Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw, en heb een probleem met m'n opel astra f uit '92.
Deze auto heb ik vorige week gekocht bij een dealer.
Nu reed ik vandaag ongeveer een uurtje, toen opeens de auto begon te stotteren, schokken.
Hier heb ik even op doorgereden, maar dit werd steeds erger, tot op het moment dat de auto stilviel.
Hierbij brande ook het bekende oranje lampje.
Nu krijg ik 'm niet meer aan, wel bijna aanpakken maar net niet.
Ikzelf als leek, dacht aan de gasklep, deze heb ik samen met mn maat losgehaald, en oppervlakkig reneinigd.
Alles weer naar behoren gemonteerd, en starten maar...
Nu pakt ie wel aan, maar schokt nog steeds heel erg...
Iemand een idee hoe ik dit ga aanpakken?
Bij voorbaat dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als het regellampje heeft geband kun je de storing uit lezen....
dit kan doormiddel van in de stekker in je zekeringkast pin A met B door te verbinden
dan gaat het regellampje knipperen in codes.
voorbeeld knipperen lampje
Code 12 (12 = start uit lezen) en 35 (onbekend = als voorbeeld)
Code 12 word altijd als eerste gegeven, dit beteknd dat je aan het uitlezen ben
het aantal knippers geeft het cijfer weer 4x knipperen is een 4 7x knipperen is een 7 10x knipperen = 0
1x knipperen
korte pauze
2x knipperen
lange pauze
1x knipperen
korte pauze
2x knipperen
langa pauze
1x knipperen
korte pauze
2x knipperen
lange pauze
zoals je boven ziet word 3x zelfde storing achter elkaar aangegeven alsvorens een nieuwe code word gegeven
Nu krijg je volgende code:
Code 35 (direct op code 12 volgen is de nieuwe code)
3x knipperen
korte pauze
5x knipperen
lange pauze
3x knipperen
korte pauze
5x knipperen
lange pauze
3x knipperen
korte pauze
5x knipperen
lange pauze
nu volgt evt een nieuwe storing of als er geen nieuwe storingen zijn code 12 opnieuw
>> diverse mogenlijk heden:
- Verstopte vervuilde of defect injector..
- Valse lucht inlaat..
>> kan ook een ontstekings probleem zijn.
- Vonk versterker slecht
- toerentalgever slecht (in ontstekings unit)
- bougies bougiekabels verdelerkap slecht
Willem
Bedankt voor je snelle reactie willem.
Ik dacht zelf niet dat het de onsteking was, wanneer ik het gaspedaal
Half intrap, en een beetje speel met de hoeveelheid, dat ie op een gegeven moment wel stabiel loopt.
Het gaat voornamelijk mis wanneer er in lage toeren gereden wordt;
Dan staat de auto te springen op zn wielen, lat ik het gas dan los, valt het gevaarte uit.
Over de storing uitlezen;
Meld de computer dit in detail qua onderdeel?
mvg
hele stukken citeren heeft geen zin.
mvg,
moderator.
16 jaar
dan eens kijken naar brandstof systeem:
- brandstoffilter
- leidingen
- Injector
- Lambdasonde
- luchgt filter
- Inlaat (valse lucht / vervuiling
- EGR (X14SZ / C14NZ2 / C14SZ)
uitlezen: geeft aan waar er een foute waarde werd geconstateerd, daaruit kun je ophalen wat het eventueel zou kunnen zijn..
plaats desnoods code hier op de topic, kunne we je verder vertellen wat het zou kunnen zijn.
Willem
Je hebt de auto een week?.
Is dit geen garantie?.
Of zonder garantie gekocht.
16 jaar
Yep idd zonder garantie gekocht...dom
Ik heb de bewuste dealer al geprobeerd te bereiken, maar het is zondag...
Ik zal morgen proberen de codes te plaatsen, er komt zometeen eerst een anwb mannetje bij (via een vriend van me die lid is).
Even kijken of deze man het voorelkaar krijgt.
Mocht het voormekaar zijn, zal ik er uitgebreidt over vertellen van hoe en wat.
16 jaar
Het lijkt me eerder een ontstekings probleem.
16 jaar
En je hebt inderdaad gelijk.
ANWB geariveerd, de beste man begon bij de injectoren, gasklepbehuizing....."hmm dit is allemaal goed"
Bougiekabels doorgemeten, allemaal goed.
Hierna begon de man op de ouderwetse manier vonken te testen, en ja hoor een van de kabels vonken niet naar behoren.
Bobine was het niet volgens de man, dus verdeelkap maar even opengemaakt.
Toen was het duidelijk; de rotor van de verdeelkap was verbrand, en zorgde voor onregelmatige vonken.
Dit onderdeel zag er zeer "verrot" uit, het koperen contactpunt is volledig vergaan.
Mn auto liep op 1,2,3 en soms 4 poten willekeurig.
Morgen even een rotor oppikken (4 tot 5 euro volgens de beste man) en ik kan als alles goed is weer rijden.
Ik houdt jullie op de hoogte...
16 jaar
had ik al een beetje een vermoeden van, vandaar dat ik over ontsteking begon.
Willem
[quote=Willem12089]had ik al een beetje een vermoeden van, vandaar dat ik over ontsteking begon.
Willem[/quote]
Inderdaad willem,
Zelfs ik als leek had dit ook wel kunnen gokken, daar de motor afentoe "plofte".
Ik denk dat ik me teveel aan de bekende topics op internet heb vastgeklampt, namelijk het bekende gasklep/injector probleem van dit type auto.
Het was in ieder geval een leerzame maar ook vermoeiende dag, hoop dat dit de oorzaak is, maar heb er vertrouwen in.
16 jaar
Ja de injector is inderdaad een probleem bij deze en alle andere opel centraal ingespoten motoren.
Maar de C14NZ heeft zo ook weer zijn eigen probleempjes
zo gaan de Stuurkasten (ECU) nog wel eens kapot
Toerental signaal gevers begeven het nog wel eens
Ow TIP: vervang de verdelerkap ook gelijk mee, die is ook niet duur.
Willem
[quote=moderator]hele stukken citeren heeft geen zin.
mvg,
moderator.[/quote]
Was me er niet van bewust, zal er in vervolg rekening mee houden.
mvg
16 jaar
Beste mensen,
auto loopt weer als een zonnetje!
Heb verdeelkap en rotor vervangen.
Bedankt allemaal.
Wat mij betreft een slotje;)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar