close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra G 1999: solenoide klep

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dtL

Hello guys:

Heb al heel veel gepost mbt mijn foutcode P0400 en EGR.
Zoals overal staat:

Vervangen: solenoide klep, vacuümpomp,wervelklep,laaddruksensor, LMM, etc...

Klacht: VOORHEEN: P0400 en inhouden/noodloop; NA vervanging vacuümpomp kwam de melding vrijwel niet meer of pas na veel langere tijd.

Toen de solenoide klep werd vervangen is het denk ik mis gegaan.

Bij de accu zitten twee solenoide kleppen, zie foto:

Omdat we het vermoeden hadden dat deze het konden zijn is één ervan (de achterste) vervangen.
Sindsdien houdt de auto licht in en rookt ie veel meer.
Tussendoor hebben we de stekkertjes (Niet de slangetjes) die naar de solenoide kleppen lopen even geswitched.
Resume: De originele stekker voor de achterste klep hebben we op de voorste aangesloten en andersom.

Hierna zijn er heel veel dingen vervangen (wervelklep etc) maar de klacht van het roken/inhouden bleef aan.


Waar kom ik zojuist achter?

Ik bedacht me opeens dat we toendertijd de stekkertjes van de solenoide kleppen hadden verwisseld, dus ik dacht "Laat ik ze weer aansluiten zoals ze horen". Gevolg:

De auto gaat na enkele sec direct in noodloop en houdt enorm in.

Lijkt mij dat één (of beide) van de solenoide kleppen dus defect is.

Klopt deze beredenatie? Wat denken jullie? Ben ondertussen flink wat geld lichter en heb het idee dat dit het dus is.

2e vraag:

Wat doen die 2 solenoide kleppen precies? Waarom zijn er twee?
Hoe kan het dat als je de ene (die vooraan zit) aansluit op het ene stekkertje de auto redelijk rijdt (licht inhoudt en rookt) en als je hem op de originele stekker aansluit helemaal niet wil rijden?

Doordat ie nu wel kan rijden vraag ik me af wat dat eventuele kapotte solenoide klepje voor gevolgen kan hebben, lijkt mij dat ie dan voor iets anders gebruikt wordt.

Alvast bedankt Opel-kenners, heb echt advies nodig want ik ben door m`n centen heen :(

Geplaatst door

jospen (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

NB:

Als jullie deze stekkers switchen, reageert ie dan ook zo?
Als ik de stekkertjes lostrek (maakt niet uit van welke) gaat ie meteen op noodloop

jospen 0

17 jaar

Voorste voor bediening wervelkleppen en achterste voor EGR Als je kortstondig veel gas geeft, dan moet je de bediening van de wervelklepen zien bewegen. Deze gaan open bij vollast. Deze kun je dus niet zomaar verwisselen. Controleer de mechanische werking van de EGR met een vacuumpomp, demonteer hiervoor de turboslang en kijk of de klep werkelijk opengaat. Als de EGR niet goed werkt krijg je een foutcode P0400. Dit is een terugkoppeling van de LMM. Als de LMM bijv. 10 meet en de EGR gaat in werking volgens de ECU, dan zou de LMM bijv maar 8 moeten meten. Gebeurd er mechanisch niets, dan blijft de LMM gewoon 10 meten en komt er een foutcode op.

Ok, thanx voor je antwoord!

Moet het ff doorgeven aan de garage, want zelf heb ik de kennis en de middelen niet.
Er zit al een nieuwe LMM in.

Maar even qua theorie:

Zal het aannemelijk kunnen zijn dat één van deze solenoide kleppen de geest heeft gegeven?
Dit in combinatie met de klacht van het inhouden en het overmatig roken.

Ik rijd nu dus (geloof ik) continu met deze stekkers omgekeerd. Bij omkeren van deze stekkers krijg ik na enkele sec een MM-lampje. Ook als ik de stekkertjes losmaak gaat direct het MM-lampje aan.
Heb de contactjes ingespoten met contactspray, maar tevergeefs.

De wervelklep die je noemde is splinternieuw. Stond op de rekening als "Manifold". Eén van de klepjes erin was krom en de boel zat helemaal vol met roet. Toen is meteen de laaddruksensor (?) vervangen en is ook de cilinderkop gereinigd.

Nog even over die solenoide kleppen:

Zijn die twee solenoide kleppen identiek aan elkaar?
Dan leen ik ff een nieuwe als test.

Hoop zo dat dit de oorzaak is, dan zijn al die andere zaken die al vervangen zijn wellicht overbodig, of in ieder geval ter voorkoming van volgende problemen.

Alvast bedankt!

jospen 0

17 jaar

Volgens mij zijn ze het zelfde. Controleer ook de vacuumslangen vanaf de vacuumpomp en ook bij de aansturingsklep van de turbo(rechtse kant bij luchtfilter) Deze slijten ook wel eens door. Dus goed controleren anders krijg je geen vacuum op de aansturingskleppen. Turboslang bij inlaatspruitstuk scheuren ook aan de onderkant. Dit kan je zelf ook controleren.

De solenoides zijn gelijk aan elkaar.
Eerst deze doormeten/controleren, volgens mij ongeveer 6 ohm.


Fout P0400 EGR (normaal wel)

Maar P0400 bij Opel diesels toch heel vaak iets met :
Alles wat ook maar het vacuum en/of inlaatlucht hoeveelheid heeft uit te staan.
Heel veel dus.

Een verstopte uitlaat heb ik eens gezien met deze code.
Maar ook een nieuwe(imitatie?) LMM zou dit nog kunnen veroorzaken.
Het komt heel precies.

Wat Arjan zegt"Dit is een terugkoppeling van de LMM" daar zit soms het probleem.
Op het moment dat de EGR open gaat veranderd de LMM waarde ook.
Zodra de ECU ziet dat er iets niet klopt met de "in de fabriek geleerde LMM waardes tov de condities"
Dan zet ie P0400.

Dus heel goed vacuum/opening EGR/en LMM waardes controleren.

Ook kan je soms de EGR opening softwarematig iets aanpassen bv 10% meer of minder.
Zodat de ECU het wel weer normaal vind.
Een motor met flink wat KMs heeft gewoonweg vaak net een iets ander vacuum of LMM waarde.


Heb je hem al weer uitgelezen.(mischien nu een andere fout)?
Wanneer zet hij de fout nu precies(stationair,constante snelheid,optrekken,afremmen,warm,koud)?
Dit is heel belangrijk voor een goede diagnose met deze fout code!

Wel eerst zeker weten dat alles goed werkt (en goed is aangesloten natuurlijk)!.

Oiram

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Heb voor de zekerheid weer de LMM vervangen, resultaat:

De auto rijdt als een zonnetje :)
EINDELIJK!

Ben er van overtuigd dat die wervelklep niet voor niets is vervangen daar begonnen immers de problemen mee.
Maar het inhouden en roken, wat veel later ontstond, was wel degelijk veroorzaakt door de LMM.
Waarschijnlijk was de vacuümpomp vervangen niet nodig, en dus de solenoideklep ook niet....

Maar ja, dat weet je nooit van tevoren :)

jospen 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.