Goedenavond.
Ik heb al vele berichten gelezen maar ben nog niet tot de oplossing van mijn probleem gekomen.
De accu van mijn Kadett 1.3S uit 1986 raakt steeds leeg. Ik de dynamo doorgemeten (ruim 14V), de accu doorgemeten (12,5V) en de massakabels vervangen. Toch gaat na enkele kilometers het acculampje branden, steeds feller. Tot de accu op een gegeven moment weer leeg is.
Ik hoop dat iemand weet wat ik hieraan zou kunnen doen. Het lijkt mij iets 'simpels', maar ik zou niet weten wat.
Groetjes,
Brian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch dynamo stuk.
Zet ens en voltmeter in de auto en houd deze tijdens rijden in de gaten, het kan zijn dat als de dynamo warm word er kortsluitng in de diode plaat ontstaat waardoor de accu wordt leg getrokken.
Willem
Oke, maar hoe kan ik dat dan doen? Kan ik gewoon twee draden trekken vanaf mijn dynamo naar binnen en dan zo de voltmeter er op aansluiten? Onder de motorkap is het een beetje moeilijk aflezen tijdens het rijden. ;)
Groetjes,
Brian
Is het een bosch of een delco dynamo? Bij een bosch kun je zo de regelaar vervangen ik denk dat de koolborstels versleten zijn.
De regelaar (bosch) zit achter op de dynamo zwart kastje met twee boutjes vast geschroefd.
Hans
Ik heb geen idee wie de fabrikant van de dynamo is. Ik kan me daarentegen geen zwart kastje achter op de dynamo herinneren(ik ben nog op mijn werk, dus kan het niet controleren), dus dan zou ik zeggen dat het een delco is.
Maar is het nu mogelijk om twee lange draden vanaf de dynamo te trekken en dan van achter het stuur de voltmeter op de draden te zetten? Of krijg ik dan verkeerde meetresultaten?
Groetjes,
Brian
Dat kan wel maar heeft niet zo veel zin denk ik na verloop van tijd laad de dynamo niet goed meer bij dat is wel duidelijk.
Het zal wel een Delco dynamo zijn daar kun je ook de koolboorstels wel van vernieuwen maar dan moet de dynamo even uit elkaar gehaald worden.
Hans
Je kunt eens kijken naar de bruine massadraad die aan de V-snaar spanner vast zit.
Als deze aan de verkeerde bout vastzit, maakt deze geen goede massa, omdat de dynamo in rubbers opgehangen is.
Ik heb via de motorkap en de voordeur de draden buitenom geleid zodat ik mijn voltage in de auto kon aflezen toen ik problemen had, en daaruit bleek als de dynamo warm werd, hij stroom ging wegtrekken ipv opleveren.
Willem
Bedankt Willem e.a.!
Het was inderdaad de dynamo. Nadat ik deze vervangen had rijdt de auto weer als vanouds. En ik weet nu waar ik moet zijn bij problemen met de automobiel. :)
Iedereen bedankt voor de reacties!
Brian.
Geen dank, en mooi dat t opgelost is.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar