Opel Vectra: schokdempers en olie

Bouwjaar: 1999

ik heb deze vectra(2.0 dti 16v)gekocht bij een plaatselijke
universeel garage;geleverd via een officiele opel-dealer.
op dat moment stonden er pakweg 18.000 km.op de teller.
In belgie heet opel dit "ok-quality-cars"
Toen ik de eerste maal in een regenbui kwam lekte er water op
mijn hand,dit bleek langs de kitting van de voorruit te komen.
Dit heeft men voor mij opgelost door de ruit er uit te halen
en opnieuw te plaatsen.
Toen ik mijn oliepeil controleerde(wat ik beter regelmatig doe !!)viel mij op dat er afplakband onder de motorkap bespeurbaar was met groene lakresten.toen ik even later een lekke
band kreeg zag ik dat in de holte waar het reservewiel ligt
een halve emmer glasscherven lag,waarschijnlijk van een gesneuvelde achterruit.
Ik voelde mij bij al dit nogal ongemakkelijk.
Op het autosalon van brussel bezocht ik de ok-q-cars stand van
opel.Men had hier echter weinig tijd om naar mijn verhaal te luisteren en ik kreeg een adres waar ik naartoe kon schrijven.
Na lange tijd kreeg ik antwoord dat ik mij naar een officiele
dealer moest begeven......
Na contact opgenomen te hebben met de dealer die de auto had geleverd vertelde deze dat de auto het slachtoffer was geworden
van vandalisme,vandaar mijn ontdekkingen.wel spijtig dat ik dat
niet vooraf wist en dat men het glas en de tape niet netje
opgeruimd had.
Anders heb ik er wel een fijne wagen aan,enkel jammer vh olieverbruik.
Daar ik deze zomer een grote trip plan wil ik er graag nieuwe banden en schokdempers onderhebben omdat hij niet echt baanvast
meer aanvoelt.Ik overweeg monroe reflex samen met nieuwe
lagerschotels en protection-kits.Is dit een goeie keuze?
Zijn er speciale weetjes of tools nodig omtrent dit werkje?
Zou het raadzaam zijn om op 112.000km.preventief multi-v-riem
en rollen te vervangen?
En zijn er verder nog typische problemen die ik aan deze km.stand
mag verwachten.Onlangs heb ik de inlaat/egr.schoongemaakt.
Doordat dit voor de hand was heeft de motor een 70.000 km
op fina kappa-extra 15w40 gelopen.Zou dit oorzaak gegeven
hebben tot sterke vervuiling in de inlaat?
Sindsdien ben ik op half-synthetische gaan rijden
shell helix plus 10w40
Zou shell helix ultra 5w40 op deze km-stand nog een verantwoorde
omschakeling zijn of zou dit het olieverbruik nog negatiever
gaan beinvloeden?

dank bij voorbaat aan alle opel-kenners !!!
mvg. Peter

robin10111

Geplaatst door robin10111 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

Wat betreft plakband en galsscherven; als ik een auto koop heb ik de hele auto gezien. Ook het reservewiel. Hier is immers aan te zien of het gebruikt is en of het het origineel is. Ook onder de motorkap wordt een grondige blik geworpen. Dat ongemakkelijk gevoel had je jezelf dus kunnen besparen. Over je schokdempers; laat de originele Opel schokdempers monteren, zo blijf je zeker van het comfort dat de auto vanaf nieuw ook had. Hetzelfde geldt voor banden.

fortie (0), 18 jaar geleden

Riem en spanrol kun je zelf controleren. Spanner moet je normaal vlot kunnen ontspannen. Een klein demperje op de spanner zorg voor weerstand. Indien dit heel moeilijk gaat zit demper vast. Meestal maak deze dan een piepend geluid. Riem vervangen als er scheurtjes in staan. Wat de olie betref. 10W40 van een goed merk en niets anders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.