Opel Calibra: startmotor opel calibra niet meer rond

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: c25xe

Hallo

nadat ik een grondige reparatie aan mijn opel calibra v6 heb gedaan (oa cilinderkoppen eraf) heb ik er vandaag voor de eerste keer in gereden

er zit (natuurlijk) nieuwe koelvloeistof en olie in en de koelvloeistof moest nog ontlucht worden

dus na 3km rijden zet ik hem aan de kant om olie te pijlen (eerste keer rijden alles goed in de gaten houden natuurlijk) en een beetje koelvloeistof erbij te kiepen

ik zet hem dus aan de kant, zet de motor af, pijl de olie en gooi er wat koelvoeistof bij. En ik wil daarna weer wegrijden


dus ik draai de sleutel om, en gelijk toen de motor aansloeg kwam er een jankend / krijsend geluid vanuit de motorruimte, ik zet de motor dus GELIJK af (heeft nog geen halve seconde gedraaid) en ik probeer hem na een tijdje nadenken en k*t roepen toch maar weer te starten (je moet iets he), maar toen draaide hij helemaal niet meer rond (de startmotor draaide ook niet meer rond)


iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? ik dacht zelf een vastgeroeste startbendix omdat de auto ook al een tijd heeft stilgestaan.

zou dit kunnen kloppen met hetgeen wat ik meegemaakt heb?

k0ent

Geplaatst door k0ent (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

je moet eerst gaan controleren of je motor niet vast zit als deze gewoon draait controleer je de startmotor op de spanningen en massa
als dit ook goed is startmotor eraf en even in de werkbank controleren of hij draait door er zelf stroom op te zetten. dan heb je alles gecontroleerd.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Koen ;Duw of trek de auto aan om eventueel het doordraaien van de startmotor uit te sluiten. Vaak komt dit door een zwaar draaiend contactslot . Niet laatst een sleutel bij laten maken . Slot moet door veerkracht zelf weer in de ruststand terugkeren na het starten. Probeer dit met de accupool los!
Succes met je reparatie.

k0ent (0), 12 jaar geleden

[quote=Punt]Koen ;Duw of trek de auto aan om eventueel het doordraaien van de startmotor uit te sluiten. Vaak komt dit door een zwaar draaiend contactslot . Niet laatst een sleutel bij laten maken . Slot moet door veerkracht zelf weer in de ruststand terugkeren na het starten. Probeer dit met de accupool los!
Succes met je reparatie.[/quote]
heb vanmorgen even het rechtervoorwiel eraf gepakt zodat ik de krukaspoulie kon proberen rond te draaien; geen beweging in te krijgen..

toen heb ik dus de snaar eraf gepakt om uit te sluiten dat het niet de aircopomp / stuurbekrachtigingpomp is die vast zit, maar nog steeds zit er geen beweging in de krukas.

toen maar even de distributie eraf geplukt om te kijken of het probleem daar misschien zat, en toen kon ik alle nokkenassen nog ronddraaien... behalve de voorste :(

de voorste nokkenas zit dus vast, geen idee hoe dit is gekomen en ik ga nou ook niet meer de kleppendeksel eraf trekken want ik heb proefwerkweek dus moet eerst maar even leren, en dan van de week maar eens kijken wat er nou precies aan de hand is...

*zucht*

k0ent (0), 12 jaar geleden

iemand enig idee hoe die nokkenas vastgelopen zou kunnen zijn? heb ze gemonteerd met montagevet en de oliekanaaltjes van te voren gevuld met olie

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Vastlopen door oliegebrek of verkeerde montage is zo gebeurd. Koppakking verkeerd monteren zou ook nog kunnen. Demonteer de as en meldt je bevindingen . Sterkte.

k0ent (0), 12 jaar geleden

vandaag de kleppendeksel eraf gehaald, en toen de nokkenassen eruit gevist en hieruit is gebleken dat de nokkenas op een plek loeiheet is geworden....

het nokkenaslager aan de distributiezeide is weggesmolten. In de cilinderkop is dat lager ook gesmolten.

dit verklaart ook waarom ik hem stilzette, hij toen toen nog goed liep, en toen ik hem na een paar minuutjes af laten koelen hij vast zat.

hij heeft wel olie gekregen, de kop staat vol met olie, en de lagerkappen zaten allemaal op de goede manier gemonteerd.

ik heb net ook even olie op de kanaaltjes geperst en gekeken of het er ook uit alle kanaaltjes uit kwam lopen, en dit was ook het geval, dus de kanaaltjes zaten niet verstopt

ik snap er dan ook heeelemaal niks van

het vreemde is ook dat de rest van de lagers er nog spik en span uitzien

dit is godverdomme balen

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

er zal wel iets niet kloppen want het nokkenas lager heeft geen smering gehad, je hebt denk ik iets over het hoofd gezien
succes ermee

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Toevallig de uitlaatnokkenas ????? Of de riem stond te strak of te droog na montage. Je zin raakt er zo wel een beetje van af. Sterkte.....

k0ent (0), 12 jaar geleden

[quote=jan5047]er zal wel iets niet kloppen want het nokkenas lager heeft geen smering gehad, je hebt denk ik iets over het hoofd gezien
succes ermee[/quote]
nogmaals: de oliekanaaltjes waren open (heb ik achteraf dus nog gecheckt), er was oliedruk (heb ik voortdurend in de gaten gehouden bij de testrit), de lagerkapjes zaten op de goede manier gemonteerd, ik heb de lagerkapjes op moment gezet en ze voelden nog goed toen ik ze losdraaide, de cilinderkop stond vol olie, de oliekanaaltjes in de lagerkapjes waren schoon en open, de nokkenassen zijn met montagevet gemonteerd en de oliekanaaltjes waren geprimed


wat zou ik dan over het hoofd hebben kunnen gezien? wat komt er nog meer bij kijken als dat?

[quote=Punt]Toevallig de uitlaatnokkenas ????? Of de riem stond te strak of te droog na montage. Je zin raakt er zo wel een beetje van af. Sterkte.....[/quote]
het was inderdaad de uitlaatnokkenas, de riem stond niet te strak

kleijn (0), 12 jaar geleden

is niet toevallig hoor de uitlaat nokkenas

k0ent (0), 12 jaar geleden

[quote=kleijn]is niet toevallig hoor de uitlaat nokkenas[/quote]
klopt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.