Opel Omega: smurrie oliedop

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: x30xe

een goeiedag ik heb een vraag vandaag ging ik me olie peil nakijken en ik dee toen ook me dop eraf zat er heel erg veel smurrie beetje vies geel

ik heb dat schoongemaakt en 30 min later zat het er weer niet zo veel als eerst maar je ziet het duidelijk zitten

er zit ook altijd veel condens in de trechter van de oliedop....

of heb ik een lekkekoppakking?????

me water is niet leeg mag wel wat bij en ik zie ook geen witte rook uit me uitlaat komen wel gassen !!! en hij loopt als een beest!!!!!!

wat kan het zijn hoop niet dat me koppaking lek is

hij koelt netjes en wordt nooit teheet en aan me peilstok is niks tezien mooi lichte kleur (olie)

of is het door dit slechte koude weer (condens) wordt wel weinig met de auto gereden wel elke dag maar korte stukjes 5 km heen en terug en hij is dan wel netjes warm

of is het slim om even me kleppendeksel eraf tehalen en kijken hoe het er uit zie ?????

gr rick

rick kadett

Geplaatst door rick kadett (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

ga maar eens een flink stuk rijden is het wel weg
en dan eventueel bij de olie verversing
synthetische olie er in heb je er geen last meer van
kan eigenlijk ook geen kwaad is gewoon water

je bent wel bezig met dat ding he

S400 (0), 13 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

het syntethische olie verhaal is onzin ik heb dat getest maakt geen verschil.
Gewoon langere stukken rijden en de smurrie is weg.
Wel even afvegen onder de dop en je koelwater in de agten houden .
Zakt dit niet dan is er niets aan de hand.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

maar die kleur zou je zeggen dat het de koppakking is onder het rijden niks van temerken hij loopt als nieuw

ik ga morgen 160 km rijden moet naar rdam dus als het er dan nog zit dan is het me koppakking of hoeft dat nkiet perse?

S400 (0), 13 jaar geleden

Nee hoor water in olie heeft altijd die kleur is volkomen normaal.
Haal je carter ontluchting maar eens los dan loopt het water er waarschijnlijk gewoon uit.
Zoveel condens zit er in de olie zeker met dit koudere weer.

S400 (0), 13 jaar geleden

Zolang je geen koelwater verliest kan het zowieso je koppakking niets zijn.
Als hij goed loopt en de temp is en blijft goed en je hebt geen koelwaterverlies dan is een koppaking niet aan de orde.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

ik heb 4 weken geleden toen hoge nood was goedkope olie gebruikt

me water staat wel onder het max maar ik hoef hem niet bij tevullen elke dag zie ik het nogh steeds zitten en als je koppaking lek is dan rij je dat wel leeg he in een dag toch????

kleijn (0), 13 jaar geleden

als je naar rotterdam rydt
en je bent terug zal die wel mooi zijn
blyf alleen niet te lang in rotterdam
we hebben hier al allochtonen zat

rick kadett (0), 13 jaar geleden

waar zit me carter ontluchting ???

en als die smurrie daar ook zit ????

S400 (0), 13 jaar geleden

Nou dat echt niethoor je kan kleine beetjes verliezen zonder dat je het merkt.
Vul bij met koude motor tot max en zet een streepje dan zie je snelgenoeg of het zakt.
Als het bijv 2 mm zakt dan zie je dat niet op het blote oog.
Als het een klein scheurtje is rijdt je het expansievat echt niet zomaar leeg.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

en als hij zakt is het foute boel ???? of mag hij ietsjes zakken ????

rick kadett (0), 13 jaar geleden

als hij nou lek is met dit verhaal heb ik dan een scheurtje in me kop ?? of de pakking ???

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=rick kadett]waar zit me carter ontluchting ???

en als die smurrie daar ook zit ????[/quote]
als die smurrie daar ook zit is er niets aan de hand.
Kwestie van schoonmaken en gewoon verder rijden.
ik weet niet hoe de carter ontluchting zit bij deze blokken maar er zal ongetwijfeld ergens een slang op het kleppendeksel zitten die de carterdruk afvoert.
of misschien op een andere plek dat weet ik niet bij dit blok.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

ik ga wel even kijken nu

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=rick kadett]als hij nou lek is met dit verhaal heb ik dan een scheurtje in me kop ?? of de pakking ???[/quote]
dat weet je pas als je hem demonteerd ;-)
Maar we lopen nu wel erg op de zaken vooruit ga eerst maar gewoon eens even rijden met die auto zou ik zeggen.
Voorlopig ben ik nog niet ongerust.

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=rick kadett]en als hij zakt is het foute boel ???? of mag hij ietsjes zakken ????[/quote]
Mag niet zakkken tenzij je recent het koelsysteem nog open hebt gehad thermostaat vervangen of zo.
dan kan er nog wat lucht inzitten maar normaal gesproken is het een gesloten systeem onder druk waaruit geen koelvloeistof kan of mag verdwijnen.

kleijn (0), 13 jaar geleden

ga nu eerst maar eens naar rotterdam
als je pakking verrot is kun je het er altyd nog over hebben
dat word dan net zo duur als de auto waard is[url=http://img4.imageshack.us/i/klusser.jpg/][img]http://img4.imageshack.us/img4/5190/klus...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

S400 (0), 13 jaar geleden

Ik toevallig vandaag mij carter ontluchting weer een schoongemaakt het water liep er uit.
Veel kleine ritjes is vaak schoonmaken.
Als hets traks weer warmer wordt is het probleem weer voorbij.
Je moet wel regelmatig 1 keer of 15.000 km per jaar je olie verversen als je merendeel kortere ritten maakt.
En dan de goede voorgeschreven olie gebruiken dus geen olie van de aldi zou ik zeggen.

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=kleijn]ga nu eerst maar eens naar rotterdam
als je pakking verrot is kun je het er altyd nog over hebben
dat word dan net zo duur als de auto waard is[url=http://img4.imageshack.us/i/klusser.jpg/][url]http://img4.imageshack.us/img4/5190/klus...[/url][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url][/quote]
Mijn idee zal zon vaart wel niet lopen.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

nou ik heb het net allemaal schoongemaakt en weer een stuk gereden en nu ziet het er wel zo uit zoals het hoort egt vaag :S maar wel blij


ik had het al schoongemaakt en ik ging me vriendin naar der werk brengen en ik kom terug zat het er weer nu heb ik het weer schoon gemaakt en nu was het wel schoon hoekomt het dat het net weer terug was komt het omdat toen de auto nog niety op temperatuur was??


gr

S400 (0), 13 jaar geleden

gezien het tijdsbestek dat je dit gedaan hebt is het onmogelijk dat je 3.0 v6 op temperatuur is gekomen laat staan de olie.
dat je smurie nu weg is logisch maar dat komt omdat je het schoongemaakt hebt.
er zit nog steeds water in de olie natuurlijk en het zal terug blijven komen zolang je korte ritten rijdt.
maar ik denk dat het nu wel duidelijk is hoe het werkt toch?
ga eerst maar eens lange ritten maken 50 km en meer achtereen dan komt de olie ook eens op temperatuur.
Maar als je daarna weer kleine ritjes gaat maken komt het ook weer terug dat is nu eenmaal zo.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

de auto was nog warm en olie ook ik had net me meisie weg gebracht naar haar werk dat was 30 min rijden bij elkaar wel STADVBERKEER EN 60 ZONE dus nu heb ik het schoongemaakt en weer een stukje gereden en nu zie je dat er olie aan de dop hangt

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij de 6 pitters in de omega zit een verleng stuk op de oliedop, die zitten al heel snel vol met sludge.

Willem

rick kadett (0), 13 jaar geleden

hoi willem nou ik heb vandaag 280km gereden en hij was nogsteeds mooi schoon ook vanochtend alles gecheckt en me water is perfect

en kachel is lekkerwarm

toch heb ik het gevoel dat ik soms koelwater ruik onder de motorkap!!!

ik lees vaaak dat een warmtewisselaar ook slecht zijn bij deze type motoren kan ik dat zelf nakijken en maken ????

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

De warmte wisselaar kun je niet zo controleren. Je kunt een test laten doen bij een garage.

De carter ontluchting zit aan de bestuurderskant achter de cilinderkop.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
Carter ontluchting zit nergens op de klepdeksels aangesloten.

Koelwater ruiken duidt op een lek. Kan zijn dat er een slang is met een haarscheurtje in. Of je driewegklep lekt een beetje.
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]

gr Jack

Gr Jack

rick kadett (0), 13 jaar geleden

hey toch nog bedankt voor de reactie maar de auto is verkocht

was niet de bedoeling maar heb er goed geld voorgekregen :)

bedankt voor alles

kleijn (0), 13 jaar geleden

met garantie >????[url=http://img717.imageshack.us/i/lachenv.gi...][img]http://img717.imageshack.us/img717/4268/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

rick kadett (0), 13 jaar geleden

ja tot aan de deur hahahahahah

me meisie wou graag een honda crx dus die hebben we gekocht

alleen het dakraampje is lelijk (roest)

kan je dat trouwens los halen van de rails vindt het een gedoe als ik alles er uit moet halen en als dat kan waar moet ik beginnen ??

gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.