auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra X17DLT: Stationair toerental soms te hoog

Bouwjaar: 2000

Bij een Astra X17DTL uit bouwjaar 2000 blijft soms bij gas loslaten het toerental "hangen" op 2500 tpm. Het storingsgeheugen heb ik uitgelezen > geen foutcodes. Onlangs is bij deze auto de luchtmassameter vernieuwd en de egr-klep schoongemaakt (vanwege ander probleem)dus hier lijkt mij de oorzaak ook niet in te zitten. Tevens heb ik de werking van de gaskleppot.meter gecontroleerd via de tester > ook hier geen afwijking gevonden.

Geplaatst door

Fonszarelli (0)
badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even voor de duidelijkheid, heet deze motor een stuurapparaat op het kleppendeksel zitten?

Opeltje 0
badge

21 jaar

Nee, het stuurapparaat zit NIET op het kleppendeksel. Anders zou het volgens mij toch een Y17DT zijn ?????

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

klopt helemaal. ik vroeg dit omdat veel mensen deze motoren door elkaar halen en voor je vraag wou ik het even zeker weten.

Opeltje 0
badge

21 jaar

en bij een y17dt komt dit ook voor, alleen is het programeren van het stuurapparaat de oplossing, vandaar.....

Opeltje 0
badge

21 jaar

Wordt hier dan een betere softwareversie gebruikt o.i.d.??
Ik neem aan dat dit alleen bij de dealer kan? welke trouwens nog nooit van deze storing gehoord heeft!

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

klopt, bij deze software update die alleen bij de dealer kan gaat de auto beter trekken. dit telt alleen bij de eerste series astra´s. als leuke bijkomer is het toerental probleem waar sommige klanten ook last van hadden ook spontaan over.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Helaas, de softwareversie in deze auto bleek al de laatste nieuwe te zijn (versie 6). Waarschijnlijk komt hier ook geen nieuwere versie van omdat dit motortype niet meer nieuw geleverd wordt. Overigens werd mij bij de dealer verteld dat er ook vreemde storingen op kunnen treden als men rijdt met de voet op het koppelingspedaal. Heeft iemand hier wel eens iets over gehoord, of weet verder raad ?

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

klopt, het motormanagment denk dan dat je aan het uitrollen bent. ook dan blijft het toerental hoger totdat er geen snelheidspuls meer binnenkomt (stilstand) meestal gaat bij langdurig met je voet op het pedaal het motolampje alsnog ook branden en krijg je een foutcode in het koppelingsschakelaar circuit. overigens jammer dat het updaten geen uitkomst bracht.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Helaas, de klant heeft weer geruime tijd gereden met de auto en het probleem wordt alleen maar erger Het stationaire toerental blijft dus nog regelmatig hangen, echter is er nieuwe informatie. De storingslamp gaat (gelukkig) branden!! Foutcode P0400 is opgeslagen, welke betrekking heeft op de EGR-doorstroming. Op het moment van branden trekt de auto niet meer, vooral in 1e en 2e versnelling. Het maximale toerental wordt dan afgeregeld op ongeveer 3500 tpm (noodloop?) Als er overgeschakeld wordt naar een hoger versnelling is de storing weer weg.Alles gereinigd,gecontroleerd en gedubbelcheckt>geen resultaat

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

Gelukkig geeft hij nu een defectcode. hier heb je wat aan. p0400 geeft niet alleen een storing weer op egr. ook de luchtmassameter kan het probleem zijn en zal het bij deze auto vermoedelijk zijn aangezien de klachten. deze kan ook p0400 geven. controleer overigens ook de vacuumslangen goed op lekage/doorslijten.



Opeltje 0
badge

21 jaar

beste
ook ik deel de mening dat er op de site de meeste onbenullige vragen voorkomen waardoor de opzet verloren gaat en de interesse van de vakman gaat dalen, waardoor er minder oplossingen en reakties zullen verschijnen; Maanden geleden heb ik reeds voor dit verschijnsel gewaarschuwd

marcvan1 0
badge

21 jaar

De luchtmassameter van deze auto is al eens vervangen. Vandaag heb ik de EGR-klep (alweer) gedemonteerd en gereinigd, de vacuumslangen vernieuwd en de druksensor op het inlaatspruitstuk schoongemaakt. Laatstgenoemde was zwaar vervuild door koolaanslag, echter heeft dit alles geen resulaat. JAMMER!!! Code P0400 komt nu vrij regelmatig voor bij constante snelheid in iedere versnelling bij 2300-2400 tpm. Soms gaat deze weer weg bij accelereren, en soms moet de motor eerst stop gezet worden. Komt een lekke inlaatspruitstuk-pakking wel eens voor bij deze motoren?. Overigens heb ik nog twijfels over de solenoideklep die de EGR bediend. Echter via mijn tester kan ik deze aansturen en werkt dan wel. Volgens de Opel TIS cd zou dit probleem ook voort kunnen komen uit de ECU. Volgens de dealer gaan deze nooit kapot,en is er ook geen ruildeel van. Gezien de prijs (1.200euro ex.)is "gokken" ook geen optie.

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

De ecu van deze motor; komt weinig voor. maargoed alles kan.........overigens kan het vacuumklepje de boel wel vernaggelen. komt niet veel voor.......je hebt de luchtmassameter al eens vervangen ,maar probeer voor de zekerheid nog even een andere. er zijn veel autos waar al meerdere op zitten......inlaatspruitstukpakkingen die lekken heb ik nog nooit meegemaakt bij de 17 diesel. wel turbo en interkoeler slangen die lek waren.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Ikvan een collega een solenoide-klep kunnen lenen, zonder resultaat. Hierna toch de spruitstukpakkingen vernieuwd, weer zero resultaat (wat ik eigenlijk al verwachtte). Toen bij een sloper een computer gehaald met code en al, bij de dealer omgezet en geen storing meer te zien!!! Maarja, dat mocht dan ook wel na dagen werk en een partij euro's armer. Gelukkig is de klant dik tevreden!

Fonszarelli 0
badge

21 jaar

gelukkig is het rare probleem opgelost. en gelukkig is de klant tevreden. en daar gaat het om. toch gek dat de ecu defect was.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.