Klacht: klant stopt even bv. voor 'n kruising, geeft gas om weer weg te rijden, maar de auto blijft staan. Nadat het stationair toerental weer is bereikt schakelt de bak wel in 1 en is er niets meer aan de hand en schakelt gewoon op naar 2 en 3. Ook na 'n koude nacht heeft de bak vaak eerst moeite om optijd door te schakelen en blijft dan hangen in 1 om dan na 'n 100 tot 200 meter wel door te schakelen. Oliepeil is ok. Wie is hier goed in thuis?
Geplaatst door Averdonk (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
16 Reacties
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Weet nog wel van jaren terug dat het wel vaker voorkwam,wij demonteerden dan het kleppenhuis en alle plunjers ,alles goed schoonmaken en het was verholpen.
Is de olie nog mooi rood van kleur?
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Ja, olie is goed van kleur en ruikt ook niet "verbrand'. Met de achteruit is niets aan de hand. Eerlijk gezegd liep ik al met de zelfde gedachte rond, maar 2 weten er altijd meer dan 1. Bedankt alvast.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Met monteren het kleppenhuis gelijkmatig vast zetten en op het juiste aanhaalmoment (dacht 2.5kg/m) maar weet dat niet helemaal zeker.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Weet je misschien nog of het oliezeef wel eens vervangen werd?
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Dat deden we nooit, ik weet ook niet of daar een vervangingstermijn voor stond.
Zou hem lekker uitspoelen is misschien wel eens nodig na al die jaren.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Ok. Bij tijd en gelegenheid zal ik het eens doen. Er is geen haast mee. Auto wordt hobbymatig gebruikt. Kende het probleem wel van de D- en E-Kadett maar niet van de C-Kadett. Het zijn, voor zover ik weet, toch vrij probleemloze bakken.
Groeten.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Inderdaad weinig problemen met deze automaat,leuk om zo'n kadett in onderhoud te hebben.
Ik tref ze bijna niet aan tijdens mijn werk want pech krijgen ze bijna nooit.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Tja, goeie ouwe tijd.........Niks ecu, lambdasonde, egr enz..
roykejanssen (0), 18 jaar geleden
hihi, en bij zo'n C1.2 kun je gewoon in de motorruimte gaan staan om te sleutelen. Plaats genoeg
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Vandaag het kleppenhuis er uit gehad en schoongemaakt. Er zat toch nog wel het een en ander aan grijze slurrie in de kanalen. Aangezien de papieren pakkingen vast bleven zitten aan het kleppenhuis en ik geen nieuwe had, durfde ik het huis niet verder los te halen. Deze dus 'n paar uur laten weken in motorreiniger en uitgespoeld. Daarna uitgespoeld in 'n bak met benzine, uit laten lekken en droog geblazen. Meteen het zeef schoongemaakt ( zag er redelijk schoon uit ) en de boel weer gemonteerd. Het probleem lijkt voor als nog opgelost, want hij is nog niet weer blijven staan en het doorschakelen naar 2 en 3 lijkt ook iets minder schokkerig te gaan. We wachten af.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Dat schokkerig overschakelen naar 2 en 3 is misschien te verhelpen door de rembanden opnieuw af te stellen.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Zou best kunnen. Nou zit ik wel in het vak, maar automaatbakken is geen dagelijks werk voor me. Kan dit aan de buitenkant van de bak of moet het carter er (weer) onderuit? Denk zelf het laatste. Ik heb geen werkplaatshandboek.
Er zit ook verschil in de manier van inschakelen van de achteruit en de 1e. In de achteruit "zakt" de versnelling mooi in terwijl de 1e toch meer met 'n schok gaat. Dus rembanden zou goed kunnen.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Inderdaad Averdonk het laatste helaas moet het carter er even onderuit.
Ik moet even heel diep gaan nadenken hoe de afstelling precies ging,het was voor mij ook geen dagelijks werk.
Inmiddels werk ik al 18 jaar niet meer in de garage.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Ga rustig je gang. Tijd zat. Ik ga intussen toch eens kijken of ik nog ergens 'n wp-boek op de kop kan tikken. Maar als je het nog te binnen schiet, laat het even weten. Bedankt alvast.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Averdonk,
Het heeft even geduurd maar hier is het dan eindelijk.
De rembanden stel je af door de contramoer los te draaien en dan de stel bout in te draaien tot deze niet verder kan(handvast) dan een halve slag terug en de contramoer weer vast zetten.
Let er wel op bij het vast zetten dat de afstelling niet verloopt.
Hans
Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden
Dank je. Hij schakelt de laatste tijd goed. Af en toe met 'n schok, maar niet hinderlijk. Mocht het anders worden, kan het nog.
Groeten.