close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Stilvallen bij koude motor

Bouwjaar: 2003

Wagen 2 jaar oud 75000km (net buiten garantie).
Type 1.6 Benzine Twinport - op LPG Prins VSI

Bij start draait wagen bij stilstand op verhoogd toerental. Geen probleem. Na 100m valt hij echter stil tijdens ontkoppelen of stoppen. Dit duurt tot wagen wat op temperatuur komt na ongeveer 1 km. Warme motor geeft geen enkel probleem.
Bij koude motor houdt wagen ook in bij >80km/u.

Bijkomend probleem (voor probleem van stilvallen) was dat lamp katalysator brandde, wegens overslaande cilinders.

Ondertussen staat wagen 1 maand in garage. Ze raken er niet aan uit. Kleppenstelen zij gereinigd, Temp-sensor vervangen, uitlaatgasrecirculatieklep vervangen,...

Wie weet raad?
Thanks!
Wim.


Geplaatst door

Wim12200 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is belangrijk te weten of het probleem zich ook voordoet op benzine en of er foutcodes opgeslagen zijn!

danny1929 0
badge

19 jaar

Ondertussen zijn we een maand verder. De wagen heeft dus twee maanden in de garage gestaan. Verdict: niet te repareren. Ze wijten het probleem aan de LPG installatie. Er blijkt in België een tweede geval bekend te zijn: astra 1.6 XEP op lpg, welliswaar een Vialle.
Belangrijkste waarnemingen: motor draait bij starten normaal (steeds op benzine) tot er een stuk mee gereden wordt. Zolang de motor niet warm staat valt hij stil bij ontkoppelen. Probleem treedt dus zeker op op benzine, maar tevens op lpg. Noch benzine, noch lpg sturing geeft foutmelding. Herstart van wagen, na stilvallen, moeilijk wegens gebrek aan compressie.
De nieuwigheden aan deze XEP-motoren zijn: 1. geen benzine recirculatie waardoor benzine-collector, wanneer wagen op lpg rijdt, steeds vol met zelfde benzine staat op hoge temperatuur. men beweerd dat er hier een soort 'verglazing' van de benzine plaats vindt. 2. koeling motor zou gebeuren via sturing van de injectie. Dit gebaseerd op twee temperatuurssignalen. Er blijkt geen klassiek koelingscircuit over de radiator te bestaan. 3. de oliedruk in dergelijke wagens ligt rond 5 à 6 bar, terwijl normaal ongeveer 3 bar.
Bij Opel-garage hebben ze het eigenlijk opgegeven om verder te zoeken, wegens te hoog oplopende kosten. Vandaag ga ik langs bij lpg installateur om te zien wat nog mogelijk.
Het probleem verdwijnt dus volledig bij warme motor. Moet dus ergens liggen aan injectie, gebaseerd op temperatuur of aan warm wordend oliecircuit. Niet?
Wie kan helpen???
Wim.

Wim12200 0

18 jaar

Dit probleem is "bekend" bij de Opeldealer!!!
Zelf heb ik dit diversen keren aan de hand gehad !!!
Dunnere cq nieuwe olie is de oplossing !!!
De dikke koude olie vult de klepstoters ( na +/- 100 mtr rijden)
De compr.valt deels weg doordat de kleppen deels blijven openstaan.
Is de motor eenmaal warm,is er niks aan de hand(olie dun en laat zich wel evt.wegpersen door de klepveer)

Succes Hub

h.hannemann 0
badge

18 jaar

Gisteren olie vervangen door volleddig synthetische 0W-40.
Wagen lijkt beter te lopen, maar deze ochtend toch weer problemen bij koude start. Leek wat verbeterd, maar kan ook te wijten zijn aan het iets warmere weer.
Ik heb toch nog steeds vermoeden dat probleem in oliecircuit zit.
Nog tips?

Wim12200 0

18 jaar

Als je geen compressie hebt(ik neem aan dat je dat gemeten hebt) dan is het toch een mechanisch probleem?Volgens mij kun je de injectie dan uitsluiten toch, of bedoel je dat de motor daardoor vervuild is en de kleppen blijven hangen in de geleiders?Ik heb enkele weken ook een z16xep gehad met uitvallen en startproblemen en toen moesten wij van etac de klepgeleiders ruimen,er waren er al heel wat geweest met dit probleem zeiden ze.(Het was uiteindelijk het stuurapp, maar deze auto had geen compressieverlies).Hoe zijn de klepstelen gereinigd?

danny1929 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.