Hallo allemaal
Ik zal eerlijk zijn, ik heb een domme fout gemaakt bij iemand anders zijn auto (van mij zus)
Mijn zus heeft een opel astra 1.6 uit 2004 (nieuwe model)
Nu is het zo dat deze olie lekt, en ik niet goed kon zien waar het nu vandaan lekte.
Omdat dit nu al een tijdje liep heb ik besloten de motor schoon te spuiten met water zodat we later duidelijk zouden kunnen zien waar het vandaag zou lekken.
Nu is er per ongeluk water in de stekker van het motormanagement terecht gekomen. (hier kwam ik veel later achter)
Ik had terwijl ik de motor aan het schoonmaken was de motor gewoon draaien.
Tot op een gegeven moment deze moeilijk begon te lopen. Ik ben (hoe stom het ook is geweest) er mee gaan rijden.
Omdat ik dacht dan zal het misschien wel opdrogen of zal de storing wel weg gaan, het is tenslotte gekomen doordat ik water op de motor had gespoten.
Toen het alleen maar erger werd (bvb dat hij op 3 cilinder liep) ben ik gaan controleren wat het kon zijn. Toen zag ik dat er water tussen het motormanagement en de stekker zat en het duidelijk te zien was dat hier een soort van kortsluiting is geweest heb ik dit goed droog gemaakt.
Nadat ik alles opnieuw gecontroleerd had liep de motor weer perfect!
Nu is het wel zo dat doordat ik door ben gaan rijden, het motormanagement lampje is gaan branden.
Nu is mijn vraag heel simpel:
Kan dit gewoon gereset worden bij de dealer en we zijn klaar?
Of is er een grote kans aanwezig dat er andere problemen bij zijn gekomen?
De motor loopt weer perfect, start en lopen en rijden met die bak.
En ik dacht altijd dat als er een storing in het motormanagement is deze eerst verholpen moet worden en dat hij dan gereset kan worden en dat het dan klaar is.
of is dit wat kort door de bocht gedacht zeg maar?
Ik wacht jullie mening, kritiek en antwoorden af.
Groetjes Timothy
[url=http://postimg.org/image/cq43kydpj/][img]http://s23.postimg.org/cq43kydpj/motorma...[/img][/url]
Waar het probleem zat was de stekker met de rode pijl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rij even langs een dealer of goede universeel garage, laat de auto uitlezen en resetten...
Ik heb dat vandaag laten doen, was voor een 10je klaar :)
Alleen ik heb het zelf niet gedaan maar mijn zwager.
Die gaf aan dat de monteur 5 meldingen zag staan.
Is het zo dat als er 1 melding in staat dat het lampje dan al gaat branden?
of kan het zijn dat 1 van die 5 meldingen het probleem is geweest en het lampje niet gaat branden bij bijvoorbeeld niet kritieke fouten?
of zeg ik nu iets raars?
Ook had de monteur gezegd dat er een probleem zou zijn geweest met de nokkenas (ik vermoed dan met de nokkenas sensor)
Kan dit gekomen zijn uit het feit dat hij maar op drie cilinders heeft gelopen?
bedankt voor je reactie Hans4040!
ps lampje is nu wel uit, hopelijk blijft ie dat ook :)
Alleen jammer dat je zoiets niet zelf op 1 of andere manier kan verhelpen (bijvoorbeeld accu los halen)
Zonder de exacte foutcodes te kennen is een antwoord op je vragen moeilijk.
Opel (en ook de meeste - zo niet alle - andere fabrikanten) gebruikt 2 soorten foutcodes.
Foutcodes die met de emissie te maken hebben en foutcodes die er niet mee te maken hebben.
Als er 1 foutcode (of meer) aanwezig is die met emissie te maken heeft, dan gaat de "engine check" aan.
Bij foutcodes die niet met emissie te maken hebben gaat de "engine check" niet aan, maar een ander lampje.
Dat is het "service soon" lampje - daar staat een afbeelding van een grote tang/sleutel op.
Het lopen op 3 cylinders veroorzaakt geen fout op de nokkenas sensor - het vocht in de stekker misschien wel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar