Opel Corsa: Speling/zoemend geluid achterwiellager, zelf vervangen?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2i

Beste mensen,

Wij hebben een Corsa 1.2i uit 91'

Nu viel het mij op dat er tijdens het rijden, achter een zoemend geluid aanwezig was, dat steeds luider werd na verloop van tijd.

Nu dacht ik aan de wiellagers, wat ook bleek te kloppen.
Achter aan de bij-rijderkant kan ik wat speling voelen van enkele mm's, het andere achterwiel heeft geen speling.

Nu is mijn vraag of ik dat wiellager nog kan afstellen of zit ik aan nieuwe wiellagers?
Zo ja,is dit redelijk eenvoudig zélf te doen bij een Corsa of zitten deze geperst.

Hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn aan materiaal en/of eventueel arbeidsloon?

Alvast bedankt voor het lezen!

Altijdwat

Geplaatst door Altijdwat (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jethro (0), 16 jaar geleden

Dat word dus een nieuw lager.
En als je geen sleutel-ervaring hebt,kun je het beter laten doen.
Zo,n lagerset kost bruto €58,- en exclusief werkloon.
Zoek ff een onafhankelijke autobedrijf op,zo`n lagersetje zit er binnen 25 min in.

Altijdwat (0), 16 jaar geleden

Bedankt Jethro voor je reactie.

Ik heb wel wat sleutelervaring, maar b.v. geen pers om de lagers eruit te persen.
Wel momentsleutels mocht dat nodig zijn.

Moet ik dat setje zien als zijnde voor de 2 achterwielen, of 1 setje per achterwiel?
Het lijkt me verstandig i.v.b.m. gelijkmatige slijtage beiden te vervangen..

gpekaar (0), 16 jaar geleden

nee een setje zijn namelijk 2 coniese lagertjes het binnen lager wat groter als het buitenlager dus voor 1 wiel, Ik zou niet allebei de wielen klakkeloos vervangen je kan er namelijk niks van zeggen het ene lager hoor je bv bij 50000km terwijl je het andere pas bij bv 350000km hoort, een pers is wel makkelijk maar ik heb er al genoeg vernieuwd zonder pers met een blokje hout tik je ze zo op hun plaats maar beetje technies inzicht natuurlijk wel vereisd, en de oude eruit halen is kinderspel.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je het wiel al opgekrikt en met de hand rondgedraaid? Straks zit het alleen in gecupte banden en zit je voor niks het lager te doen.

Altijdwat (0), 16 jaar geleden

Daar was ik weer...

Ik ben gisteren even bezig geweest en hier mijn bevindingen en nieuwe vragen..

Ik heb de speling uit de beide wielen kunnen krijgen, maar het geluid bleek nadien niet verdwenen.

Ik heb de auto opgekrikt, moer met splitpen eruit, wiel eraf, (naald) lager eruit, schoongemaakt, nieuw vet erin.
De as-moer volgens een Engelse Haynes manual met 25Nm vastgezet, daarna ietsje losser zodat de splitpen weer past.
Het wiel liep soepel en leek geen speling te hebben.

Wel leek het toen ik de auto weer op zijn bandjes had gezet en ik tegen de wielen duwde dat er iets van minimale speling was, maar dat dit niet echt vanuit de wielen kwam.. (?)

Daarna testritje gemaakt, maar het geluid was er nog steeds.
Na-stellen heeft dus (zo te merken) geen zin, maar ik wilde het in iedergeval even proberen.

Nu blijft er het volgende over , gewoon nieuwe lagers, maar hoe kom ik erachter welke kant nu de boosdoender is (mocht het 1 kant zijn zoals "gpekaar" al opperde)

gpekaar (0), 16 jaar geleden

Dit had ik je vooruit kunnen vertellen want het geluid is namelijk putting in het betreffende lager en dat blijf je altijd horen, en de speling die je voelt is puur verticaal en komt omdat de belasting alleen hoofdzakelijk van onderen komt, gewicht van de auto, en dat houd in als je het lager afstelt dat je horizontaal niks voelt en verticaal wel een beetje speling voelt, en dat mag is niet erg, wat je nu het beste kunt doen is de wagen achterzijde opkrikken en beurtelings aan de wielen draaien en dan goed luisteren dan zal je horen dat het ene lager iets meer geluid maakt dan het andere en begin die maar eens te vernieuwen, kost niet veel enkele tientjes.

Succes Gerard

kleijn (0), 16 jaar geleden

gewoon een opmerking moeten de loopringen war de lagers in draaien ook niet vervangen worden want die kunnen natuurlijk ook ingelopen zijn groejes willem

gpekaar (0), 16 jaar geleden

Ja willem maar met lager bedoel ik natuurlijk geen half lager, want die loopring die jij bedoeld is gewoon de buiten schaal van het lager wat in de remtrommel geperst zit, en uiteraard ga ik er van uit het hele lager vernieuwen.

kleijn (0), 16 jaar geleden

ja oke dat bedoel ik maar die moet je er van binnen uit tikken vanaf de andere kant ik deed doe dat met een pen en dan kun je de oude ringen gebruiken om er de nieuwe weer mee in te slaan heb je gelijk de goede maat veel succes altijd leuk een beetje klussen aan je auto

gpekaar (0), 16 jaar geleden

Ja oke Willem en als je dan vanaf de andere kant kijkt, eerst vet weg, dan zie je 3 uitsparingen geef je daar om de beurt een tik met bv een doorslag dan liggen ze der zo uit, wij begrijpen elkaar en zeker leuk beetje zelf klussen .

kleijn (0), 16 jaar geleden

oke dan begrijpen we elkaar ben nu wat ouder maar vond het altijd prachtig trouwen op marktplaat kun je dat tis 2000 voor opel kopen iets van 7euro is harstikke makkelijk heb ik ook gewoon uit nieuwsgierig heid staan alle modellem op ik kan het je ook op sturen heb het nu op de pc staan

gpekaar (0), 16 jaar geleden

ja is goed Willem stuur maar , maar moet zeggen hier bij de groothandel automaterialen kosten die dingetjes ook niet veel en dan nog bv 40% korting en word nog bezorgd ook 3a4 keer per dag.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dus als het opgekrikte wiel ronddraaid heb je dan lagergeluid? Je praat alleen over opnieuw invetten.

Altijdwat (0), 16 jaar geleden

Als 1e bedankt voor alle reacties

update:

Gisteren beide achterwielen van de grond af op aanraden van "gpekaar".

Toen de asmoeren die volgens het boekje met 25Nm moesten worden vastgezet, voor alle (on)zekerheid nog 'n slagje losser gezet, zodat de achterliggende ring met een schroevendraaier iets bewogen kon worden.

Daarna geprobeerd te localiseren welk lager het moest zijn.

Dit was niet echt met volle zekerheid te zeggen, omdat ze beiden geen erg abnormaal geluid gaven tijdens het ronddraaien van het wiel.

Het achterwiel aan de passagierskant liep misschien heel iets minder soepel dan de andere kant, maar maakte geen abnormaal geluid.

Het achterwiel aan de bestuurderskant liep echt als gesmeerde boter maar als je érg goed luisterde leek het of daar het licht zingende geluid vandaan kwam, je moest écht je oor er zowat op leggen om het te horen.
Zou je dit geluid 100X versterken dan komt dat aardig overeen met het zingende geluid wat ik hoor als ik harder dan 60Km. rij....

Eigenlijk zou je denken dat het lager van het wiel aan de bestuurderskant, dat het meest soepel loopt,
goed zou moeten zijn.
Maar of je hier vanuit kan gaan in dit geval.
Ik verdenk op dit moment het lager aan de bestuurderskant.

Het viel mij wel op dat de splitpen aan de passagierskant eerder los moest zijn geweest, want die zag er niet "strak " uit. (eerder een lager vervangen?)

De splitpen aan de bestuurderskant zag er uit alsof die er niet eerder uit was geweest, dus als nieuw.
(nooit vervangen, of juist pás vervangen?)

Met bochten maken merk ik overigens geen verschil in geluid, wat niet schrapend of ratelend is, meer zoemend dus (sterk bandengeluid achtig).

Nu zit ik met het volgende, ik heb pas na het weekeind tijd om ermee verder te gaan, maar moet in het weekeind nog een afstand van 225 Km. rijden.

Kan ik dit nog doen of word ik dan onderweg ingehaald door een van mijn achterwielen?

p.s.
Nieuw lagersetje kost ongeveer 46 euro inc. btw.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wissel de wielen eens van voor naar achter. Het begint toch op bandengeluid te lijken.
Als je met je hand over het bandenprofiel'strijkt' voel je dan overal kammetjes?

Altijdwat (0), 16 jaar geleden

Ik heb niet gevoeld met m'n handen over het loopvlak, maar zo op het gezicht zag het er onbeschadigd uit...

gpekaar (0), 16 jaar geleden

So weer eff bij lezen

Marcel ik heb begrepen dat het moeite kost om vast te stellen welk lager het is ,dat betekent dat je rustig kan rijden, heb er wel 50000km zien doorrijden met een lager geluidje, een geluidje betekend niet per definitie dat het lager kapot is maar meestal is het gewoon putting die het geluid veroorzaken en voor APK betekent dat altijd afkeur en in principe dus wel vernieuwen maar je kan rustig nog een weekje rijden bv.

Groetjes Gerard

jethro (0), 16 jaar geleden

Wat een wiellager wel niet ter weeg brengt ;-)
Wat je ook nog kunt doen is; ff laten controleren door een vakman,weet je gelijk waar je aan toe bent.
Die kijkt in koude staat en na een proefrit ( warm )wat voor sound ze geven.
Bij die proefrit zou jij mee kunnen gaan om te luisteren ( op de achterbank ) welke het is.
Wel in het midden zitten.

Tip:Wanneer je het wiel draait ff je hand op de spiraalveer leggen,voel je dan trillingen?

jethro (0), 16 jaar geleden

Zaterdag is vaak ook een sleuteldag.
Is er nog nieuws over het lager??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.