close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Combo: Startmotor Combo b alweer kapot

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Ik heb sinds kort weer een combo b 1.7 diesel uit 2000, maar ik ben nu in een week tijd bezig aan mijn derde startmotor.
Die bij de auto zat die werd steeds slechter totdat die stuk ging, de 2e was een 2e hands die na een keer starten het niet meer deed.
Toen heb ik meteen een andere laten monteren die het wel goed deed maar na 5 dagen goed starten doet die het van het een op andere moment ook niet meer.
Ik hoor wel de klik uit de voetenruimte rechts nog komen, bij aandraaien contact, maar de startmotor draait helemaal niet meer.
iemand een idee?

Geplaatst door

alex16v (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer eens de massa strip van chassis naar motorblok....accu is wel goed vol?

Hans4040 1240
badge vip badge

10 jaar

Accu leeg ?

P.Rutser 0

10 jaar

De accu is goed die is 12.53 volt en hij laadt ook goed bij met 14.4 volt geloof ik.
Ik heb al geprobeerd om een startkabel van de min pool van de accu naar het blok te trekken, dat hielp ook niet.
Ook de min aan het chassis loopt goed.
Kan het misschien iets met een startblokkering te maken hebben? die hebben alle combo's na 95 toch?

alex16v 0

10 jaar

Van een lege accu, gaat niet tot 2x toe de startmotor stuk.

Gaat de startmotor niet rond, of pakt deze het vliegwiel niet?? (tand van de starterkrans afgebroken?).

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

De startmotor gaat niet rond, toen ik van de week deze liet plaatsen zei de monteur dat de krans nog goed was. Tandwielen op startmotor waren ook ok.

alex16v 0

10 jaar

Ik lees alleen tweede hands en andere dan weet je natuurlijk niet of ze wel echt goed zijn ik zou er een laten reviseren of een nieuwe monteren lijkt mij een startmotor probleem, alleen een klik geeft al aan dat er iets met de borstels zou kunnen zijn.
succes frans

franstops 0

10 jaar

Frans....enig idee hoeveel een startmotor aan ampere`s trekt..?
Alleen een klik kan ook duiden op een lege accu.
Koolborstels maken contact of ze maken geen contact en bij een auto van 2000 zijn de borstels nog niet versleten.

Hans4040 1240
badge vip badge

10 jaar

Mijn accu is goed, lichten zijn fel alles doet het gewoon. Het lijkt gewoon alsof de auto elke startmotor sloopt die erin komt.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en op een engelse site wordt gezegd dat je de startmotor tegelijk met een contactslot kastje moet vervangen(ignition switch)
Als de ignition switch dus niet goed is blijft die je startmotor slopen (en mogelijk ook je dynamo)
Hieronder een link van de bron (laatse bericht van het topic bekijken)

http://forums.moneysavingexpert.com/show...

en nog een link met een vergelijkbaar probleem met het contactslot en startmotor

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

alex16v 0

10 jaar

Waarschijnlijk is het contactslot defect. De startmotor schakelt dan niet uit bij het loslaten van de sleutel zodra de motor loopt. Gevolg is dat de startmotor enige tijd mee zal draaien met een lopende motor en daar kunnen ze niet tegen.

Startmotor laten reviseren en aandacht aan het contactslot besteden.

Brum1467 0

10 jaar

Maar hoe werkt zoiets dan? stuurt je startblokkeringskastje een signaal naar de startmotor dat ie moet ontkoppelen van de motor?

alex16v 0

10 jaar

Nee, zodra je de sleutel omdraait, gaat er een stuurstroom naar het relais dat op de startmotor is gemonteerd. Daarmee wordt de startmotor ingeschakeld en grijpt de bendix in op de starterkrans. Als je de sleutel los laat, valt normaal gesproken de stuurstroom weg en zal het relais op de startmotor afvallen. De startmotor wordt daarop uitgeschakeld en de bendix schiet terug uit de starterkrans.

Het relais dat op de startmotor is gemonteerd zorgt er dus enerzijds voor dat de bendix wordt uitgeschoven in de starterkrans en anderzijds dat de stroom naar de startmotor zelf wordt ingeschakeld. De stroom die loopt over de startmotor is dusdanig groot, dat dit met een relais geschakeld moet worden. Het contactslot zou anders direct wegsmelten.

Als de stuurstroom niet wegvalt bij het loslaten van de sleutel, bijvoorbeeld als gevolg van een defect contactslot, dan blijft de startmotor ingeschakeld en zal deze met een veel te hoog toerental meedraaien met de motor als deze eenmaal loopt met een defecte startmotor als gevolg.

Brum1467 0

10 jaar

Ah duidelijk! bedankt sowieso voor het meedenken, ben er heel blij mee.
Ik ben dit probleem veel vaker tegengekomen op forums maar nooit staat er een echte oplossing op. Dit topic moet daar verandering in brengen. Ik zal de vorderingen (hopelijk komen die) hier bijhouden.

alex16v 0

10 jaar

De hoofd spoel waarmee het relais inkomt en de bendix in de starterkrans duwt staat in serie met de bortels en het anker zodra het relais is ingekomen is er alleen nog een spoel ook in het relais met een hogere weerstand dat het relais inhoud zolang je de sleutel in de startstand houd, als test kan je een doorverbinding maken tussen de twee dikke aaansluitingen op de startmotor als de borstels goed zijn gaat hij hoogtoerig draaien maar komt de bendix niet in.
succes

franstops 0

10 jaar

Nou het is opgelost. Het contactblokje (ignition switch) was aan een zijde doorgebrand.
De startmotor bleef daarom ingeschakeld op de motor en draaide steeds stuk met de motor.
Even een nieuw contact blokje gehaald, weer op het contactslot gemonteerd en hij rijdt weer als vanouds.

alex16v 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.