Dez auto heeft een probleem op lpg. De auto start op benzine en gaat na een poosje over op lpg, maar loopt stationair redelijk, maar veel te arm en schakelt tijdens het rijden over op benzine. Soms na een kilometer, maar vaak ook al eerder.
Normaal verwijzen we , behoudens wat simpele controles, door naar een gasspecialist. Dat zou de klant zelf wel regelen, dus na het reinigen van het verdeelstuk en wat controles van stekkerverbindingen hebben we nietsgedaan.
Het heeft een dag beter gefunktioneerd, maar langer ook niet.
klant komt nu weer bij ons terug naeen bezoek aan een gaspecialist. Deze heeft niets aan het probleem gedaan aangezien volgens hem de lambdasensor niet goed zou zijn en aan benzine deden ze zelf niets. Dat moest eerst de garage maar vervangen en dan vermoeden ze dat het gasverdeelstuk of de computer de boosdoener kon zijn.
Nu hebben wij de 4-gas getest en staan op benzine alle waardes perfect. Op benzine loopt hij ook perfect, maar op gas is zijn HC en CO-percentage nagenoeg nul.
En om toch zelf wat meer te kunnen onderzoeken zouden we graag een aansluitschema en werkings schema willen om te kunnen achterhalenn waarom hij telkens overslaat van gas naar benzine. Dit komt uiteraard doordat hij op gas te arm staat. Maar hoe is dit bij te stellen of wat kan er verder de oorzaak zijn?
Het betreft een Koltec VG392 installatie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de gasaanvoer in orde? geen geknikte leidingen onder aan de bodem bijv.
zijn de filters in de gasleiding schoon?
door een tekort aan gas (bijv Tank leeg) gaat het systeem automatisch over op benzine.
vr.gr.
Ja Zwaantinus, ik weet dat door een arm mengsel (bv lege tank) de auto over schakelt naar benzine. Gasdruk kan ik niet meten, maar als we de stekker van het verdeelstuk loshalen, gaat hij naar rijk ! Stekker weer aangesloten, dan wordt hij weer arm. Dus de stelmotor zelf regelt hem naar arm. En dat moet lijkt mij door de gaskomputer aangestuurd worden, afhankelijk van een aantal signalen.
Op de site van Opeltje staat wel iets over een koltec gas installatie.
Oiram
Hallo,Siem is de stappen motor op het verdeel huis wel goed want ik heb laatst een zelfde soort probleem met een subaru forester hier zit ook een koltec inst op dit motortje regelde ook naar arm er zitten in principe 2motortjes in een voor omlaag en een voor omhoog vrgr harry
Zou best kunnen dat die niet goed regelt Harry,, maar hoe checken jullie dat? Of vervang je die gewoon om te proberen?
ja ik heb hem toen gewoon uit gewisseld
heb je de foutcode nog uitgelezen uit gas computer
peter
Jongens ik heb Opeltje gevraagd en die had wel ervaring met deze Koltec installaties, maar niet direkt een schema voorhanden. Uitlezen gaf een heel traag reagerend lambda signaal te zien (op gas). Heel lang rijk en dan weer heel lang arm. Op benzine hadden wij hem al gechecked en die was goed, dus de sensor is in orde. Hij heeft nu de gasdruk goed afgesteld (stond op 940 mmbar en moet 960 mmbar zijn) en nu reageert het lambdasignaal wel weer goed. De druk in dit systeem is heel belangrijk, maar of dat de oorzaak alleen is weet ik niet. Hij vermoedt dat de kleppen aan zijn eind zijn en dat je dat op gas eerder merkt dan op benzine.
Nu eerst maar eens rijden en zien hoe lang hij nu goed blijft, aangezien de gasspecialist ook de druk zou hebben afgesteld en het toen na een ritje van 30 km weer mis was.
Heb eea nog even verder onderzocht en kom tot dezelfde conclusie als Opeltje. Op 1 cilinder loopt hij niet 100% op gas en op de overige 3 wel. Op benzine loopt hij perfect en ook zijn alle waardes goed.
Ben er nu achter hoe dit principe werkt en zie dat de nozzle's alleen maar een vacuummembraan hebben en dus weinig problemen geven. Het gas wordt met een kleine overdruk in het inlaatkanaal gespoten vlak voor de cilinder en als een klep bijna weg is, zal hij, naar ik vermoed, het gas iets terug drukken de inlaat in en dat verneem je dus nog niet op benzine maar wel op gas.
Gelukkig kunnen we dit nu in alle rust uitzoeken, want ik heb de auto ingeruild en we gaan de kop er in januari eerst maar eens afgooien om de bevestiging van de diagnose te krijgen.
Wordt vervolgd.
Mijn ervaring onlangs met enkele gasbakken is dat compressie (onderling) inderdaad erg belangrijk is, en heb ook problemen gehad met gasdruk deze schakelde ook automatisch over van lpg naar benzine hoofdzakelijk met decelereren, gasdruk afgesteld en prbleem verholpen (laguna 1).
Siem, ik heb voor jou een schema en een revisiehandleiding in Pdf. formaat.
Ik weet ook iemand die revisie setjes verkoopt in de vorm van nieuwe pakkingen, e.d
Ik stuur de bestandjes wel ff op.
mvg,
Hans.
Dankje jongens. Ik zie ze wel Hans !
mag ik meedelen in jou bestandjes van revisiesetjes??
`Tuurlijk.
geef maar een e-mail adres.
ik heb naar je gemaild via de "mail-knop", volgens mij moet dat ook bij mij naam lukken
sorry te snel gereageerd, ik heb hem al,
bedankt.
Ja , dat mailen lukt wel , maar bestanden versturen niet.
Maar het is onderweg en als het goed is heb je het al binnen
mvg,
Hans.
is het ook handig voor op mijn site?zo ja houd ik me ook aanbevolen...
Ik denk het wel.
Komt er aan.( naar het e-mail adres op jou site)
mvg,
Hans.
Hallo Siem en andere heren,
Ik zal me even voorstellen,
Ik ben Kees en verkoop de revisiesets voor de Koltec en Necam gasinstallaties.
Ook doe ik vaak reparaties hieraan.
Ik heb vandaag ook een astra bij me gehad die dezelfde problemen had als jullie omschreven.
Ook het optrekken ging niet helemaal vlekkeloos.
Na het reinigen van het gasverdeelhuis liep de auto weer als een zonnetje.
Bij het reinigen moet vooral gelet worden op de V-vormige sleufjes in het gasverdeelhuis.
Deze moeten goed gereingd worden met remmenreiniger en een voelermaatje van 0,15mm.
Het probleem is namelijk dat de cilinders ongelijkmatig gas krijgen toegevoerd waardoor de lambdasonde een voor hem raar
gasmengsel voor zijn kiezen krijgt en een heel laag signaal aan de gascomputer doorgeeft.(bijna 0 volt)
Hierdoor gaat de gascomputer er van uit dat de gastoevoer te gering is en schakelt daardoor over naar benzine zoals bij een lege gastank.
Laten jullie maar weten wat je wil hebben, ik heb namelijk al die handleidingen gemaakt.
Groeten,
Kees
17 jaar
Ik heb dat reinigen ook wel eens gedaan het helpt wel, maar heb ook voorbeelden van dat het na een week weer storingen geeft.
ik wil jou handleidingen wel graag hebben, die van Hans is ook nuttig, ik ben ook zo van "hoe meer informatie , hoe beter".
ik heb het even op mijn site gezet zodat hans niet de hele kerstavond hoeft te mailen........
http://members.home.nl/opeltje
Dank je wel......
mvg,
Hans.
Cilnderkop inmiddels gedemonteerd en duidelijk zichtbaar dat de 2e cilinder geen goed verbranding heeft gehad. Revisiebedrijf concludeerde dat de motor veel te schraal had gereden want de klepgeleiders van mn deze 2e cilinder was totaal weggesleten. Auto loopt binmiddels weer, en ook goed rond, maar blijft tijdens rijden overgaan bvan benzine naar gas.
We hebben het druk, dus hij is even aan de kant gezet, maar ik zal er nog op terugkomen als het is opgelost.
hoi,
ik weet niet of het bij deze van toepassing is, meen laats zo'n zelfde installatie onder handen gehad te hebben. schakelde ook willekeurig over, bleek in de temp sensor van het gas te zitten. schijnen 2 typen te zijn, of in de slang, of in de verdamper. zijn beide niet de duurste.
groeten michiel
Met dank aan Opeltje. We hebben een gebruikte computer van hem gekregen en de e-prom overgezet. Nu is het op-en neer schakelen over. Hij constateerde nl. na het afstellen van de drukken dat bij bewegen van de stekkeraansluiting bij de computer het relais deed over en weerschakelen. Blijkbaar een slechte verbinding, maar probleem is hiermee wel opgelost.
Dit is voor het eerst dat ik meemaak/hoor dat de computer stuk is., en ik heb al veelstoringen gezien/verholpen.
Het belangrijkste is dat het is opgelost.
17 jaar
Toen ik jouw reaktie las Kees, begon ik al te twijfelen en jahoor, vandaag weer een goede proefrit gemaakt en toch weer hetzelfde probleem. Zat dus niet in de computer zelf, maar misschien wel in de stekkerverbinding. Of toch in een temp.zender. Maar ik zal pas juichen als het probleem echt is opgelost, al kan dat toch nog even tijd kosten omdat het tussen de dagelijkse dingen door moet.
das jammer siem..toch zit er iets in die hoek fout. inderdaad mogelijk de stekkerverbining?
Hallo Siem,
Je bedoelt het probleem van overschakelen naar benzine?
Heb je het gasverdeelhuis al grondig schoon gemaakt, en met name de 6 V-vormige groefjes?(met voelermaatje van 0,15mm)
Je mag het verdeelhuis ook naar me opsturen zodat ik deze grondig reinig/reviseer en test.
Het kan ook wel eens een slechte lambdasonde zijn die het opgeeft als deze echt heet wordt, maar dat komt bij Opel niet zo vaak voor.
17 jaar
Kees en Opeltje. De lambdasensor is zeker weten goed. Ik heb dankzij het schema van Kees, dank hiervoor, kunnen meten aan de gascomputer dat het lambda signaal goed is en blijft. Ook als de lpg afsluiter aan en afschakelt. Het verdeelhuis nogmaals goed gereinigd en ook dat moet zeker goed zijn. En het lambdasignaal bevestigt dit denk ik ook.
Maar de temperatuursensor heb ik niet kunnen vinden Michiel, dus ik denk dat dat toch een ander type is.
Ik ben nu tussen de bedrijven door bezig om de bedrading te ontwarren en uit aan het zoeken waar welk signaal wel of niet goed binnenkomt. Daar zou een inbouwschema met verklaring van de werking nuttig zijn. BV wat bepaald de overschakeltijd als de auto op lpg wordt geschakeld. Is dat tijds of temperatuur afhankelijk?
Er zitten 2 schakelrelais die ook invloed hebben op de omschakel-principe.
Kortom ondanks de schema's en uitleg is het mij nog niet helder wat er , behalve het lambdasignaal, voor zorgt dat de lpg schakeling verzorgt en ik heb een stille hoop dat bv kees of iemand anders hier nog iets van heeft?
Siem
siem,
de temperatuursensor zit tussen de koelwaterslangen gemonteerd vlak voor de verdamer tegen het schutboard.
ik meen in een haakse nippel
Hallo Siem,
Er zijn Koltec gasinstallaties met en zonder temperatuursensor.
De meeste gasinstallaties van 1996 en later hebben die meestal wel.
Als de auto na het starten meteen overschakelt naar lpg, zit er geen temperatuursensor in de gasinstallatie.
Er zijn 2 redenen waarom de installatie terug schakelt naar benzine.
De eerste is bij een te lage temperatuur van de koelvoeistof of kapotte temperatuursensor.
Wordt de verdamper wel goed heet? (70-80°C)
Het komt bij Opel vaak voor dat de verdamper is aangesloten op het koelsysteem met dunne slangen via een dubbel T-stuk in 1 van de slangen van de interieurverwarming.
Ook komt het voor dat deze is aangesloten via de inlaat .
Beide geven vaak problemen met de verwarming van de verdamper.
De beste manier is deze aan te sluiten via 2 aparte T-stukken in de aan- en afvoer van de interieur verwarming, dus parallel aan de interieur verwarming.
De tweede oorzaak van het terug schakelen is een langdurig te arm mengsel zoals bij een (bijna) lege gastank, of een te laag signaal van de lambdasonde.
Dit is ook te controleren via de grijze diagnosedraad.
Als je deze aansluit aan massa zoals bij uitlezen van de storingen, en dan gaat rijden, moet het lampje in de schakelaar steeds 1 seconde branden, een seconde uit enz.
Als het lampje aan is meet de lambdasonde een rijk mengsel, en als het uit is een arm mengsel.
Alleen bij het afremmen mag het lampje veel sneller gaan knipperen.
Als het lampje ook snel knippert als je niet afremt, krijgt de gascomputer geen of een slecht lambdasonde binnen.
Als het lampje langer uit is dan aan, meet de lambdasonde dus een te arm mengsel en schakelt naar verloop van tijd terug naar benzine.
Zoals je ziet een heel verhaal, maar ik hoop dat hiermee een hoop duidelijk is geworden en hiermee ook het probleem kan worden opgelost.
Groeten en succes,
Kees
17 jaar
Nou jongens bedankt voor alle lessen! Ik heb het schema er nog eens bijgepakt en nav de invloed van het temperatuur-signaal dit eens bij de computer gemeten en daar meette ik 5 Volt. Dat kan nooit goed zijn, dus conclusie was dat of de temp.zender stuk was of een draadbreuk. Meten van de weeerstand van de sensor bevestigde dit, want hij had een oneindige weerstand, dus kapot.
Nieuwe zender gemonteerd en hij is nu niet 1x weer zelf gaan overschakelen tijdens een aantal proefritjes.
Het probleem is dus opgelost en dankzij de informatie die ik van iedereen heb mogen ontvangen is het ook opgelost door meten en niet door gissen.
Ik wist niet dat er een temp.zender in de koelslang zat (verstopt achter bedrading tegen schutbord, anders had ik de raad van Michel eerder opgevolgd en was het probleem eerder uit de wereld. Maar nu weet ik in ieder geval beter hoe de werking is en dat was mijn bedoeling.
Thanks!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar