Hallo,
Dit onderstaande onderwerp zal ongetwijfeld vaker behandeld zijn op dit forum. Echter ieder topic is op z'n eigen manier weer uniek en geen probleem is hetzelfde. Ik heb even rustig de topics nagekeken maar ruim 200 pagina's aan titels lezen zag ik niet zitten. Zie hieronder mijn probleem.
Ik heb sinds juni 2007 een Opel Corsa (type B, ECO uit 1998) die ik veelvuldig gebruik voor hoofdzakelijk woon-werk verkeer. Met ongeveer 40.000 km/jaar. Al sinds de nazomer van 2007 merkte ik dat het schakelen naar de 1e versnelling voor problemen zorgde. Bijvoorbeeld in de file of bij een stoplicht werd het lastig om zomaar even naar z'n 1 te gaan.
In het begin moet ik gewoon wat meer kracht zetten. Na een tijd merkte ik dat 't een stuk beter ging door de pook eerst naar de 2e versnellings stand te zetten en dan in een soepele beweging naar voren te duwen. Dat ging uitstekend totdat het koud werd in Nederland en dat ik (hoofdzakelijk als de motor nog koud was) gewoon even een goeie 5 tot 10 seconden bezig was mijn auto in z'n 1 te zetten. In de tussentijd stond ik gewoon stil.
Uiteindelijk is de winter weer overgegaan in een flauwe zomer en ook de problemen verdwenen weer enigszins. Nu heb ik sinds een kleine 2 weken een bijkomend probleem. Ook de "vanuit z'n 2e naar z'n 1e versnelling"-methode werkt niet goed meer. Sterker nog... ondanks dat ik de pook helemaal naar de meest linker hoek duw en dan van de 2e versnellingspositie naar de 1e duw (met meer kracht dan normaal is) beland ik soms zomaar in de 3e versnelling. Erg vervelend als je bij een stoplicht het idee hebt dat je em netjes in z'n 1 hebt staan en vlot weg wil rijden en dat dan blijkt dat je helemaal zo vlot niet wegrijdt dan dat je had verwacht. Zelfde met filerijden.
Zelfs als de motor helemaal is warmgereden heb ik dit probleem. Nu heb ik zelf een aantal ideeen over wat/waar het probleem em in kan zitten. Maar ik ben benieuwd naar jullie objectieve meningen en ideeen.
Dit probleem speelt zich alleen af in de 1e versnelling. Alle andere versnellingen kan ik met 1 vinger instellen, ontzettend soepel. Verder is het misschien van belang om te weten dat in elke versnelling (dus niet alleen in de 1e) de pook ontzettend veel speling heeft (vind ik). Je kunt em, terwijl je in een versnelling zit, een heel stuk (ong. 10cm naar links en 10cm naar rechts) bewegen. Misschien is dat ook een aanwijzing.
Herkennen jullie dit probleem?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat kan meerdere oorzaken hebben,ten eerste teveel speling op je schakelas dan pak je als het ware bijna 2 versnellingen tegelijk,dus zou ik zoiezo eerst de speling wegwerken hier ga je steeds meer problemen mee krijgen,de speling wordt steeds erger,meestal zit deze speling op je stangetjes aan je bak,en een keer andere versnellingsbak olie erop doen je hebt hy performance olie voor de versnellingsbak en deze doet weleens wonderen,bij een automaterialenzaak weten ze je wel te vertellen welke.
Ik heb nog eens even goed gekeken naar de speling... de 10cm naar beide kanten is nogal overdreven. De totale speling bedraagd zo'n 5 tot 10cm. Als het inderdaad 20cm zou zijn (10cm naar elke kant) dan zou m'n versnellingsbak waarschijnlijk compleet verrot zijn.
Bij het schakelen is het dus net alsof m'n pook niet genoeg naar links kan en daardoor in de 3e versnelling belandt. Is dat dan zomaar te verhelpen met een beetje high performance olie? Nu ben ik niet erg thuis in de autotechniek, maar het klinkt als een wondermiddel. Gelukkig is het een houtje-touwtje auto zonder ingewikkelde elektronica anders zou de oorzaak moeilijker op te sporen zijn denk ik.
Is het een ingrijpende handeling om de pook "vaster" te zetten om de speling te reduceren en daardoor de 1e versnelling weer werkend te krijgen? Of zit er meer achter (koppelingsplaten?)? Je hebt het namelijk over "stangetjes aan je bak"... dus ik neem aan dat dat ergens in de versnellingsbak/bij de tandwielenkast (of hoe 't ook heet) zit.
Bedankt in elk geval voor je reactie.
16 jaar
die olie kan er natuurlijk niet voor zorgen dat je pook niet genoeg naar links kan maar wel dat je bak soepeler schakelt,ik denk dat jij eerst eens even de speling moet verhelpen,dat je dan een heel eind geholpen bent,met alle respect.. aan je schrijven te zien denk ik dat je beter even naar iemand kunt gaan die er iets meer kaas van gegeten heeft
16 jaar
Daarom ben ik ook ingelogd als particulier en niet als professional ;)
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben echter al naar een garage geweest en daar hadden ze het meteen al over het vervangen van mijn koppelingsplaten (kosten ongeveer rond de 600 euro). Zoals ik in m'n eerste post al aangaf heb ik m'n eigen ideeen over het probleem. Deels gevormd over de mening van de monteur. Tot nu toe heb je dat nog niet opgenoemd. Ik ben echter een leek op dit gebied (een auto is meer dan een casco, wielen, stuur en motor) waardoor ik graag meerdere ideeen wilde horen. Ik geloof gerust dat je gelijk zou kunnen hebben, maar ik ben benieuwd of er mogelijk meer aan de hand is. Dat is alleen moeilijk te raden als je af moet gaan op wat ik zeg... je zou em eigenlijk gewoon moeten kunnen zien :)
16 jaar
die speling staat mij niet aan,eerst verhelpen dan verder kijken is mijn advies
16 jaar
er zit bij die corsa's een holle pen met een blokkeerveertje net boven de schakelas, die willen bij veelvuldig gebruik wel eens de geest geven met genoemde problemen als gevolg.
Doe de motorkap open, dan zie je vlakbij het schutbord een verbinding in de schakelstangen zitten, een vork met een blok erin. Hierdoor loopt die holle pen, deze controleren en eventueel vervangen. LET OP, dat je geen bout/moer gaat gebruiken, in de vork zitten gaten met 2 verschillende diameters, hier past dus niet zomaar een boutje in om het geheel speliungsvrij te maken.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar