Mijn '89 1.3i (c13n) start altijd wat moeizaam. Hij moet diverse keren rond voordat hij aanslaat. En soms weigert hij helemaal, zelfs na lang aandringen. Een flinke tijd wachten of de verdeler kap en rotor oppoetsen wil dan nog wel eens helpen. Vanochtend er dus maar een nieuwe verdelerkap en rotor opgezet maar nogsteeds moet hij een paar keer rond voordat hij aanslaat.
Nu vraag ik me af waar ik het moet zoeken. De bobine? Misschien geeft deze wat magere vonken. Is zo'n sloop bobine wat of zijn die ook af en moet ik een (veul te dure) nieuwe aanschaffen? Of loopt dat niet zo'n vaart met die sloop exemplaren?
Of is de hallsensor(?) wat minder? Dat de nokkenas eerst een paar keer rond moet om vettigheid los te maken ofzo?
Tips en ideeen zijn welkom.
Bart
Geplaatst door Kadett89 (0) , lid sinds 20 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden
hoe zit het met de bougie kabels?
Kadett89 (0), 20 jaar geleden
Goede vraag. Niet echt naar gekeken maar ze zijn er niet af uit. De stekkers vertonen ook geen witte corrosie van binnen. Nog suggesties hoe deze verder te checken? Met een multimeter? En wat voor weerstand verwacht ik dan? Nul?
Groeten,
Bart
Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden
laat de motor eens lopen en spuit de kabels eens nat met een plantenspuit en kijk eens hoe de motor dan loopt...
Kadett89 (0), 20 jaar geleden
Dacht eerst niks te zien maar na goed kijken zag een vonk spoortje van de bobine/verdelerkap kabel overspringen naar een bougiekabel. En halverwege de bougie kabels een poortje naar de klem die deze bijeen houdt.
De stekker van de bobine/verdelerkap kabel zag er van binnen aardig verrot uit. Die dus maar vervangen en eens kijken wat dat doet. Zouden die bougiekabels ook aan vervanging toe zijn dan? En maakt merk/orgineel/type nog veel uit?
Groeten,
Bart
Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden
als er vonken vanuit de kabels komen zijn deze zeker aan vervanging toe.
Kadett89 (0), 20 jaar geleden
Ok, gewoon bij de opel dealer de orginele set halen? Of zijn er betere/goedkopere oplossingen? Ik heb er nu iets van Supression-D ofzo opzitten. Of is beru beter? En wat zet opel er standaard op?
Groeten,
Bart
RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden
Standaard is volgens mij Opel oftewel Bosch.
Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden
klopt...maar ook "brezan" kabels zijn goed....
RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden
Ja maakt eigenlijk niet zoveel uit.