goede dag
ik heb al sinds een week een opel astra station diesel(1.7 dtl diesel), het is een goed rijdend auto,maar heb het volgende probleem, wanneer de auto stil staat met loopende motor en je trapt het gaspedaal in (niet te veel trappen) dan begint ie te roken, en het is zwarte rook
maar als ik ermee rijd dan zie je niks(alleen alsje plotseling het gas in trapt roktie wel) wat zou het kunnen zijn??????
ik denk dat het de turbo is,want als de zuiger veren of andere onderdelen defect zijn dan moet ie ook roken als ik er normaal mee rijd,maar dat is niet het geval..
verder heb ik wel opgemerkt dat wanneer ie koud is slecht schakelt, maar daarna is het weer over, is dit normaal??
en verder hoorje een ratelende geluid van de druk lager is dit ook normaal, heb nooit opels gereden dus de vragen zouden een beetje vreemd zijn............
bedankt
Geplaatst door remus9461 (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
maarten22 (0) PRO, 17 jaar geleden
Zwarte rook is normaal bij diesels, rij maar eens achter een dieselen kijk maar wat hij doet als hij optrekt bij een stoplicht!
Slecht/stroef schakelen bij koude motor is ook opel eigen.
alleen van dat lager, weet je zeker dat het niet de kleppen zijn!?!
Ronaldz (0), 17 jaar geleden
Doet de mijne ook. Ik heb een Astra 1.7 DTL uit '96 die dit ook doet. Ik heb me laten vertellen dat dit inderdaad met de turbo te maken heeft. Als je normaal rijdt en opeens het gas dieper intrapt, dan rookt ie.
Moeilijk schakelen bij koud weer komt mij ook bekend voor.
Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden
Roken: komt omdat er brandstof wordt ingespoten voor volledige turbo druk terwijl de turbo nog op gang moet komen (turbo gat genaamd)
waardoor er even een tekort aan lucht onstaat, wat dan weer zwarte rook tot gevolg heeft. (turbo walmpje)
let maar eens op als je achter een VW TDi rijdt, deze doen dit best wel errug
kan dus geen kwaad.
remus9461 (0), 17 jaar geleden
[quote=Willem12089]Roken: komt omdat er brandstof wordt ingespoten voor volledige turbo druk terwijl de turbo nog op gang moet komen (turbo gat genaamd)
waardoor er even een tekort aan lucht onstaat, wat dan weer zwarte rook tot gevolg heeft. (turbo walmpje)
let maar eens op als je achter een VW TDi rijdt, deze doen dit best wel errug
kan dus geen kwaad.[/quote]
kan het ook zijn dat de turbo wat olie in de cillinders blaast, want hij verbruikt een beetje olie??
shaq (0), 17 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde met exact dezelfde motor. Het zou olie kunnen zijn, want ik heb een dikke zwarte rookpuim. Het kan ook roet uit de cat of uitlaat zijn. Maar bij stilstaan gas geven en dikke warte rook denk ik niet dat de lmm of egr er iets mee te maken heeft.
Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden
Bij deellast, stationair en niet veel last, is de egr klep open, welke uitlaatgas retour leid naar de inlaat van de motor.
Bij gas geven zal deze klep niet direct sluiten, = minder zuurstof en meer diesel ingespoten= meer rook door de roet van onverbrande diesel.
Sluiten van de EGR klep verminderd het roeten in deze situatie, en in het algemeen met rijden omdat nu geen zuurstof arme luchtmix meer in de cylinders komt.
Tevens geen roet meer in het inlaat systeem, meer doorvoer voor verse lucht.
Cor