven de 140, dus op lijkt mij niet... Tuurlijk wordt het allemaal wel een beetje minder boven de 130 km/h maar hij moet wel harder kunnen hoor al duurt het ff.

Hoeveel zijn de banden breder???

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Hier lees ik niets over in het hele verhaal,misschien verstandig om daar een naar te (laten) kijken.
Is de compressie nu al eens gemeten? als die wat aan de lage kant is zit er ook niet zoveel fut meer in het motortje.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Dat heb ik ook nog niet gedaan, zal ik dat toch maar eens moeten (laten) doen......

De bandenmaat is : 195/50/15

prutser9190 0

19 jaar

Ik heb nog een vraagje.

Als ik in z'n 4 aan het optrekken ben en ik geef half gas, gaat ie langzaam harder, maar als ik het gas helemaal intrap moet ie toch wat sneller accelereren?? (heb ik dat goed geschreven)Maar dat doet ie ook niet. Ik heb echt het gevoel dat de motor gewoon een beetje op is.

Binnenkort moet ik er echt iets aan laten doen.......luie ik.

prutser9190 0

19 jaar

op zich trekt mijn 1.5td ook niet harder op als ik het gas veel dieper intrap, het maximum koppel dat de motor kan leveren is op een gegeven moment bereikt en dan trekt de auto niet meer harder op, is gewoon natuurkunde. Meer diesel kan de motor dan gewoon niet meer omzetten in een snellere acceleratie...
wel krijg ik dan meer roet uit de uitlaat, wat mensen achter mij vast niet kunnen waarderen :)

kasperht 0

19 jaar

hahaha, dat heb ik ook. Wel lachen, soms......

prutser9190 0

19 jaar

kan de motor wel genoeg lucht aanzuigen ?(knik in slang, luchtfilter verstopt o.i.d.)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

hallo,het probleem is mijn inziens de band/velg combinatie standaard maten zijn 165/70R13 of 165/65R14 als je dan kijkt naar het verloop naar breder zijn de volgende stappen 175/60R14 > 195/45R14 kun je nagaan hoe dat bij 15 inch velgen moet zijn ± 195/30R15 (om de goede verhouding te bewaren) m.a.w. te hoge band > dit kost trekkreacht merk je waarschijnlijk in 1,2,3 niet maar bij 4,5 ga je dit echt wel merken.

m.vr.gr.
Allround (suc6 ermee)

Allround 0
badge

19 jaar

Dus wat jij wil zeggen Allround, is dat ik toch maar eens moet proberen orginele velgen erop te gooien?? Maar als ik te grote banden heb, dan zou ie toch ook harder moeten rijden? Maar dat doet ie ook niet.

En Sjaak, zover ik zie zijn er geen slangen geknikt, en de luchtfilter zelf ziet er ook nog vrij schoon uit.

Gr, André.

prutser9190 0

19 jaar

Ik heb zelf ook iets bredere banden eronder (185/60 ipv 165/65). Ik heb ook in een corsa gereden met standaard banden eronder, en kan nou niet zeggen dat dit veel uitmaakt. Op zich is het niet heel raar bij deze auto dat die in 4/5 niet heel hard doortrekt op de snelweg, en dat op een gegeven moment 'de koek op is'.

kasperht 0

19 jaar

ja, maar bij mij is het wel erg snel op....ik kom met pijn en moeite op de 135 km/h, geef nou toe, da's wel erg traag....toch??

prutser9190 0

19 jaar

Dat is wel traag ja.
Ik red de 140 zonder veel moeite. 150 kost iets meer moeite, maar is ook nog redelijk snel te doen. Daarboven wordt het lastig.

Heb jij enig idee hoe lang je doet over 60-100 (4e versnelling) of 80-120 (5e versnelling)? Dan kan ik dat ook eens bekijken en kunnen we dat vergelijken.

kasperht 0

19 jaar

Ik zal het eens in de gaten houden, je hoort nog van me.

prutser9190 0

19 jaar

Kasper,

Ik heb het vandaag een beetje 'gemeten' van 60 naar 100 in z'n 4 doet ie in +/- 17 sec. En van 80 naar 120 heb ik niet eens gered, maar dat zal toch wel een minuutje duren, tot 110 gaat ie en daarna echt heeeeeeeel traag.

Gelukkig rijd ik bijna nooit snelweg, anders had ik 'm waarschijnlijk ergens van het taluud af gereden....zonder mij uiteraard....hehehe

prutser9190 0

19 jaar

André,

Afgelopen week een weekje vrij dus vandaag pas toegekomen aan de 'snelheidstest'. Van 60-100 doe ik in 10-11 sec. 80-120 in 17-18 sec. Lijkt me dus dat er toch ergens iets niet goed gaat met je auto, aangezien 'ie zo'n stuk trager is.

kasperht 0

19 jaar

Nou kasper, misschien is het probleem een heel end opgelost. We wilden laatst de compressie meten, maar we misten een onderdeeltje van de meetset. De gloeispireaaltjes waren er al uit (er waren er twee bij waar motorolie aan zat, niet goed iig), hij wilde de boel weer in elkaar zetten, toen bleek dat de luchtinlaat (ik weet niet of het zo heet, maar het aluminium gedeelte wat aan het motorblok vast zit) niet vast zat. Dus de turbo werkte voor geen meter, alle lucht werd er gewoon uitgeblazen. er zat zo'n 2mm speling tussen.

Nu zit hij voorlopig even vast met 2 boutjes totdat ie goed wordt vastgemaakt. Maar ik kan goed merken dat hij nu veel meer power heeft. Hij gaat stukken sneller naar de 120 nu. De top is nog niet je-van-het (+/-130 km/h), maar hij doet het al beter.

Alleen die olie aan de gloeispiraaltjes weten we dus nog niet, kan van alles zijn. Moet ie nog naar kijken.

Groeten, André.

prutser9190 0

19 jaar

Ik kreeg trouwens geen berichtje op jouw reactie, vandaar dat ik zo laat pas reageer.

prutser9190 0

19 jaar

Ik kreeg paar weken terug inderdaad ook een aantal dagen geen mailtje over nieuwe reactie.

Maar heel mooi dat je het probleem nu hebt gevonden! Toch vervelend als je op de snelweg nauwelijks voorruit komt. Dit is in elk geval een logische verklaring voor je probleem. Succes er verder mee!

kasperht 0

19 jaar

Dank je

prutser9190 0

19 jaar

Nu ik zelf een probleempje heb ben ik wel benieuwd naar jou ervaring:

Als jij nu op de snelweg 110-120 rijdt (bij 15-20 graden buitentemperatuur), wat is dan je motortemperatuur? Bij mij loopt de temperatuur op tot 100 graden (dan slaat de fan aan en stijgt de temperatuur niet verder). Volgens mij had ik hier vorig jaar geen last van, pas bij temperaturen tegen de 30C...dus vandaar mijn vraag.

kasperht 0

19 jaar

OK, bedankt voor je antwoord!
Ik heb de thermostaat vorige week al vervangen, en ook het koelsysteem al doorgespoeld. Ga vandaag of morgen eens meten of er koudere plekken op radiateur zitten, anders zal die toch vervangen moeten worden ben ik bang.

kasperht 0

19 jaar

hmmmm, zou natuurlijk ook een luchtbel in het circuit kunnen zitten, dat heeft een kennis van mij een poos terug ook gehad. Maar daar leek het wel ernstiger als bij jou. Hij kreeg eerst heetloper (net op tijd stilgezet) en blauwe rook uit de uitlaat. Na veel bellen en ander overleg, koelvloeistof erbij gegooid en weer rijden, toen was het weg.

Heb je de het niveau van de koelvloeistof al nagekeken?

prutser9190 0

19 jaar

Niveau is ok. En de 15TD motor is zelfontluchtend, dus er zou geen lucht meer in moeten zitten...maar toch bedankt voor de tips!

kasperht 0

19 jaar

Graag gedaan, ik wou dat ik je verder kon helpen......maar ik hoor het wel, hoop ik, wat het is geweest. Is altijd handig voor de toekomst.

prutser9190 0

19 jaar

nog even over de banden. Als de km teller op de versnellingsbak is aangesloten en je doet er (veel) grotere banden onder, dan rij je in werkelijkheid ( veel) harder dan de km teller aan geeft !!

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Dat klopt, daar zat ik toevallig een paar dagen terug ook al aan te denken, maar een poos geleden zijn we met 2 auto's wegeweest en hij zei dat we op sommige stukken 130km/h op de teller hadden staan. En dat kwam wel overeen met mijn teller. Dus daar ligt het helaas ook niet aan.

7 mei wordt de luchtinlaat weer goed vast gezet met een pakking ertussen, de compressie wordt gemeten, kleppen gesteld en voor de zekerheid ook effe orginele velgen eronder.

Maar ik weet toch wel dat ik deze er niet uit gooi, want zuiniger als nu kan ik waarschijnlijk niet meer rijden. (inclusief de aankoop v/d auto)

gr, André.

prutser9190 0

19 jaar

test voor jezelf, rij eens tussen de vrachtwagens, zou er ongeveer 90 op je teller moeten staan.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Vrachtwagens rijden tussen de 80/85 en 95, dus echt betrouwbaar lijkt bovenstaande tip me niet....ook al rijden veel vrachtwagens inderdaad 90.

frans3280 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.