Ik heb een probleem met de stuurbekrachtiging bij een opel astra G 1.6 szr uit 2000. Bij het starten werkt de stuurbekrachtiging meestal niet(soms ook wel). Meestal na enkele minuten gereden te hebben begint ie weer te werken, maar kan ook wel 20 minuten of slecht 30 seconden duren. Als ie eenmaal werkt valt ie ook niet meer uit totdat de auto weer van contact afgezet wordt. Ik heb geprobeerd met een andere accu te starten maar dit leverde geen resultaat op. Niveau van stuurbekrachtigingsolie is goed. Verder het ik de 80A zekering doorgemeten en was ook goed. Heb de kabels gecontroleerd die van en naar de stuurpomp lopen maar vindt hier ook niks geks.
Ik heb het idee dat het in de elektronica zit(omdat het alleen bij starten optreedt. Of zal toch de stuurpomp kapot zijn?
Zijn er mensen die dit probleem herkennen en mensen die tips hebben om dit op te lossen?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi!
Spijtig genoeg een paar weken terug identiek probleem gehad met astra 1.7 diesel break van '2000.
De uiteidelijke oplossing is gekomen met het monteren van een nieuwe electro-hydrolische stuurpomp (¤¤). Budgettair niet zo een leuk nieuws voor de klant.
Bedankt voor je snelle reactie. Is het probleem nu helemaal over? Vind het wel vreemd dat de pomp meestal gewoon werkt en dat het probleem zich alleen bij het starten voordoet. Bleef de pomp bij jou altijd werken als ie het eenmaal deed of viel de pomp tijdens het rijden ook nog uit (als ie het al had gedaan)?
19 jaar
Hoi
Idd. In de "beginfase", toen het probleem zich voor het eerst voordeed was dit enkel kort na het starten. We hebben ook alles gecheckt en dubbel gechekt alvorens deze diagnose te stellen.
De klant scrhok zich natuurlijk een bult betreffende de kostprijs en is er zo nog een eind blijven met doorrijden. Op den duur begon de pomp ook uit te vallen tijdens het rijden tot op het moment dat de pomp het helemaal niet meer deed en de klant ze uiteindelijk liet vervangen. (+-10.000km nadat het probleem voor het eerst optrad).
Ik zou toch nog even tijdens de klacht de spanning direct op de pomp meten om er helemaal zeker van te zijn.
STOP!
Dit is een -niet erkende ziekte - van deze wagens. De alternator dient vervangen te worden, niet laten herstellen maar vervangen!!! Heb reeds meerdere astra G's gehad met dit euvel. Heeft niets met de stuurinrichting te maken, maar alles met de laadstroom van de alternator.
Suc6
In ons geval deed de stuurbekrachtiging het op den duur niet meer en is het euvel opgelost door het vervangen van die bewuste pomp.
Maar omdat het bij ons zo uitgelopen is, is het idd niet zo dat
de oorzaak van ieder stuurbekrachtigingprobleem bij de bewuste pomp te zoeken valt. Laat ons daar duidelijk over zijn.
Ben wel uiterst nieuwschierig naar het exacte probleem met de alternator. Wat is er dan precies ad hand met die alternator?
is een algemeen gekend probleem bij deze astras, al wie opelervaring heeft kent dit probleem. Als de laadstroom niet perfekt is werkt de stuurbekrachtiging ook niet perfekt. Je zet het contact af en start terug normaal..... Het is een probleem met de 1e-montage alternatoren van japanse makelijk! Maar ik geef toe dat er bij de eerste reeks Astra G ook een probleem was met de servobesturing.
Inmiddels heb ik zowel de accu als de dynamo vervangen. Helaas heeft dit weinig resultaat opgeleverd. Wel is opmerkelijk dat wanneer je het stuur in de uiterste stand zet, de stuurbekrachtiging (wanneer die werkt) niet uitvalt, dit was bij de oude dynamo wel het geval. Heeft nog iemand ideeen waar het probleem in kan zitten, de mogelijkheden worden namelijk al behoorlijk gefilterd zo......
18 jaar
Wat was je spanning op de pomp? Als die goed is gewoon de pomp v.v.
Spanning op de pomp was idd oké. Heb de pomp vervangen voor een gebruikte. Probleem is helemaal opgelost. In ieder geval hartelijk dank voor de reacties!
18 jaar
Een TRW pomp,zijn waarschijnlijk te licht uitgevoerd en niet bestand tegen hoge piekspanningen.
Ben nu bezig om 1 pomp zelf te repareren kijken of het werkt, onderdelen die doorbranden zijn maar paar euro namelijk. en is zo te zien stereo uitgevoerd (je hebt 2 identieke circuits voor naar rechts te sturen en naar links namelijk)
Laat het wel weten of het lukt! een nieuwe pomp kost in het grijze circuit namelijk ook ruim 250 euro ex. btw en ex. montage!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar