Wie kan mij uitleggen hoe ik dit kan verhelpen. De deur rammelt en als ik wrik voel ik een duidelijke speling van ongeveer 1,5 mm. Ik hoop een of andere scharnier pen, maar weet niet hoe het zit en of het moeilijk is dit te fixen.
Graag jullie advies!
Groet,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klinkt meer als speling door slijtage in je deurpen en slot
Meestal is het inderdaad de scharnierpen die versleten is, deze is bij een Opel redelijk makkelijk te vervangen, let op, ze moeten wel allebei naar binnen toe eruit. Er is een speciale slagtrekker voor, maar het kan eventueel ook zonder. Soms zit er te veel speling op, dan moet je ook de scharnieren opboren naar een overmaat met een boor 8,1 of 8,2, dan kan je de standaard scharnierpennen nog gebruiken.
Succes, Nico
Het laatste begrijp ik niet helemaal. Ik heb de pennen inmiddels in huis en ga het dus proberen. Wanneer je de scharnieren gaat opboren zijn de standaardpennen toch helemaal te dun? Bij de dealer zeiden ze dat alleen de pennen slijten omdat deze slechts van aluminium zijn.....
Kan ik de pennen er met een deuvel uittikken, of moet dit anders. Zo'n trekker heb ik niet. Graag nog eenmaal jullie deskundige advies...
Groetjes,
Jeroen
17 jaar
In principe kan dat wel maar het zal lastig worden omdat je er niet recht boven- en onder kunt komen. Laat het anders even bij 'n garage doen. Het is 'n klein werk van 5 - 10 minuten. Zijn de kosten niet.
Gr.
Nou, de dealer rekent 51,00 euro per deur. Die pennen kosten 0,64 cent per stuk. Da's toch een reden om het zelf te proberen toch?
Gaan die krengen er dan zo moeilijk uit?
17 jaar
51,- Euro per deur ?? Zeker met gouden pennen er in zeker? Tsjonge, ik wou dat ik er hele dagen werk mee had voor dat geld........Dat noem ik nou "grof geld ' vragen, niet "verdienen". Daar maak je geen vrienden mee, en ook geen klanten.
Maar er zijn meer garages dan die dealer.........Niet dan ?
Gr.
Behalve het "motorische" doe ik i.p. alles zelf aan mijn auto. Dit leek mij dus geen klus waar ik nou perse voor naar de garage zou moeten en zeker niet voor zo veel geld (MH Hoofddorp). Ik ben dus met name geinteresseerd in praktische tips en adviezen om het zelf te fixen. Er zal toch wel iemand zijn die hier ervaring mee heeft? Het lijkt mij sterk dat ik de enige ben met een Opel Astra met versleten deurpennen (slechts 136.000 km).
Bij voorbaat mijn dank en groet,
Jeroen
17 jaar
bij een automaterialenzaak kun je meestal wel een paar scharnierpenverwijderaars kopen, die losse dingen kosten niet zoveel, je gebruikt ze in principe bij een scharnierpenverwijderaar, maar je kunt ze ook met een hamer en een waterpomptang wel loskrijgen (ik weet het, je moet gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is, maar soms moet je iets). Dat overmaat boren moet je ook alleen doen als de speling niet weg is met nieuwe pennen. Door een boor 8,1 of 8,2 te gebruiken zetten de originele pennen nog genoeg uit dat ze nog klemmen, groter kan inderdaad niet. Vraag voor de scharnierpenuitdrijvers wel de goede maat, 8 mm.. Succes, Nico.
onze corsa had het zelfde probleem ... en ik heb het wel zelf gedaan ... inplaats van naar de dealer te gaan ben ik naar lasolec gegaan om een pen verwijderaar ... de prijs viel me mee ....
en als er nou weer eens een deur of pen vervangen moet worden heb ik de oplossing in huis
suc 6
17 jaar
Brezan heeft die verwijderaar ook wel, vermoed ik.
Succes.
Allemaal enorm bedankt tot zo ver, maar...........
Ik ben bij Brezan geweest en daar hebben ze een set penuitdrijvers, maar dat zijn zeg maar de gewone ronde stalen deuvels (2-4-6-8 mm) . Ik krijg de indruk dat jullie het over een soort apparaatje hebben, of bedoelen jullie hetzelfde? Bij Brezan wisten ze ook niet wat het anders zou kunnen zijn.
Ik hoor het graag nog even van jullie
Alvast bedankt en geroet,
Jeroen
17 jaar
Wat je moet hebben is het volgende: Het is 'n stift van ongeveer 8-9 cm. lang, +/- 4 mm dik met aan 1 zijde 'n rond (!) moertje er aan en aan de andere zijde 'n dikke kop van +/- 10-12 mm dik. De stift ( zonder moer )druk je dan door de pen heen en dan draai je dat ronde moertje er weer op. Het is dan de bedoeling dat je dan met 'n soort "vork" op de dikke kop slaat en zo de pen er uit haalt.
Gr.
ik heb jou een e- mail gestuurd met een foto van het apparaat !!!!!
ik hoop dat het daarmee duidelijk is
17 jaar
Ik ga straks even mijn mailbox checken (thuis). Het wordt nu eindelijk duidelijk wat voor apparaatje het zou moeten zijn. Ik ga morgen even naar een andere automaterialenzaak in Haarlem. Ik denk dat ze het daar wel hebben! Alvast ontzettend bedankt allemaal!!!!!
Groet,
Jeroen
17 jaar
Je kunt ook gewoon het bovenste dopje verwijderen en dan vol laten met olie en het dopje er weer op dan is het gerammel ook weg
dit doen we bij iedere onderhoudsbeurt
want de speling die je noemt is minimaal
prof
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar