Wanneer ik een tijdje rijd gaat soms het motor-management lampje branden. Nu heb ik geconstateerd dat mijn airco op dat moment ook niet meer werkt. Wanneer het lampje uit gaat, begint mijn airco ook weer te koelen. Het toerental blijft ook iets langer hoog (rond de 1000 toeren) voordat hij terug valt naar het stationair toerental. Als er geen storing word gegeven is alles normaal. Weet iemand waar ik kan gaan zoeken. Ik weet dat ik de storingscodes uit kan lezen, maar het heeft echt iets met de airco te maken. (omdat hij uitgeschakeld word)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat je probleem is weet ik niet,allen kan ik je wel vertellen dat airco en motorregelapparaat met elkaar in verbinding staan.Dit is gedaan om bijvoorbeeld het stationair toerental te verhogen als de airco aan staat en in sommige gevallen schakelt de motorregelapparaat de airco uit als de motor bijvoorbeeld het volle vermogen nodig heeft.Een airco vraagt toch nog +/- 7 PK en wordt uitgeschakeld bij sterk acceleren.De storing in het motormangement kan er dus voor zorgen dat hij de airco uitschakelt.
Er zit niets anders op dan naar een dealer te gaan en het systeem laten uitlezen en daarna het probleem laten oplossen.
Ik heb iets soortsgelijks gehad met een vectra diesel,bij deze auto ging het storingslampje branden als de airco aan werd gezet(na ongeveer 1 minuut)de auto had climaatcontrol en als de temperatuurinstelling op het dashbord lager word gezet kwam er ook vacuum op de kachelkraan te staan,dit slangetje(waar de waterslangen door het schutbord gaan)was doorgeschuurd.hierdoor zou dus je lampje kunnen gaan branden(vacuumverlies op diverse motormanagment componenten)en je kachelkraan niet sluiten waardoor het lijkt alsof de airco niet werkt. bij mij was dit de oorzaak
Ik had iets soortgelijks en ik heb een vectra met dezelfde 1.8Xe1 motor.
Bij mij ging het motorstoringslampje branden en de airco deed het niet meer. Als het motorstoringslampje uit was deed de airco het wel.
Ben naar dealer geweest en heb storingscode laten uitlezen en het bleek een defecte temperatuursensor van de koelvloeistof te zijn. Na deze vervangen te hebben, gaat het motorstoringslampje niet meer aan en de airco werkt weer perfect.
Heb dealer gevraagd of er een relatie bestaat tussen het wel/niet werken van airco en defecte temperatuursensor, maar daar konden ze mij geen eenduidig antwoord op geven.
In ieder geval doet de airco het nu al weer een week zonder problemen, dus volgens mij is er wel degelijk een verband.
21 jaar
Idee: lampje van motormanagement aan betekent noodloop. Noodloop betekent geen airco aan, de motor doet immers alleen nog het "hoogst noodzakelijke".
Of?
Op het moment dat de motortemperatuur te hoog oploopt zal de ecu de airco uitschakelen, zodat de koelcapaciteit van de radiateur optimaal is. Als er een kapotte temeratuursensor in het systeem zit, weet de computer niets over de motor temperatuur en KAN uit voorzorg het aircosysteem uitschakelen.
Dit zou een reden kunnen zijn.......
21 jaar
Ik heb als eerste mijn thermostaat vervangen. Mijn ventilator van de radiator werd wel normaal aangestuurd (ook na afzetten van de motor). In overleg heb ik toch maar als eerste de thermostaat vervangen.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar