close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Schokken en extreme roetuitstoot

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 CDTI

Beste,

Sinds een maand of 4 maanden rij ik met 2 problemen rond:

Zodra ik het gas loslaat stokt de auto alsof hij heel fel wordt ingehouden. Soms heel erg soms wat minder. Dit doet hij in elke versnelling. Als ik fors bergaf rij en ik laat het gas los om niet te hard te rijden blijft de wagen soms schokken en stoten, en lijkt het wel alsof hij niet weet of hij langzamer of sneller moet rijden.

Het andere probleem is dat de wagen een ongelofelijke roetuitstoot heeft. Bij schakelen, koud en warm, bij doortrekken en ook bij een constante snelheid komt er roet uit de auto. Bij normaal optrekken schakel ik al vroeg, bij 2000 toeren normaal, maximaal 2500. Zelfs dan zie ik zwarte rook. Als de motor stationair draait en ik trap het gas in tot 4-5000 toeren, dan komt er een gigantische rookwolk uit.
Ik heb al eens achter mijn auto aangereden en bij een constante snelheid (70-80 km/uur) komt er elke minuut ongeveer een seconden of 2/3 zwarte wolkjes en dan is het weer weg. Dit doet ie continu. De kofferdeksel is inmiddels niet grijs maar zwart aan de kant waar de uitlaat zit.

Het verbruik is dik in orde, zelfs in de winter blijf ik minstens 1 op 20 halen. Olie verbruikt hij totaal niet, en voor de rest loopt de auto als een zonnetje.

Ik ben inmiddels 6 keer bij (3 verschillende) de garage geweest. De luchtmassameter is vervangen, de drukregelaar van de dieselpomp is vervangen, de laatste nieuwe software is geladen en de roetfilter is doorgeboord. De nieuwe software en het doorboren van de roetfilter heeft verbetering opgeleverd, maar alleen voor de roetuitstoot.

Bijkomend probleem is dat de garages elkaar tegenspreken. Mijn (Belgische) dealer is de mening toegedaan dat het schokken normaal is. Volgens hem heeft elke auto dat, al wil hij niet met een andere willekeurige auto met mij gaan rijden. De roetuitstoot ligt volgens hem aan een kapotte roetfilter, en die wil hij dus vervangen. Kosten met korting 600 euro.
De Nederlandse dealer heeft de roetuitstoot niet gemerkt (kan ik me echt geen voorstelling bij maken), maar het zou een kapotte verstuiver kunnen zijn. Voor het schokken geeft hij de uitleg dat volgens de ETAC (helpdesk voor opel dealers) er een fout in de software van de dieselpomp zit die niet te verhelpen is, en bekend is bij dit type auto.

Ik heb de auto 2de hands gekocht, anderhalf jaar geleden. Hij is van december 2003 dus nog geen 3 jaar oud, maar de teller staat inmiddels wel boven de 125.000 kilometer. De vorige eigenaar (lease maatschappij) heeft een kleine 60.000 gereden en ik inmiddels ook 65.000.

Wie heeft ditzelfde probleem of kan mij helpen met het oplossen ervan?

Alvast bedankt,

Groetjes Ron.

Geplaatst door

Ron Jennissen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

compleete inlaat schoon laaten maaken zit vol met roet.
heb er al verschilende van gehad het is wel even werk.
(komt meestal van rustig rijden en vlug opschakelen)

sucses gts

gts3856 0
badge

17 jaar

Thanx!!
Wat bedoel je precies met de inlaat?

Als het euvel komt van rustig rijden en (te) snel schakelen, wat is dan een beter schakelmoment en is dat dan typisch voor de Opel of voor een diesel? Ik heb eerder een benzine opel gereden en die heeft daar nooit last van gehad.
Als ik nu forser ga rijden krijg ik de inlaat dan ook zuiver of moet deze echt volledig schoongemaakt worden?

In elk geval bedankt voor je hulp, de auto rijdt echt heel fijn en ik wil hem graag gemaakt hebben, maar je bent de eerste die zegt dat hij dit probleem al eerder gehad heeft.

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Inlaat traject, vanaf de luchtfilter, daar komt de slang op van het carter ventilatie systeem, en even verder de EGR met uitlaatgas recirculatie, samen ( olie en roet) vormen een aangekoekte laag in je inlaattraject waardoor de motor smoort.

Een van de redenen dat ik de EGR uitgeschakeld heb en de carter ventilatie heb omgelegd bij mijn bus.
Nu moet je dat traject schonmaken, en in het vervolg de motor ook laten werken, nu en dan stevig doorrijden op de grote weg, niet bij 2000 toeren opschakelen als het blok warm is, maar eens wat hoger.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Bedankt! Nu nog een garage vinden die dit ook gelooft, tot op heden is er niets schoongemaakt en zijn wel al een boel "kapotte" onderdelen vervangen!

We rijden redelijk veel met de auto, tussen de 40 en 45.000 per jaar, daar zit ook veel autoweg bij, en daarbij gaat het toerental dik boven de 2000. Bij 130 km staat hij op 3000. Is dat niet voldoende dan om de auto schoon te houden?
Bovendien gaat de wagen meer verbruiken als je hoger schakelt, hoe kun je het dan ooit goed doen?

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Oh ja, nog 1 ding vergeten te zeggen:
Afgelopen weekend is het verklikkerlampje van de uitlaatgascontrole aangegaan en gaat sindsdien meteen na het starten weer aan. Duidt dit dan op een "echt" defect aan de auto of kan dit ook betekenen dat de auto té vervuild is?

Kan ik de motor in de soep draaien als ik zo door blijf rijden?

Ron Jennissen 0

17 jaar

Warschijnlijk is de EGR klep zo smerig dat ie blijft hangen waardoor er of teveel uitlaatgas terug komt in het inlaat systeem, of niks afhankelijk van de stand van die EGR klep toen ie vast ging zitten.

Tijdens deellast gaat ie open, tijdens vollast moet hij afsluiten.
Beste is deze fout te laten uitlezen met de diagnose apparatuur in de garage, ik persoonlijk zou hier toch snel wat aan doen, als de EGR klep open blijft hangen versmerigd de boel nog meer, waardoor ook diverse sensoren vuil worden en niet meer goede werken.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Nou, ik heb het gevoel dat ik hier een stuk verder kom dan bij de 3 garages waar ik geweest ben!

Ik zal straks zsm bij mijn garage langsgaan en vragen om de auto uit te lezen, bovendien zal ik dan ook eens vragen of ze hem schoon willen/kunnen maken en wanneer dat kan gebeuren. Ik kom hier in elk geval nog op terug!

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Donderdag wordt de auto uitgelezen, eerlijk gezegd hoop ik op een storing in de EGR-klep, anders weet ik het ook niet meer.
De laatste nieuwe software zou geladen moeten zijn, en ik heb een uitspraak van de ETAC dat er nog steeds een software fout in zit die nu niet te verhelpen is.

Donderdag of vrijdag meer nieuws dus....

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Donderdag is de storing uitgelezen, het blijkt inderdaad een EGR-klep storing te zijn, de code : PO400
Ik geloof wel dat mijn auto vol met roet zit want ik heb ook hier het advies gekregen om later te schakelen en zo nu en dan eens flink door te trekken.
Er is nu een reinigingsmiddel in de tank gegooid en ik ben ik zijn 3 de autoweg opgereden.
Bij thuiskomst heb ik stationair nog eens vol doorgetrapt, maar toen ging de teller verder dan 3500 toeren. Na opnieuw starten trok hij wel weer door tot de 5000.

Na een paar dagen zie ik bij optrekken en doortrekken praktisch geen nevel meer, dus de roetuitstoot is waarschijnlijk wel al flink verminderd. Ik wil het zeker weten door even zelf achter de auto aan te rijden en te kijken wat hij bij constante snelheid doet.
Het schokken is echter nog steeds hetzelfde en het storingslampje (uitlaatgascontrole) gaat ook nog branden. Gekke is dat het lampje 's morgens een tijd uitblijft en pas na een kilometer of 20 aangaat. Als ik gedurende de rest van de dag nog met auto rij (koude motor) gaat het lampje vrijwel meteen na het starten al aan?

Wat is jullie advies? Kan ik de motor nog schoon krijgen door flink door te rijden of moet deze echt gereinigd worden? Of zal de EGR-klep ook nog vervangen moeten worden? Dat laatste mag ik niet hopen want dat grapje zou een kleine 800 euro gaan kosten?

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Als het kan softwarematig, de EGR klep laten afsluiten mits dat geen storing geeft via de computer, dan wel laten knijpen indien dat het geval is.

Vaak zit er aan de EGR klep een vacuumslangetje deze loskoppelen en het slangetje even afsluiten, dan is de EGR klep buiten werking en vervuild de luchtinlaat niet meer verder.

Het is niet alleen de motor die smerig is, het luchtinlaat traject is versmerigd, en nauwer geworden door de aanslag van roet en olie, deze zou je a het afsluiten van de EGR klep eigenlijk ook schoon moeten maken.

Een diesel is een werkmotor, na het goed warm draaien mag ( moet) je deze ook laten werken, het vroeg opschakelen en het "nieuwe" rijden is funest voor de blokken.

Heb je ook een roetfilter onder de auto? zo ja, schoon maken, of er onder uit halen/leeg meppen :D

Cor1822 0
badge

17 jaar

Duidelijk, veel schoonmaakwerk dus!
Is de auto nog schoon te krijgen door te rijden, of is het zaakje té zwaar vervuild?

Kan het afsluiten van de EGR-klep geen kwaad (deze zit er tenslotte niet voor niets), en is dat dan een tijdelijke of een permanente oplossing?

Er zit een roetfilter onder de auto volgens de Belgische dealer (waar ik de auto gekocht heb). De nederlandse dealer zegt echter van niet en spreekt van een katalysator. Wellicht weet iemand van jullie of met beide termen hetzelfde wordt bedoeld? Ik dacht van niet namelijk.

Groetjes Ron.

Ron Jennissen 0

17 jaar

Het roet en de olie van de carter ventilatie zitten vooraan in het luchtinlaat systeem, is dat ernstig vervuild/vernauwd, dan is handmatig schoonmaken de enigste optie.

De EGR klep zit er voor de emissieeisen op, maar niet ten goede voor de motor zoals je al hebt gemerkt, ik heb hem permanent dicht al 2 jaar.
De emisie eisen worden niet gemeten met de a/, de roetuitstoot wel, en die wordt ook minder met dichte EGR klep.

Heb je een roet katalisator, dan kan deze ook dichtslibben door teveel aan roet, en een te rustige rijstijl.

Sommigen meppen de katalisator dan ook leeg ( het inwendige verwijderen) of -plaatsen een kat vervanger waardoor de prestaties ook iets toenemen.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Ik heb er bijna een jaar mee rondgereden maar het probleem is uiteindelijk opgelost. Geloof het of niet maar er is per toeval nieuwe software in de auto geladen en sindsdien niks geen uitstoot meer. Alleen bij fors doortrekken, maar voor de rest helemaal niets meer.

Uiteindelijk heb ik bijna 1000 euro uitgegeven aan allerhande reparaties en diagnoses die er niet toe deden, de software laden heeft 0 euro gekost en 10 minuten geduurd.

Ron Jennissen 0

16 jaar

Voor het inlaatkanaal+koude gedeelte van de turbo+egr klep bestaat er een reiniginsspray van wyns EGR3 genoemd bij elke spuitbus is een gedetaileerde uitleg bij zeker het proberen waard!

Roger10 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.