Als ik langzaam rijd (10 a 20 km p/u ) en ik laat het gas los, dan begint de auto als een gek te bokken (schokken). Als ik gas bijgeef of het koppelingspedaal intrap, dan krijg ik de auto weer in bedwang. Het schokken is heel erg, je lichaam wordt flink door elkaar geschud.
Kan een defecte dynamo dit veroorzaken?
-gasklephuis, nullast (stappenmotor) zijn reeds rereinigd.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan verschillende oorzaken hebben.
* Accu (die kan echt hele rare dingen veroorzaken als ie slecht is, bij mij zei de Motorcomputer dat die stuk was, na vervangen accu niks meer an de hand geweest. (vectra-B 2.5 V6 X25XE))
* effe gaatje vergroten aan de vacuum kant van het gasklephuis (Carterontluchting, gasklephuis moet er dan weer vanaf)
* Vacuum lek / valse lucht (slangen en pakkingen controleren.
* geen foutmeldingen??
* EGR klep vuil (zit rechts naast kleppendeksel boven bak naast DIS module) (deze afdoppen door er een dichte pakking te plaatsen)
Dit gaatje iets opboren, ik boor ze meestal op tot de binnenmaat van het pijpje wat aan dat gaatje zit.
[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]
Let op gasklephuis ligt op zijn kop hier
Willem
- Het gaatje heb ik al een keer uitgeboord. tot 2,5 mm geloof ik.
- Ik heb geen foutmeldingen
- Egr is reeds afgedopt.
- Lambdasensor is onlangs vervangen
- Nokkenas + krukassensor vervangen
De reden waarom ik vraag of de dynamo het kan veroorzaken is, omdat dynamolampje heel lichtjes flikkert (danst mee op het onregelmatige stationair lopen). Ook de binnenverlichting en de koplampen flikkeren (lees: feller en zwakker) ritmisch op het toerental. Omdat de dynamo nog geen 2000 km oud is vraag ik me af het het éen verband kan houden met het andere.
Hoe kan ik de accu testen?
17 jaar
De dynamo kan dus bij spannings wisselingen (zwak en fel worden verlichting) de zelfde problemen veroorzaken als een slechte accu.
Storingen woden dan veelal veroorzaakt door dalen en pieken in de boord spanning, omdat de computer deze ook registreerd denkt hij dat er iets aan de hand is.
Willem
Denk jij dat de dynamo of spanningsregelaar of diode of accu defect is ?
Hoe moet ik de accu meten op een defect?
Hoe moet ik de dynamo meten op een defect?
Ik beschik over een multimeter, maar ik weet niet precies wat ik precies moet doen.
17 jaar
Als de dynamo een Flikkerend licht geeft zal de spanningsregelaar of de diode plaat defect zijn in de dynamo.
dat hoeft niet te betekenen dat de accu slecht is.
Misschien even een occasie of ruildynamo monteren, dan zou het licht niet meer mogen flikkeren.
rijdt er dan eens een stuk mee, en kijk eens of het beter wordt.
Willem
Ik heb er gisteren een nieuwe dynamo is gezet. De oude was practisch nieuw (10 maanden), maar bleek toch defect.
Het probleem lijkt opgelost. Ik moet er eigenlijk nog goede testrit mee maken, maar gisteravond van de werkplaats naar huis leek alles in orde. Ik ga aannemen dat brezan mijn geld gaat teruggeven ivm garantie.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar