Hallo allemaal,
Wij hebben een lastig probleem met onze Opel Astra. Als de motor koud is schokt het motorblok behoorlijk, als je optrekt. Het is praktisch niet mogelijk om het gas en de koppeling zo te doseren dat de auto vloeiend optrekt. Als de auto warm wordt verdwijnt het probleem.
Bij onze vorige Opel Astra 1.8 16v van 2000 hebben we ook zoiets gehad, en als ik mij het goed herinner is er toen een stabilisatie stang (pendulum) vervangen. Volgens mij werd er toen bij vermeld dat het probleem werd veroorzaakt door een uitgedroogde of gescheurde rubber kogel, en dat dit een Opel kwaal was.
Nu wordt door de garage echter gedacht aan een verkleving tussen de drukgroep en de koppeling. Door de manuren wordt dit natuurlijk een erg hoge rekening. Zijn er ook mensen die het bovenste verhaal bekend voorkomt. Ik laat liever eerst een simpele reparatie uitvoeren, dan direct voor de hoofdprijs te gaan.
Reacties worden zeer gewaardeerd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem kan in de koppelingsplaat zelf zitten ..
Gr Stefan
Maar als het met de koppeling te maken heeft, hoe is het dan te verklaren dat het probleem verdwijnt als de motor warm wordt.
15 jaar
Ik vermoed eerder een Slechte temperatuur sensor..
Willem
Willem
De TS zei :
''Als de motor koud is schokt het motorblok behoorlijk, als je optrekt. Het is praktisch niet mogelijk om het gas en de koppeling zo te doseren dat de auto vloeiend optrekt. Als de auto warm wordt verdwijnt het probleem''
Je kan het natuurlijk van 2 kanten bekijken..Of het schokken komt van de koppeling,of de motor bokt,houd in of pruttelt of iets dergelijks wat hij ermee bedoelt.
Gr Stefan
15 jaar
Ik zou het ook het eerste in een sensor zoeken waardoor als er vermogen gevraagd wordt zoals bij het optrekken de zaak geen goed mengsel krijgt, ik zou ook eens naar de bougies kijken.
Als je de koppeling helemaal los hebt bijv in de twee,schokt tie dan ook met gasgeven?.
Ik vermoed dat het de koppeling is.
Dat schokken herken ik wel,met name als de motor koud is.
Als de motor warm is is het weg.
De koppelingsplaat staat als het ware te springen over het vliegwiel met het opkomen.
Ik heb het fenomeen met alle europeanen gehad die ik gereden heb,met de jappen die ik gereden heb heb ik het nooit gehad.
Bij de vw was het op een gegeven moment zo erg dat ik de koppeling heb laten vervangen,na 25.000km was het er weer.
Wat nog weleens hielp,was de koppeling een paar keer flink laten slippen,op de een of andere manier komen er verglaasde plekken op en dat merk je bij de koude start.
Hoe vochtiger het weer,hoe meer last,dus vermoedelijk ook vocht op de plaat of vliegwiel.
In de zomer was het een stuk minder.
15 jaar
heb er eigenlijk alleen last mee gehad bij mijn Kadett 1.6 75pk (koppeling al ruim 220.000km oud), en met meerdere VW's, en de toyota lease bakken op de zaak (welke vanwege alle ellende gauw de lease uit zijn gegaan).
Maar kan inderdaad ook in de koppeling zitten, zeker de kleinere opel motoren hebben hier wel vaker last van.
Als het trillen alleen voordoet tijdens koppelen zal het in de koppeling zitten.
zit is het ook als je je voet al van de koppeling los hebt, dan zal het een sensor storing zijn.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar