Hallo,
Auto kwam binnen met storingscode P0135,
Lambdasensor bank 1 sensor 1 heater circuit malfunction.
Sensor vervangen, en na 3 weken storing weer terug.
Vervolgens foutcode gewist, 2 weken weggeweest en komt vervolgens weer terug met 2 foutcodes, P0135 (Lambdasensor bank 1 sensor 1 heater circuit malfunction) en de P0141 (Lambdasensor bank 1 sensor 2 heater circuit malfunction). Vervolgens ook 2de sensor vervangen.
Foutcodes blijven steeds onwillekeurig terugkomen. Zo gaat het een week goed, en zo komen ze dezelfde dag nog terug.
Het vreemde is dat als de foutcodes terugkomen en de auto direct uitgelezen wordt, brandt wel het MIL lampje maar staan de foutcodes opgeslagen als zijnde niet present.
Opvallend is dat beide stekkers van de lambdasensors vol met (motor)olie zaten, en zo ook de voorste stekker op de ecu.
Motorblok is verder kurkdroog, en er is ook geen olie gemorst met bijvullen cq verversen (vuldop zit dichtbij de voorste stekker op de ecu).
Rest nog te vermelden dat de auto 42000km heeft gelopen, en dat als het storingslampje brandt er niets aan het rijgedrag of motorloop te merken is, auto rijdt gewoon prima zonder horten of stoten.
Verder viel mij op tijdens het monitoren van de data van beide sensoren met lopende koude motor de eerste sensor active is en keurig regelt tussen de 100mv en 900mv, en de tweede sensor inactive is en op 1244mv blijft staan.
Na een minuut of 5 gaat ook de tweede sensor op active en gaat ook regelen tussen de 100mv en 900mv.
Wie o wie weet raad? ik begin zelf te denken aan een ``foute computer`` heb dit al eens eerder gehad bij een Meriva, maar ik wil niet zomaar klakkeloos gaan vervangen.
Groetjes Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wanneer lees je uit? Met een stilstaande motor of draait die nog na het einde van de rit?
Met stilstaande motor worden de sensors niet (meer) verwarmd, dus dan is de storing niet actief, dat klopt.
Als op beide lambdasondes de verwarming niet meer werkt, denk ik aan de voeding - zekering, relais, bedrading, en in jouw geval stekkers.
Zonder verwarming moeten de sensors door de uitlaatgassen opgewarmd worden. Dat kan even duren, dus dat klopt ook wel met wat je ziet.
Ik zou de verwarming eens door gaan meten.
Alleen de 2e sonde geeft een raar signaal af. 1244mv kan een kortsluiting naar plus zijn. Is een wat ongebruikelijke voorspanning.
Wat geeft de 1e sensor voor signaal af als deze koud is? 0,45V? Dat zou de 2e ook moeten doen.
En wat geeft de 2e sensor voor signaal als je de stekker los haalt?
Thnx voor de reactie Oldford,
ik zal je vragen even proberen te beantwoorden.
Uitlezen gebeurd na de rit met motor uit, en zijn de fouten dus niet present, domme denkfout van mij dus.
Als ik beide lambdasondes meet met koude motor, heb ik op beide voorverwarmingcircuits accuspanning.
Met de kast eraan geeft de 1e sonde koud idd ong. 0.45v, 2e sonde geeft inactive en 1244mv.
Dit zal ik eens meten met een multimeter rechtstreeks op de stekkers.
Ook zal ik de 2de eens meten met stekker los.
Valt van mijn kant nog te vermelden dat beide stekkers goed schoongemaakt zijn, en beide sondes van Bosch zijn met de originele stekkers eraan. Dus geen prutsondes met doorverbindertjes.
Nog 1 vraag van mijn kant, ik was in de veronderstelling dat de sondes gevoed werden door de ecu zonder tussenkomst van een relais of zekering, of maak ik hier weer een denkfout?
Het ontbreekt mij namelijk aan een volledig elektronisch schema.
Zodra de buurman komende week zijn auto weer kan missen ga ik de boel nog eens meten, en zet ik hiervan de resultaten hier neer.
Alvast bedankt, Paul
Voeding voor de sondes komt van het Motormanegent relais. Die voedt ook het brandstofpomp relais. Dus dat werkt.
Daarna via zekering F14 naar beide sondes en 2 solenoids (EGR (Y56) en Tank vent (Y123).
Maat ook goed op kortsluitingen testen. 1244mv op die 2e sonde is niet goed.
Opel Meriva. Valt regelmatig stil bij afremmen. Naar garage geweest blijkt er geen spanning te staan op de uitleesstekker. Wat kan dit probleem zijn? Is de voeding voor de uitlezing apart op een zekering of via een ander onderdeel? Pas volgende week donderdag kan ik bij de garage terecht. Wil zelf ook een onderzoek doen. Bouwjaar 2004 111000 km op de teller. Laat altijd iets weten mochten we de oplossing vinden.
Groeten Antoon
Oplossing EGR VENTIEL defect. Hier komen de uitlaatgassen langs, maar na enige jaren is de afsluiter niet meer in orde. Hierdoor komt het ventiel niet meer goed dicht, sluit niet netjes de opening af. Na vervangen van dit onderdeel de auto weer in orde. Artikelnr. EG10003-12B1 inclusief pakking.
Ik hoop dat een ander hier ook wat aan heeft.
Groeten.
11 jaar
EGR VENTIEL defect. Zit op de uitlaat. Nu is auto weer in orde.
11 jaar
EGR Ventiel was defect. Door corrosie en vuil wat naar buiten komt bij verbranding benzine is de afdichting niet meer in orde. Hierdoor gaat de auto bij abrupt remmen stotteren of de motor valt stil. Na opnieuw starten loop deze dan wel weer. Ook tijdens het optrekken kan dit zich voordoen.
Groeten.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar